Matminner fra barndommen

Utsikten fra kontorvinduet mitt, Romsdalshorn

Jeg husker veldig lite fra min barndom

Jeg har nok puttet mye i en skuff og lukket igjen

Jeg er en veldig ivrig Masterchefseer

Jeg elsker det programmet

Særlig det fra Australia, for de er så snille med hverandre

I går skulle de lage noe med minner fra barndommen

 

Jeg begynte å tenke tilbake på min barndom

Hvilke matminner har jeg

Hadde jeg ikke noen skal tro

Jo, jeg hadde det

Jeg husker hjemmebakt brød

http://lillasjel.blogg.no/1360407296_kommunens_beste_brd.html

Av og til fikk jeg lage mitt eget lille brød når min mor bakte

Det var stor stas

 

I tillegg var det noen matretter som jeg lager enda

Gryte av Nakkekoteletter

Man surrer koteletter og har de i kasserollen sammen med poteter, kål, kålrot og gulrot

Så får det surre sammen til alt er kokt

http://lillasjel.blogg.no/1361273601_sammensuriumsummensar.html

Jeg bruker enda Spaghettigryten min mor lagde

http://lillasjel.blogg.no/1364319003_spaghettigryte_supere.html

Noe jeg sjelden lager nå for tiden er Kleppmelk eller bollemelk

Det er en suppe som var vanlig da hun var barn

Det er søtet melk som kokes opp sammen med melboller

Spises med kanel på og er faktisk veldig godt

http://www.bollemelk.com/

Bilde fra Google

Jeg brukte å være mye på besøk hos søskenbarnet mitt og hans familie

Jeg kalte de tante og onkel for de var på alder med min mor

En av de gode minnene derfra er stekt grillpølse

Det var noe vi aldri hadde hjemme

Når jeg og sønnen i huset var hjemme alene, stekte vi grillpølser

Så spiste vi de med ketshup og hjemmebakt brød

Enda den dag i dag synes jeg det er godt

Rart hva minnene gjør med oss

Der startet nok også drømmen om å dra på cruise

Cruiseturistene som kom til Åndalsnes ble nemlig kjørt opp dit for at de skulle beskue fjellene

Vi barna stilte oss opp med kattunger og blomster for å bli avfotografert og få godterier og penger

Jeg er vokst opp nesten under de majestetiske Trolltindene og Trollveggen

Vi har hytte ved foten av Trolltindene

Det er like ved der man nå venter på at deler av fjellet Mannen skal falle ned

71 grader nord skal ha sending fra Trollveggen nå, to episoder, første på søndag

http://www.rbnett.no/lokal/rauma/article10688757.ece

En deltager skal sove i en Wonderland seng, hengende utfor Trollveggen

 

En annen ting jeg husker veldig godt derfra var min tantes flatbrød

Det var min ordentlige tante, mor til søskenbarnet mitt

Å få komme på kåret til henne og spise flatbrød, det var gjevt

Jeg husker at hun av og til ikke likte det maset

Det var lite igjen og vi kunne ikke snavle bort alt

Noen ganger fikk vi noen små biter

Det er faktisk det eneste jeg føler jeg må ha til jul

Kaker kan jeg være uten

Men hjemmebakt flatbrød med ekte smør

Nam, nam

Det er fortsatt en kjempestor favoritt hos meg

I dag

 #Trollveggen #brød #nakkekoteletter #spaghetti

7 kommentarer
    1. Så mye deilig mat du husker 🙂 Minner kan være så mangt, og man velger ut noen man kan bære med seg med godt i også 🙂 Jeg husker mye kjøttkaker og brun saus. Og semulepudding og annet godt. Og ellers har jeg ganske mye gode minner UTEN mat også, heldigvis 🙂 en fin mamma og pappa å takke for det <3

    2. Nå begynte jammen jeg også å tenke tilbake på mat. Husker første gangen mamma laget pizza. den ble laget i en springform, deigen gikk høyt opp, og mamma hadde rester oppi; potetskiver, pølse, erter og selvsagt ost på toppen. I dag ler vi av denne aller første pizzaen, men den var god. jeg husker til og med hvor jeg satt når jeg fikk den servert! Ellers har jeg igjen like sterke matminner som dette. Jeg vet ikke helt hvor langt tilbake jeg egentlig husker. Nyt helgen – med god mat 🙂

    3. Å Hotel Alexandra, der har jeg vært for lenge siden. Husker fantastisk god mat og herlig spa og avslapping. Kos deg kjempemasse!!! Hotellet var stappfult når vi var der, for det var i august, og så var det Skåla Opp den helgen. Det hadde ikke vi hørt om den gangen, og vi gikk ikke opp. Og skulle jeg komme meg opp en gang, så tror jeg at jeg hadde slitt med nedstigningen igjen. Men en ny helg på det hotellet skal jeg ha med meg igjen en dag, for det ga mersmak 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg