Marianns matkasse 4

Marianns matkasse uke 4

Jeg handlet denne uken for ca 900 kroner, men når jeg handler blir ikke alt brukt samme uke og noe henter jeg fra fryseren. Denne uken hadde jeg saltet lammekjøtt, som jeg saltet når jeg kjøpte fårikålkjøtt til 39,90 pr kg, andebryst og svinekjøtt i fryseren.

Jeg gjør oppmerksom på at dette er ikke noe kritikk av de som kjøper matkasser på døren, for det kan hende jeg gjør selv en dag, men det er bare ment som inspirasjon til hjemmelagd mat. Jeg handler kun en gang i uken, stort sett.

Lørdag: Andebryst med potet/søpotmos, stekt sopp med valnøtter, broccoli, rødløk

Dette tror jeg er en av de middagene jeg er mest fornøyd med.

Jeg bruker vanligvis lage fløtesaus, men denne gangen turde jeg å eksperimentere litt. Jeg syntes sausen var litt merkelig på smak men sammen med anden så ble det kjempegodt. Jeg hadde litt rødvinseddik og litt søt soyasaus i oljen jeg hadde stekt andebrystene i og lot det koke litt inn.

Jeg kokte opp poteter og søtpoteter og en liten bit kålrot

Andebrystene ble rutet med en tapetkniv, for det er et ypperlig verktøy.

Jeg har hatt problemer med å få skinnet sprøtt, men denne gangen stekte jeg de først med skinnsiden ned, før jeg snudde dem en stund og så tilbake til skinnsiden ned igjen, og de ble perfekte. Jeg brukte solsikkeolje for jeg innbiller meg at da blir det mer sprøtt enn ved olivenolje, men vet ikke om det stemmer.

Stappen stampes, ha i en god klatt smør og bittelitt fløte, salg og pepper.

Kjøttet ble perfekt rosa til meg.

Rødløken ble stekt i oljen som kjøttet ble stekt i før jeg lagde sausen. Soppen ble surret sammen med valnøtter og det var en fantastisk kombinasjon. Broccolien var helt overflødig.

Søndag:

Det ble servert potetball med saltet lam, pølse og bacon på familierestauranten.

http://lillasjel.blogg.no/1401137380_raspeball_kumle_potet.html

Mandag:

Kokt skrei med purreløk og gulrot igjen, for det har jeg fått helt dilla på og nå er den jo så fersk og deilig.

Dessuten gjorde jeg et kupp. Det er så kort dato på fisken når de kommer inn til butikken at de solgte den for 50 kroner for ei side på 1,2 kg. Jeg kjøpte fem sider og puttet fire av de i fryseren.


Tirsdag:

Hjemmelagd fiskegrateng med gulrot og purreløk og broccoli

Jeg lagde fiskesuppe til lunsj av fiskekraften denne uken også, men nå brukte jeg røykalaks i den. Det ble nydelig.

På toppen strødde jeg knekkebrødbiter og det var innmari godt med den sprø crunsjen.

Jeg lager hvit saus, sper med fløte og fiskekraft fra dagen før, har i kokt makaroni og fisk og rører så inn 3 egg. Ost på toppen. ca 40 min i onven, 200 grader, serveres med poteter til.

Siden det kom gjester til restauranten stekte jeg litt bacon til, siden det kom en liten venn som ikke er så veldig glad i fiskegrateng.

Onsdag: Rester av and på lørdag

Torsdag: Rester av potetball fra søndag. Jeg lager så ofte som mulig dobbelt opp så jeg har til to dager.

Fredag: Sørsøt svinekjøtt med grønnsaker

Strimlet svinekjøtt surres i stekepannen.

Masse deilige grønnsaker får joine svinekjøttet. Her har jeg brukt søtpotet, søtpaprika, hvitløk, broccoli rødløk og champingnon.

Så rørte jeg inn 3-4 ss sursøt saus fra flaske og litt soyasaus og smakte til med salt og pepper, servert med kokt ris.

Dette er middag lagd mens risen koker, altså ca 20 min.

Om kvelden fikk jeg så lyst på noe salt. Jeg la jarlsbergost i biter på et bakepapir, inn i ovnen, ca 10 min 220 grader. Ta de heller ut for tidlig enn å vente for lenge, for de blir fort brente på smak. De må ikke bli brune.

Jeg synes det er kjempegodt.

8 kommentarer
    1. Så mye god mat. Herlig å forberede uka og ha noe å glede seg til! Her er det middag hver dag også. De første dagene i uken er det bare til meg, men middag må jeg ha. En dag denne uken ble det skrei med rotgrønnsaker ala din med søtpoter, men jeg hadde også kikerter. Kosa meg skikkelig. Kos deg på lørdagen. Her blir det kylling med byggryn og grønnsaker, saus og salat og mannen i huset får chips ved siden av!

    2. natheless: Det hørtes godt ut 🙂 Tenkte kanskje jeg skulle prøve grønnerterpure til torsken, det hørtes også godt ut. Det fine med søtpoteter er jo at det er en grønnsak og ikke potet, så den har lavere gi 🙂 I kveld har det vært party med Tapas 🙂

    3. Nok en gang takk for gode mattips… Neste lørdag skal jeg til en venninne, og hun skal servere andebryst. Både hun og jeg har aldri laget det før, og jeg skal tipse henne om hvordan du gjorde det :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg