ER DU EN AV FEM?

Jeg har jo ofte fundert på hvorfor jeg funderer og grubler og analyserer så mye mer enn mine venner og familie

Jeg legger sammen 2 og 2 og får både 4 og 5 og 6 og 7 og i tillegg mulitipliserer jeg og dividerer og trekker fra og dobler og tredobler, samtidig med at jeg synger en sang som jeg hørte på radioen i går eller som var i hodet mitt når jeg våknet i dag tidlig

Slitsomt ja:)

Når jeg fant denne artikkelen falt alt på plass

Har du en aktiv hjerne?

Det er det jeg bestandig har sagt at jeg har en annerledes hjerne enn mange andre

Men det skal visst være mange av oss

Hvor er alle sammen?

 

Utdrag fra artikkelen:
Det viser seg at en av fem har en hjerne som jobber annerledes enn
flertallet. Vi ?ser? mer, fanger opp flere signaler fra de rundt oss,
tolker andre mennesker i større grad, blir lettere overveldet av stress
og støy, og blir derfor også ekstra slitne.

Mange av oss opplever at vi ?tåler? mindre enn gjennomsnittet, samtidig
som vi skjønner stemninger, har lett for å sette oss inn i andres
følelser, kan få gledeskick av vakker musikk, nydelig natur og dype
samtaler.

Ofte kan vi føle oss litt rare; de rundt oss har kanskje fortalt oss at
vi overdramatiserer eller overragerer. Vi er følsomme, lettpåvirkelige
og tenkende.

Vi er det som kalles Highly Sensitive Person.

Det å være så sensitiv tenker jeg er både en slags forbannelse og en
velsignelse; det er slitsomt å bli eksponert for verden når filteret
nesten mangler OG det gir helt spesielle relasjonelle, kreative og
filosofiske ressurser.

Mange mennesker som er Higly Sensitive er søkende, åndelige og trives
med personlig utvikling. Jeg tror også mange terapeuter, kunstnere,
prester, helsearbeidere, kreative og de som jobber innen omsorg er
Highly Sensitive.

Barn som er født Highly Sensitive trenger mer trygghet, mer bekreftelse
og mer ro enn unger som er født robuste. Det er viktig for foreldre å
vite! Ofte blir imidlertid disse barna sett på som vanskeligere fordi de
lettere kan bli overveldet; de ?tåler ikke? irettesettelser, de senser
alle stemninger, de spør mye, de tolker det meste og kan ta seg nær av
det andre ikke reagerer på.

Kjenner du deg igjen i noe av dette?

Vit at du er en av mange og at det nå finnes forskning, faglitteratur
og foreninger for sånne som oss!

Husk også at om du jobber med å akseptere og anerkjenne disse
egenskapene dine, har du store muligheter for å leve et rikt, lykkelig
og interessant liv! Mange av oss har god nytte av å gå i terapi for å få
støtte til å nyttiggjøre seg ressursene sine, og ikke skamme seg over
dem?

Dette er en reklamefilm for Tine yoghurt og et fint eksempel på hvordan mitt hode virker. Hver gang jeg ser denne filmen, renner tårene:)

Jeg ler av det selv, men sånn er det. Hvorfor?

Fordi jeg tar til meg alle følelsene som personene i filmen gjenspeiler. Vanskelig å forstå ,ja sikkert:)

Først er det minnnene om hvordan du hadde det som barn, deretter alle drømmene vi har i oppveksten.

Jeg har bestandig visualisert og drømt meg bort i fantasien. Som tenåring kunne jeg lese 5- 6 bøker i uken

Gleden til jenta når hun finner ut at drømmen om hest er oppfylt fyller min kropp med glede

Alle disse følelsene kommer automatisk inn i kroppen min sammen med musikken. Musikken forsterker følelsene, og når jeg hører denne sangen senere settes på nytt alle disse følelsene i sving hos meg uten at jeg er klar over det

Jeg sitter ikke å tenker på alt dette når filmen går, det er som om alt blir kastet på meg automatisk

Her kommer en til:

Her tar jeg først inn undringen over  se seg selv, så hvor søte de er når de er like, så kommer følelsen av mislykkethet og ensomhet gutten føler for å bli toppet med en avsindig lykke og lettelse over at alt blir bra. Alt kommer inn i kroppen min i løpet av sekunder

De som lager reklame prøver jo å fange våre følelser for det selger, ihvertfall til sånne som meg,hehe

Og når jeg kommer til denne ja, da sukk, da renner det:)

Det er bare så nydelig at da er jeg litt takknemlig og som faktisk kan nyte alle disse små øyeblikkene

Små lykkelige øyeblikk, fyller hele kroppen min og da er jeg takknemlig for at jeg faktisk har evnen til å føle.

I og med at vi tar inn så masse følelser og ikke bare av den gode sorten er det greit å ha hjelpemidler for å roe ned hodet

Meditasjon er ypperlig, likedan yoga og tai chi og lignende øvelser

http://lillasjel.blogg.no/1339508764_meditasjon.html

 

 MEDITATION – BEVIDST INDLÆRING ♥

Skolebørn, der sidder stille (mediterer om man vil) inden skoletimerne begynder, finder en dybe i sig selv, er mere stille, koncentrerer sig mere, lærer mere og er gladere ♥ 10 minutter er nok.

Og hvad kan meditation ellers hjælpe med? Jo, prøv lige at se denne hjemmeside: http://www.davidlynchfoundation.org/

Det er et projekt dedikeret til at hjælpe traumatiserede børn, soldater, hjemløse, fængslede mv. med at få det bedre gennem meditation ♥

Det å lukke øynene og høre på litt beroligende musikk er og sjelebot for en aktiv hjerne

Det var dagens leksjon om hvordan det er inni i mitt hode

Lærte du noe?

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(18401214)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(18401214)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(18401214)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

 

10 kommentarer
    1. Jeg har det også sån. Og jeg merker veldig fort av og bare treffe 1 person en gang så merker jeg hva de liker, og hva de gjør og hvordan de er. utenatt de har sagt noe 😮 så jeg er en av 5?? 😮 morsomt!
      det er liksom sån, når jeg bare møter de kan jeg merke om de er frekke, og bare later som de er snille. og da merker jeg i etter tid att det er sant. eller så er det son att jeg merker det når de er fake.
      morsomt jo ;L har alltid lurt på hvorfor jeg klarer dette

    2. Kjente meg ganske lett igjen:)
      Da jeg var barn brukte jeg å sitte i ro å studere mennesker. Jeg var alltid nyskjerrig.
      Jeg har opplevd flere ganger at en tanke har streifet meg og ikke før i ettertid har jeg blitt forbauset/skremt fordi jeg har merket noe uten at jeg har merket noe.
      sånn som en gang da 2 skulle flytte ned i kjelleren hos meg. han som hjalp dem å bære virket som en hyggelig kar, men fikk en følelse at noe var rart også var det borte. dagen etterpå fikk vi vite at han hadde tatt livet sitt utenfor saltstraumbrua.
      Jeg er nok ikke 1 av de 5, men jeg har AD/HD og når man ikke går på medisin så tar man gjerne alle signaler inn. selv om man ikke vil.
      Jeg synes du har en nydelig blogg:D
      Jeg tror jeg blir å lære av deg.

    3. Jeg har alltid sagt at min hjerne jobber annerledes enn andre sin.Jeg blei (bevisst) klar over at det var en forskjell (på meg og andre folk) da jeg var åtte år,det skulle gå ytterligere flere år før jeg forsto at det er klarsynt jeg er.Nå,i de seinere år har jeg oppfattet forskjellen som en stor fordel.Selv om man lever med mange “belastninger” som klarsynt,ville jeg aldri i livet ha vært det foruten.
      Jeg er “avhengig” av meditasjon,stillhet og trives svært godt i mitt eget selskap.
      Jeg er nok litt “sær”ja – men god som gull,toleransegrensen er høyere enn himmelen og jeg har alltid nok TID.
      Ha en fin dag 🙂 Hilsen synskepeggy.

    4. Hei 🙂 Leste om å være overfølsom…Jeg har vel blitt sett på som litt “rar“.Har vel tatt sorger på forskudd,engsta meg. Og får tårer i øya av disse nye reklamene.Særlig den ensomme gutten.Og de søte små englebarna,som gir hverandre en kyss 🙂 Jeg har fått stærkere inuisjon med årene.Får dødsvarsler på forskjellige måter. Av og til sanndrømt. Har blitt bedt om å heale,noe jeg prøver meg litt fram på.Har begynt og se i tarotkort m.m.,men må desverre se i boka. Og har hørt spøkelser,drømte at jeg prata med flere avdøde slekninger…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg