Turist i eget fylke

I dag hadde vi avtalt et møte i Ålesund.

Et engelsk par vi traff på cruise for 12 år siden.

Man kan si hva man vil om Facebook men det er en fin arena for å holde kontakt med mennesker.

Det hadde regnet i natt.

Vi var spente på om det ble drittvær.

Å gå rundt i Ålesund i regnvær og skodde, uffa.

Men nydelig blank sjø i det vi drar.

Og når vi kommer til Ålesund, ser det ikke så verst ut.

Ålesund er jo kjent for sin jugendstil.

Her er det mange flotte hus.

 

Der ligger Sky Princess som våre venner reiser med.

Fire havner i Norge, Haugesund, Flom, Geiranger og Ålesund, før de nå i ettermiddag setter kursen mot Island.

Det høres grenseløst teit ut, men i det jeg så skipet, rant tårene.

Så mye gleder jeg meg til å dra på cruise igjen.

Det er bare fantastisk å få reise sånn fra havn til havn og se steder over hele verden.

Vi møtte våre venner og gikk først en liten tur.

Snakk om å være heldig med været.

Nicola and Ian.
De hadde vært i Ålesund en gang tidligere.

Vi bestemmer oss for å ta hoppe på/hoppe av bussen.

Jeg visste ikke at de hadde slike busser i Ålesund. Turisttog hadde de også.

Først tok vi turen opp på Fjellstua.

Det er ikke de bredeste veiene opp dit.

Hjelp. Buss mot buss. Vi må rygge.

Det hører med til historien at vi også måtte bytte buss.

Den vi hadde, hadde problemer med bremsene.

Det var på neste tur.

Først opp til Fjellstua, deretter ny buss og en runde i byen.

 

Fin utsikt ut mot øyene.

Ålesund er en vakker by. ….. I finvær er det fantastisk

Alle tre byene i Møre og Romsdal er fine byer.

 

Skal det være en liten øy?

 

Hadde ikke hatt noe imot å gått ombord jeg.


Den nye bussen hadde åpent tak

På rundturen ser vi eneste gården som er igjen i Ålesund. Vi lærer at Norge har den tredje gamleste

Grunnloven i verden og at Norge har 2,2 millioner pr innbygger i Oljefondet. Skal tro om vi kunne fått noen renter av de?

Liker du spesielle hus er det gøy i Ålesund.
Bra ikke alle brant ned under den store bybrannen januar, i 1904.

Vi hørte at i ett av husene hadde de hatt besøk av en engel som fortalte dem at det ville bli en stor Brann men at deres hus ikke ville brenne. Det var det eneste huset som stod igjen.

Jeg synes husene i dag som er noen klosser, er gørr kjedelige.

Mye mer spennende med slike fasader.

Flere av disse bygårdene er pusset opp og blitt moderne på innsiden, men den gamle fasaden er beholdt.

Akkurat det samme gjør de i Middelhavsbyene.

Molja fyr. Der kan man overnatte.

Tenk hadde det høljregnet. Typisk meg å ha slik flaks.

Vi kjørte helt ut til Atlanterhavsparken, men vi hoppet ikke av.

 

 

 

Se den lille skuta der borte. Den er min.

Jeg tror jeg ville fått et snev av klaustrofobi i det fyret.

Tja, hvis jeg hadde så mange penger at jeg kunne ha, og bruke, en slik skute, ville jeg nok vært så blasert at jeg ville ikke sette pris på det.

Og det er jeg ikke.

Jeg setter stor pris på de goder jeg har.

Turistene våre nyter utsikten.

Farvel Ålesund.

Takk for hyggelig møte Nicola og Ian.

Jeg hadde store planer om å kjøpe sushi og ta med hjem, men vi gadd ikke vente på maten. Det er ikke sikkert de hadde åpnet enda heller. Og på Moa gadd vi ikke stoppe, så det ble en ostepølse på Shell på Sjøholt.

Vel hjemme igjen etter en fin tur og varmt nok til å sitte ute.

Begge var enig om at det hadde vært en fantastisk dag i godt selskap.

Så gøy å møte Nicola og Ian igjen.

I dag

 

 

1 kommentar
    1. dette var en utrolig hyggelig dag det er lett å se,ikke dumt å være turist i eget fylke ,vi har også et vennepar som vi møtte på cruise ,dei bor på Stårheim så vi treffer dem rett som det er når vi er på søndagstur

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg