LURER DU DEG SELV

Jeg er litt naiv til tider jeg

Jeg tror at alle forstår hva jeg skriver

At alle har sånne rare hoder som jeg har

At de har sånne merkelige småmorsomme tanker som farer rundt oppe i toppskallen

Ja, det skal sies at jeg tror visst at alle har samme småbarnslige humor også

Som her om dagen når jeg blogget om rotet mitt

Jeg syntes jeg hadde skrevet en så morsom blogg

Det handlet om hvordan vi samler i lader, og tror vi skal få bruk for alt, og vet hvor alt er

http://lillasjel.blogg.no/1381660520_surrehue_rotegris_det.html

Det var ikke mange som skjønte den gitt

Jeg måtte føye til en setning til slutt i håp om at flere skulle ta hintet

Men gjorde de det, tviler sterkt

 

 

Jo, det var kanskje noen som forstod det ,men de var i mindretall

Innlegget handler egentlig om at vi av og til blir så inspirert når noe blir nytt

Da fyller vi hodet med gode tanker om hvor flott det skal bli

Det er nok sånn, ja nå har ikke jeg prøvd det da, så jeg kan ikke påstå det, men når du flytter sammen  med en ny livspartner

Da ser jo også alt rosenrødt ut, en stund, til hverdagsufordringene dukker opp

Etter ferier, da er jeg kjempeinspirert, alt jeg skal få gjort  når hverdagen begynner igjen

Nytt år er jo fenomenalt, da er det blanke ark og fargestifter til

Vi går på med ny giv og bind for øynene og tror at nå skal alt bli perfekt

Det var det jeg hintet til i den bloggen også

Jeg tømmer et rom for alt rotet jeg har samlet over flere år, men hva skjer

Jo, jeg skal få et nytt rom med masse kurver og hyller og hva kommer til å skje da

Mest sannsynlig går jeg i samme fellen på nytt

 


Slik tror jeg hjernen min ser ut, fargerik og kaotisk

 

Vi lurer oss selv folkens

Vi lurer oss selv trill rundt

Jeg er, som jeg selv ser det, det også, godt over middels interessert når det gjelder den menneskelige hjerne og hvordan den fungerer i praksis

Jeg så på National Geographic her en kveld et program der personer fikk ulike oppgaver og vi som så på, kunne også få prøve

Det var så moro å se, eller kanskje skremmende heller

Det er så innihampen fælt hvordan vårt eget hode lurer oss

Vi ser ikke ord som står midt foran nesen vår, vi ser derimot ord som ikke har vært der, hele tiden blir vi lurt

Her er det om å gjøre å være på vakt

 

Det å ikke la seg lure av eget hode, det er nesten umulig

Vi har en hjerne der som arbeider på spreng

Den tar inn kun små biter av det vi ser foran oss, så setter den sammen de bitene til et helt bilde, hvor utrolig er ikke det

Den setter sammen det bildet ut fra de erfaringer og opplevelser vi har hatt tidligere i livet

Er det rart vi ser ulikt på samme situasjon

Helledussan sier jeg

I tillegg kan også deler av hjernen være mer aktiv enn andre deler

Forskning viser at hos psykopater er det store felt i hjernen som ikke er aktivisert

De mangler derfor empati

 

Og hvorfor i all verden kom dette bildet frem når jeg søkte i Google etter hjerne og bilde:)

Fascinerende dette med hjerner

Jeg har jo selv en høysensitiv en

Jeg tror jeg tenker 87547 tanker mer enn han jeg bor sammen med, hver dag

Han er så rolig og sindig, jeg er et fyrverkeri, det spruter ut tanker fra alle kanter av hodet mitt, og det på en gang

Av og til tror jeg at jeg har tre eller fire eller fem hjernedeler og  et kjempestort lager for tanker, er det rart det blir kaos eller

Jeg fyller jo opp det lageret med rot likedan som jeg fyller opp skapene i huset mitt

Det blir kortslutning rett som det er i hodet mitt, sier han som er så elskelig å holde ut med meg

Men vær ikke redd, jeg tar igjen, jeg sier at det er ikke noe problem å holde seg unna kaos, når det er rimelilg tomt der

Ja, nå prøvde jeg å være morsom igjen, bare så dere er klar over det

Hvis vi da ser en situasjon foran oss og hjernen skal ta inn hva den ser

Tenk hvor forskjellige de bildene blir, tenk hvor forskjellig vi oppfatter den situasjonen

 

Nå blir dette bare tankespinn, men jeg elsker jo tankespinn,så for meg er det morsomt

Kanskje det er mindre fascinerende for andre og de fleste har vel falt ut allerede

Men det er vel det som er moralen i historien

Vi kan trekke to konklusjoner utav dette faktisk

Det ene er at vi ser og oppfatter situasjoner på hver vår måte

Hvem har da rett og hvem tar feil

Vi må være åpne for at det er ikke sikkert vår versjon er den som ligger nærmest opptil sannheten

Det andre er at vi faktisk lurer oss selv hele tiden ved å lyttet til hjernen fremfor hjertet

Er du så sikker på at de tankene som svirrer inne i ditt hodet , stemmer med sånn det virkelig er

Eller lurer du deg selv

I dag

 

Hvor mye lytter du til hjertet, fremfor stemmen i hodet?

 

 Hvis noen vil ha litt hjernetrim kan de klikke på linken under

http://www.abcnyheter.no/skraastrek/hjernetrim

National Geographic, flere program kommer og jeg gleder meg

http://natgeotv.com/no/test-hjernen/galleries/den-mystiske-hjernen

Og her er en liten Quiz om myte eller fakta når det gjelder hjernen

http://www.klikk.no/kvinneguiden/penger/article868921.ece

 

6 kommentarer
    1. Ikke godt å si? Jeg tror jeg nok lever ganske etter begge halvt om halvt, fordi det sier hjernen min at er lurt (ja- her tuller JEG litt 😀 ) Jeg er nok som han samboeren din mer. Jeg tenker en DEL, og derfor kommer det en del rare ting på min blogg også, men jeg tenker LITE i forhold til samboeren tror jeg. Der jobbes det på spreng tror jeg 😀 Så man er forskjellige, og hvem som har RETT på ting… nei som du sier, flere sider av en sannhet 😀

    2. frodith: Se på programmet på søndag så skal du få se hvor lurt du blir,hehe. Jeg stønnet høyt mange ganger. Hjernen vår gjør så mye rart. Blant annet er den så skråsikker på at den vet ting. De tok et eksempel på om hvor mange land det er i Afrika og vi kunne gjette med den margin vi ville, jeg tror jeg sa mellom 25 og 35. Gubben trodde det var mindre. Jeg lurer på om det var 55 eller noe, spiller ikke noe rolle egentlig, men det morsomme var jo at vi kunne jo sagt mellom 5 og 500, sant? Men vi gjør ikke det for vi tror vi vet svaret,hehe Det var mange sånne eksempel, kjempemorsomt

    3. Jeg leste for en liten stund tilbake i et blad at vi faktisk kan trimme hjernen ved å lure den av og til. Altså hvis vi skal opp en trapp så velger vi plutselig å gå baklengs opp trappa er et eksempel. Bare å tenke på ting vi gjør som vi gjør av oss selv fordi hjernen er innstilt .. Men så gjør du noe annet. Skulle vist være sunt for hjernen.. Så da er det bare å sette i gang. Litt hver dag.. til det sklir ut.

    4. jeg hadde nesten en følelse av at du åpnet en luke oppe på hodet mitt og tittet inn nå.
      Jeg har også mange tanker samtidig. For mange… De roter i alle skuffer og skap, og jeg jager etter de med en iver lik meg selv. Så blir jeg opptatt i et hjørne, og glemmer. Helt til jeg ser de andre igjen. Da er det full fart nok en gang.
      er det rart en blir sliten, og liten av og til… Nei ikke rart i det hele tatt.
      Jeg rydder, når jeg rydde i kaoset blir jeg rolig. Da faller tankene på plass der de hører hjemme. Det er viktig det.:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg