KOMMUNENS BESTE BRØD

Jeg har kommunens beste brød

Kommunen heter Rauma og ligger i Romsdalen

Her er det innmari fint så kom gjerne og besøk oss

 

I 1992, neida det er ikke lenge siden, da vant jeg en konkurranse om å ha Raumas beste brød. De fikk ikke inn så mange oppskriftene, men det trenger vi vel ikke å snakke så høyt om. Ihvertfall ikke siden det var jeg som vant. Nå skal det sies at jeg bruker jo ikke oppskrift så jeg måtte bare ta sånn ca mengder så det skulle bli en oppskrift.

Oppskriften lyder som sådan:

3 store brød

0,5 l surmelk

0,5 l melk

0,5 l vann

1 dl olje

25gram FERSK gjær,

ca 350 gr sammalt hvete grov

ca 350 gr sammalt hvete fin

ca 100 gr sammalt grov rug

2 dl linfrø

2 dl solsikkekjerner

1,5 ts salt

Hvetemel

Varm væsken, ca 37 grader sammen med oljen og frøene, jeg bruker mikroen til å varme væsken i

Ha væsken og salt i en stor mikser og bland inn gjæren

Det går an å kna for hånd men det er innmari tungt pluss at litt av hemmeligheten er å la det grove stå og gå i mikseren en god stund så du får knadd den skikkelig

Deretter sper jeg med hvetemel litt etter litt til passe deig. Har du i for mye mel, da blir de tunge så vær forsiktig

Du skal kunne kna dem ut uten for mye mel ekstra men heller litt ekstra mel under utbaking enn for mye mel i utgangspunket

La deigen stå og heve ca en time

Den lange hevingen er en av årsakene til at hjemmebakt brød er sunnere enn kjøpebrød. Gjæren får utvikle seg langsomt, det gjør at brødene er lettere å fordøye. De går rett og slett lettere igjennom systemet vårt. Kjøpebrød er hurtighevet og fungerer  som lim i tarmene våre. Kanskje tåler vi mer brød, hvis vi bare tar oss tid til å bake selv. Har man en maskin er det ikke mye arbeid å bake brød, men det tar tid. Jeg baker 6 brød hver gang, altså to ganger den prosedyren jeg har her. Nå har jeg noen brødtyver boende ikke så langt unna så det bruker å forsvinne noen brød fra meg, så de 6 brødene varer ikke bestandig så lenge

Nå deles de i tre og legges i former. Jeg bruker bakepapir fra Clas Ohlsson som kan brukes om igjen

Etterheves 30 min

Settes forsiktig med ømhet og omsorg inn i ovnen, er vi hardfør risikerer vi at de faller sammen og blir rå inni, ikke godt

Jeg steker dem først 200-225 grader i 45 minutter, så snur jeg dem forsiktig ut av formene og steker dem opp ned i 10 min til

Lykke til

 

10 kommentarer

Siste innlegg