Varslerne

 

Hadde de enda vært stille

Hvorfor kan ikke bare alle tie

Vi vil ha fred rundt oss

La oss få lulle oss inn i en verden der vi later som om alt er ok

La oss kneble de som forstyrrer oss

Ja for det er jo de som gjør noe galt

Slik høres det ihvertfall ut

 

De tør å stikke hodet frem

På skolen, på arbeidsplassen, som nabo eller bivåner

De varsler oss at hør her, noe er galt her

Huff, hadde de enda bare tidd stille

La oss bli kvitt dem

Mobb de ut fra arbeidsplassen, la de flytte skole

Heng de ut i sosiale media

La oss dolke de i ryggen så det svir

Idiotene, sladrehankene, rottene, de som sladrer

Ja er det ikke slik det er

De får gjennomgå de som har mot nok til å si fra

Mange får livene sine ødelagt

De blir straffet

Enda det er ikke de som har gjort noe galt

De bare gjør oss oppmerksom på hva som skjer rundt oss

Alt det vi andre tier om

 

Hvordan skal vi lære barna våre om urett hvis vi lærer de å tie

Skal vi ikke lære dem om hvilken verden vi ønsker oss

Nærhet og åpenhet og respekt

Ved alle typer overgrep, er taushet overgriperens sterkeste våpen

Sier du fra, så går det deg ille

Og vi roper fra sidelinjen

Er det så farlig, slik har det bestandig vært, det må du finne deg i, det er bare sånn

Tie med deg, vær stille, bare la det fortsette å skje

Sladrer du så får du bank, sladrehank, ryktespreder, rotte som du er

Ja for det er vel sånn vi vil ha det

Skubb det ekle, det vonde, det vi ikke vil vite om, godt under teppet, så det holder seg der

 

Nei, jeg sier:

Hurra for varslerne

Hurra for de som tør, de som har mot nok

La oss omfavne dem

Det er ikke de som har gjort noe galt

De har bare gjort oss oppmerksom på det

Jeg sier takk for at dere er der

I dag

 

Tekst inspirert av

Joyce Carol Oates, Mitt liv som rotte og diverse andre hendelser

 

Sitat:

Overfor de voksne var jeg forsiktig med ikke å fornærme. Jeg var høflig, “moden”. Jeg ga et usvikelig inntrykk av å være samarbeidsvillig. Jeg hadde fanget opp fra Mr. Sandman det faktum – (Jeg tvilte ikke på at det var et faktum) – at mennesker i maktposisjoner vil ha deg til å være enig med dem, uansett hva de sier, og det er alt de vil ha – enighet, ettergivenhet. De voksne i verden kontrollerte så mye av livet mitt at jeg kunne ikke gjør de til fiender.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg