RASPEBALL, KUMLE, POTETBALL

 Det er enkelt å lage potetball selv hvis man har en foodprosessor. Ikke bruk nypoteter til potetball. Jeg liker godt å bruke Beate poteter

Jeg rasper poteten først, deretter tar jeg den ut av maskinen, setter i kniver og kutter den litt

Deretter blander jeg inn Byggmel og litt salt til en passe deig. Her må man lære seg hvilken konsistens man bør ha. For løs og den koker i stykker, for fast og den blir ikke god

Jeg koker opp kjøttet på forhånd, gjerne dagen før så jeg har god kraft. Prøv med en ball først og se om den holder sammen, før du har i resten. Skal ikke storkoke, bare trekke eller så vidt småkoke, ca en times tid

Her i huset serveres den med salt lammekjøtt, kålrotstappe, potet og pølser

Advarsel: Alle mine oppskrifter er egentlig ikke oppskrifter, kun ideer til inspirasjon

Jeg er selvlært, så jeg har nok en del teknikker som en faglært kokk vil rynke på nesen av

Det følger derfor ingen garantier med om et vellykket resultat

Når jeg lager mat, bruker jeg sjelden oppskrift, jeg tar hva jeg har

Bytt derfor gjerne ut ingredienser med hva du selv liker eller har for hånden

Jeg lager stort sett vanlig hverdagsmat, så det er lite fancy og innovative oppskrifter hos meg

 

9 kommentarer

Siste innlegg