Verdens vakreste bok?

Jeg er jo en liten hobbyfilosof.

Jeg elsker å fundere på ting, ihvertfall hvordan vi mennesker reagerer på ting.

Hvor forskjellig vi er.

Jeg la ut en bokomtale av Vanne blomster om kvelden.

(Leseeksemplar fra Cappelen Damm)


Valérie Perrin, Å vanne blomster om kvelden

Jeg tror jeg aldri har opplevd så mange kommentarer på en bokomtale.

Hvorfor?

Jo, mye på grunn av et enkelt sitat utenpå boken.

Sikkert også i Dagbladet, siden Cathrine Krøger skriver anmeldelser der.

Hun skriver:

VERDENS VAKRESTE BOK

Kunne gitt terningkast sju. Tårene strømmer under lesingen av verdens vakreste bok.

 

Flere anmeldere bruker samme uttrykket, verdens vakreste bok.

Vel, det selger helt klart bøker.

Salg er fascinerende.

Alle vil vi jo lese verdens vakreste bok.

Og veldig mange sitter der helt henført og er enige.

De syntes dette var verdens vakreste bok.

Så har vi alle de som føler seg lurt, for de ble lovt noe som ikke er tilfelle for dem.

Flere synes den er kjedelig og legger den bort.

Andre, som meg selv, synes det var en fin bok, men ikke verdens vakreste.

Noen er fengslet etter 100 sider og sluker resten, mens andre legger den bort etter 100 sider.

Selv likte jeg de første 100, så dabbet jeg litt en stund og så tok det seg opp igjen.

 

Vi mennesker er nemlig veldig ulike.

Det jeg liker, liker kanskje ikke du.

De som selger, vil nettopp det, selge.

De bryr seg ikke stort om du likte den, hvis du bare har kjøpt den.

Hva hvis de i stedet gjorde det om til et spørsmål?

Kan dette være verdens vakreste bok?

Ville det da selge like godt?

Jeg tror det, men kan jo ikke påstå det.

Jeg ville blitt nysgjerrig på å lese boken, som om de var ute etter min mening.

Slik fungerer hjernen, selv om det rasjonelt ikke er sånn.

Jeg blir spurt om noe og da er det høflig å svare, ikke sant?

Samtidig vil jeg ikke føle meg lurt.

 

Moralen i det hele er at dette viser hvor ulike vi mennesker er.

Det må vi aldri glemme.

Vi må derfor huske respekten.

Hvis du vil ha respekt for din mening, må du også respektere de som mener det motsatte.

Denne gangen var temaet en bok og diskusjonen er fredelig.

En annen gang kan emnet være mer betent, men samme regelen gjelder.

Vil du ha respekt for dine meninger, må du også vise respekt til de som er uenig.

Hvis ikke vil den du diskuterer med, lukke ørene og ikke ta inn det du sier.

Lytt, respekter, vær saklig, ikke angrip.

I dag

 

Sitat fra boken:

Hadde en blomst vokst opp av jorden for hver gang jeg tenkte på deg, ville verden vært en stor hage.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg