LISBOA

Jeg hadde gledet meg til Lisboa, for hadde hørt at det skulle være så vakker en by. Jeg ble innmari skuffet for jeg synes jeg så forfall overalt. Men kanskje var vi på feil plasser, ikke vet jeg

Når man er på cruise i Middelhavet, er det ikke akkurat havna som er så vakker

Veldig ofte legger skipet til ved containerhavner, og man må ha skyss inn til byene. Da går det som regel skyttelbusser

Vi lå ikke langt fra Vasco Da Gama broen

Vasco da Gama-broen, veibro over elven Tejo i Lisboa, Portugal, hvor den inngår i byens ringveisystem. Skråstagsbro med 147 m høye tårn, hovedspenn på 420 m og to sidespenn på 203 m. Broen er blant Europas lengste veibroer; den totale lengden er 16 750 m med tilstøtende viadukter over vann og saltvannsmarker. Åpnet 1988. (store norske leksikon)

Mange hus så sånn ut. Stor forskjell fra byene i Spania, Cartagena, Valetta, Vigo og Malaga, der det var mange renoverte flotte, gamle bygninger

Men noen hus var renovert, tenk hvor flott byen hadde vært, hvis den hadde sånne fasader. Økonomien er tøff i Portugal for tiden og det vises.

Vi var inne i kirken og der var det ingen nød. Alt gullet tyder på at Portugal har vært et rikt land. Lille meg foreslo jo at de kunne selge noen av verdiene de hadde, og bruke dem til å pusse opp byen. Jeg har ikke sansen for sånne overdådige kirker. Vi var og inne i et museum der det var verdisaker verd millioner på millioner.

Fatima møtte jeg på flere ganger underveis.

Det ble til et eget blogginnlegg. http://lillasjel.blogg.no/1379866791_fatima.html

Vi tok jo den berømmelige trikken. Vi tok den ned bakken, det er ikke lange biten, kun utsikt til taggete betongvegger

Det hadde sikkert vært bedre med å ta en av de trikkene som går  en rundtur i byen, men vi var med på en guidet tur og vi hadde kun 15 min på egenhånd. Vi kunne blitt igjen i byen og sett mer, men jeg blir sliten av varmen så det var nok for meg. Hadde kanskje opplevd byen på en annen måte hvis vi hadde god tid og kunne rusle mer rundt.

Men disse var henrivende da , barnehage på tur:)

Utsikt over byen fra parken der trikken starter sin tur nedover.

Til og med parken var betong, det var langt fra de grønne parkene i Malaga og Marbella

Moro var det å besøke Portvinmuseet, minner meg på at jeg har en flaske portvin stående derfra, den skulle vært smakt på.

Namnam, jeg klarte å lure til meg to glass jeg.

Da er vi klar til å forlate Lisboa og det var spennende, for da skulle vi under broen

Da er vi på vei, går det nå dette da.

Ikke mye klaring mellom broen og broen:) Ja broen og broen på skipet altså

Skipsbroen er passert og nå er det snart min tur

Hurra, jeg kom under jeg også

Farvel Lisboa, hjem og drikke portvin. Jaggu er den lang den broen

7 kommentarer
    1. Er det ikke det som er så unikt, at vi har øyne til og se forskjeller, og heller prøve å sette pris på det vi har?
      Vi tror alle har det samme som oss, noe som ikke stemmer.
      Vi er bortskjemte. mange tenker kun på seg selv og sitt.
      Ha en fin dag

    2. fredlig: Jo da, men Lisboa er nok en by som er preget av elendig økonomi og derfor har byen forfalt de siste årene. For de som var der for 10-15 år siden, så nok byen helt annerledes. Fin dag ønskes deg også:)

    3. Når var du der? Nå nylig? Spennende land da tror jeg. Var i Lisboa og Lagos jeg også, men det var ikke så LEEENGE , bare en ukes tid i Lagos, og kortere i Lisboa.. Ha en fin dag 🙂

    4. Mange byer forfaller nok litt etter hvert. Portvinmuseet hørtes spennende ut, og den broen var lang! Vet at broer blir laget etter hvor høy mange båter er, så her er det snakk om beregning!
      Jeg har vært en del ganger i Venezia, en fantastisk vakker by! Men husene er gammel og falleferdig, murpussen løsner og husene trenger sårt oppussing, men stemningen og folkene gjør den fantastisk. Det er vel kanskje litt sånn en ser det. Mange byer har fantastiske sjarmerende hus og gater, stygge containerhavner og bygninger som ikke passer med resten av byen. Men på postkort er kun det vakre fremme. Litt som med oss mennesker. Vi legger ut bilder av det fine – og lar være å vise det mindre bra. Ha en fin dag!

    5. frustrertfrueihouston: De spanske byene vi var i var veldig flotte, renoverte fasader, kommer blogg fra Cartagena senere. Valetta har jeg blogget før, det var en flott by.Venezia blir helt annerledes for der er det en helt annen atmosfære, bilfritt blant annet.Der er det flott. På cruiset nå til sommeren skal vi gå fra Venezia. Å seile forbi Venezia med et sånt skip er helt fantastisk. Denne gangen går vi klokka 1 om natta, så da sover jeg sikkert, selv om det nok har vært fint å se det med alle lysene også. vi får se om jeg klarer å holde meg våken. Man blir ofte trøtt de første dagene,når man reiser og kommer ned i varmen. fin dag ønskes deg og:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg