Rundstykker og Suffle, type uhevet

Selv om man har voksne barn, er det likevel litt aktivitet i helgene. Forrige lørdag fikk jeg spørsmål om å lage rundstykker til en håndballturnering. Det kunne jeg jo selvfølgelig. Oppskriften fant jeg hos Tine :http://www.tine.no/oppskrifter/bakst/brod-og-rundstykker/valmueboller

Jeg ganget oppskriften med tre, for skal jeg først bake, vil jeg ha noen til å putte i fryseren også. Det ble ca 35-40 litt store rundstykker.

½ pakke gjær (25 gram)
3 dl Lett Tinemelk
2 dl vann
2 ss TINE Meierismør (smeltet)
12 dl hvetemel
2 ts salt
1   egg (til pensling)
Litt  

valmuefrø

Slik gjør du

  1. Smuldre gjæren i bakebollen. Smelt smøret, tilsett vann og melk og la det bli fingervarmt. Slå væsken over gjæren og rør til den er oppløst.

  2. Tilsett melet, arbeid kraftig til det blir en deig som slipper bollen. La deigen heve under plast i ca. 30 minutter.

    Som med annen gjærbakst er det lurt å begynne med litt mindre mel enn det står i oppskriften, og heller øke på etter hvert, til deigen får passe konsistens

  3. Strø salt over deigen. Arbeid igjen til deigen blir blank og ta den opp på et melet bakebord. Del deigen i 12 biter. Trill glatte boller og sett dem på bakepapirdekket stekeplate.

  4. Etterhev rundstykkene på et lunt sted i ca. 30 minutter, dekket med plast.

  5. Visp sammen et egg og pensle rundstykkene. Strø over valmuefrø. Stek bollene i ca. 15 minutter på 225 °C, til de har fått gyllen farge. Avkjøl på rist.

Rundstykkene bakte jeg på lørdag og om kvelden skulle jeg teste ut ostesuffle fra Kjersti Sandnes sin blogg. Hennes så veldig fin og luftig ut.

http://kjerstisandnes.blogg.no/1298922630_ostesuff__en_nytelse_.html

Vel, vel, min ble ikke så høy den. Jeg hadde ikke suffleform. Det kom jeg jo på først mens jeg lagde suffleen, så da brukte jeg en tupperwareform. jeg smurte den med formfett og det tror jeg ble feil, for den hevet ikke. men………….

Den ble likevel innmari god med ferske rundstykker og spekeskinke og salat. Jeg brukte vellagret Jarlsbarg.

Ser og kjennes luftig ut, selv om den ikke hevet noe.

Søndagen kom og jeg skulle levere rundstykker. Jeg måtte ha fat og tenkte at det ville være lurt å ha et fat jeg ikke trengte å ha tilbake, et som kunne kastes. Jeg skjærte ned kantene på et brusboksbrett  i papp, dekte det med alufolie og vips hadde jeg fat.


Svigerdatteren hadde bursdag og hadde bestilt svigermors kalkun og waldorfsalat. Kalkunen ble puttet inn i ovnen og fikk godgjøre seg der mens vi var på håndballturnering. Egentlig hadde hun dag først mandag, men kalkun er søndagsmat, så da feiret vi litt tidligere. Selve dagen ble feiret med hjemmelagde kjøttkaker og kålstuing og rullekake til dessert.

Rullekake:

http://lillasjel.blogg.no/1453973580_rullekake_p_10_min.html

Kalkunfilet og waldorfsalat:

http://lillasjel.blogg.no/1367082600_kalkunfilet_og_waldor.html

 Og etterpå var det medalje og premieutdeling.

Den godeste Frodith ,som vi er så glad i vi som blogger, etterlyste bilde av genseren jeg strikket, så for henne gjør jeg et nytt krumspring og poster et bilde av gullgutten med ny genser. Strikket i Raumagarn.

14 kommentarer
    1. Du er virkelig god til å lage mat! 😉 SÅ mye godt her da! 😉
      Og så fin genser da!! 😉
      God lørdag til deg Mariann! <3

    2. Nam, de rundstykkene så gode ut! Suffle har jeg aldri laget selv, men har spist det en gang for veldig mange år siden.
      Genseren var kjempefin,, og så er det så greit med raglandsfelling…for det er sånt tiltak å måtte klippe opp det man nettopp har strikket. Likte godt fargene du har brukt 🙂

    3. margarites: Vet du at sjuåringen plukket ut både farger og mønster helt selv 🙂 Jeg var liksom forberedt på forhandlinger,men han bladde i mønster og sa nei, nei og nei og så den vil jeg ha 🙂

    4. Det var jammen ikke verst – av en sju åring. Han har god smak! Og da er det jo ekstra gøy å strikke når han til og med har ønsket seg denne. Ble kjempefin 🙂

    5. Så mye godt på en gang. Man blir jo supersulten. Jammen godt jeg har rester fra i går!Vakker gutt med ny genser. Flink du! Ha en fin søndag! 🙂

    6. Du har jammen vært aktiv ser jeg… Rundstykkene og ostesufleen din så utrolig godt ut. Ble helt sulten jeg, nam nam :o)) Jeg lærte noe nytt når det gjelder å pensle gjærbaksten før jul. I stedet for å bare pensle med egg, så tar jeg en spiseskje med melk å pisker sammen med egget. Det ble et veldig fint resultat. Har du hørt om det?

    7. margarites: Ja, det var kjempemoro at han plukket det ut selv så lett. Jeg hadde liksom foreberedt han på at det kunne bestemor måtte forandre på noe. Jeg hadde ikke forestilt meg at han ønsket seg noe sånn ganske enkelt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg