Kransekake, enkel å lage

Det har vært tradisjon hos oss at kransekaken tar guttene i huset seg av. Jeg lager deigen og de steker. Når gutta nå har blitt voksne og flyttet ut, har fruen assistert. De siste årene har det ikke blitt noe kransekake til jul. Men så kom barnebarnet på niår og ønsket seg kransekake så da startet tradisjonen igjen. Nå kan barnebarna hjelpe bestefar å steke kransekake. 

500 gr mandler 500 gr melis 2-3 eggehviter

Mandlene skolder jeg ikke. Jeg kjører de i foodprocessoren. Ikke ha for mye i hver gang, for de må ikke kjøres for lenge for da tyter oljen ut av mandlene. Deretter knar jeg deigen sammen, først med ei sleiv, til slutt med hendene. Den kan virke tørr, men når du knar den vil melisen  smelte sammen med eggehvitene til en fast deig. Den får hvile over natten i en plastpose i kjøleskapet. 

 Vi har kjøpt en sånn sprut til kjøttkvern på kenvooden. Har man ikke det, får man bare rulle til stenger. Disse formene er nok 30 år gamle. 500 gr mandler er nok til å fylle alle formene en gang pluss litt ekstra. Jeg lagde dobbel oppskrift denne gangen.

170 grader, ca 20 min

Alle hjerter gleder seg 🙂 

10 kommentarer

Siste innlegg