Berit Rødstøl, Etter punktum 

Berit Rødstøl, Etter punktum 

Leseeksemplar fra Samlaget.

 

Rødstøl er født i nabobygda til der jeg er født, midt opp i fagre Romsdalen. Jeg har ikke lest noe av henne før,  så jeg håpet jeg ville like denne romanen.

Og det gjorde jeg. Jeg tror kanskje også jeg vet hva som inspirerte Rødstøl til denne romanen, selv om den ikke ligner annet enn at bygdedyret kan være stygt og vondt å møte.

Jeg ble sittende litt og gjette for enkelte plasser beskrevet, kjente jeg igjen, lignende navn osv.

Hun er en flink historieforteller.

Det er så lett i ei lita bygd at familien blir straffet kollektivt når noe skjer som ikke burde skje. Og har vi ikke ofte tendensen til å dømme barna ut fra foreldrene?

Vi glemmer lett at alle blir et offer for hendelsene. Liker du gode bygderomaner, anbefaler jeg denne.

Eneste jeg er litt usikker på er de siste linjene, så har du lest den, ta gjerne kontakt og se om vi oppfattet slutten likt.

 

 

 

Ei bygd som ikkje gløymer.

Ei ung jente døyr i ei tragisk bussulykke og fører ei lita vestlandsbygd inn i ei tåke av sorg og fordømming. Femten år seinare vender dottera til bussjåføren attende for å ta over garden og blir overraska av ei bygd som ikkje har gløymt. Romanen handlar om det som skjer etter at punktum er sett. Om ei kollektiv sorg som ikkje vil gro, om retten til å sørgje og om å arve ein annan si skuld.

 

Fra Wikipedia:

Berit Rødstøl (født 30. mai 1979 i Rauma) er en norsk forfatter, journalist og dokumentarfilmskaper.

Rødstøl er oppvokst på Verma. Hun har studert dokumentarfilm ved Høgskolen i Lillehammer. I perioden 200708 studerte hun ved Skrivekunst-akademiet i Hordaland. Rødstøl har tidligere arbeidet som programskaper og journalist i NRK og som kommunikasjonsrådgiver ved Den Norske Turistforening. Rødstøl har også vært filmkommisjonær ved Midgard film Commission.

 

Nå leser jeg:

Katherine Center, Det du redder i en brann

Leseeksemplar fra Anemone, Strawberry publishing

 

Anemonebøkene liker jeg som oftest så gleder meg.

 

 

 

Cassie Hanwell vet hvordan man håndterer kriser. Som eneste kvinnelige brannkonstabel på brannstasjonen der hun jobber i Texas har hun sett sin andel av dem, og hun takler godt andres tragedier.

Men når hennes syke og distanserte mor ber henne om å oppgi det livet hun lever og flytte hjem til henne i Boston, får Cassie plutselig en personlig krise i fanget.

Hun får jobb på den lokale brannstasjonen, og miljøet der er helt forskjellig fra hennes gamle arbeidsplass. Brannmennene her er ikke akkurat over seg av begeistring for å få en «dame» som kollega. Unntaket er yngstemann på laget, som ikke ser ut til å ha noe imot å ha Cassie rundt seg. Men Cassie har ikke glemt rådet hennes gamle sjef ga henne: Forelsk deg aldri i en brannmann

 

 

August:

Lesestabel august 2021, Tema: Fyttirakkern, hvor jeg gleder meg

Myriam Bjerkli, Engelens fall

Ellen Vahr, Bakeriet i Brooklyn

Elisabeth Åsbrink, Forlattheten

Erling Gangsøy Greftegreff, Rovdyr

Benedict Wells, Hard land

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

Juli:

Bøker lest juli 2021, 14 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg