Sommer og sol og venner og stor glede, grillfest og sommerkos

 

Det ble en fin dag i går også.

Først handlet vi litt mat.

Fredag ble det for travelt.

Stakkars gubben

Det var cruiseskipbesøk på Åndalsnes.

Vi la merke til at veldig mange gikk rundt i gatene med munnbind.

De er nok redde for smitte.

 

De ruver godt de store skipene.

Det er det som et så fint, for man har så god utsikt.

Særlig når man seiler inn og ut av havnene, er det fint å sitte å se.

Det er jo som å være på en liten fjelltopp.

 

 

Island Princess.

Flott skip. Vi har aldri reist med Princess.

De siste årene har vi holdt oss til Royal Caribbean og Celebrity cruises.

De to er samme selskap.

Stiger du i lojalitetsgrad hos det ene, gjør du det også med det andre.

Det er ikke så mye å hente i lojalitetsklubben så det spiller ikke så stor rolle, men vi liker Celebrity best og derfor blir vi der mest.

 

https://www.fjordnorway.com/no/destinasjoner/nordvest

Det kan hende vi tar oss en tur med denne i sommer også.

Den går mellom steder og øyer her i Romsdalen.

Vestnes, Hjertøya, Veøya, Midsund blant annet.

Kunne vært fint en fin sommerdag selv om jeg er litt skeptisk når det gjelder slike småbåter.

Det stod den kunne ta 50 passasjerer, men for meg ser den jo så liten ut og man sitter bare inne.

Det liker jeg heller ikke, så vi får se.

 

 

Vi skulle på vennegrillfest i går kveld.

Oppdraget mitt var å bestille fint vær og det gjorde jeg jo.

Dessverre ble vertinnen syk med feber, stakkars, så de måtte avlyse.

Siden jeg hadde fått levert været jeg bestilte, sendte jeg melding om at vi kunne samles her.

Vi har en gruppechat og der la vi ut hva hver av oss ville lage.

Det eneste jeg lagde selv, var marinade til laks og grønnsaker til scampi.

 

 

Jeg marinerte ikke laksen og scampien, før like før de skulle på grillen,  for jeg hadde en del sitron i og syren “koker” jo laks og skalldyr.

På laksen: Olje, sitron, gressløk, persille, hvitløk, chili, salt og sitronpepper og russisk estragon (fra grønnsakkassa)

Dagens kasse, nummer 2

 

Så hadde jeg scampi i grønnsakblandingen og pakket de, 5 scampi i hver.

Mango,vårløk, persille, russisk estragon, gressløk, hvitløk, chili, paprika, tomater, olje, salt, sitronpepper, sitron

 

 

Vi måtte til naboen og “stjele” et bord.

Jeg er ingen bordpynter, ikke noe god til det, men gikk ned og plukket noen greiner fra fagerbusken.

Mest for å dekke bordet som er blitt veldig stygt.

Vi burde lakke det.

 

Enkelte familiemedlemmer bidro lite, ja faktisk ingenting.

Hun stakk av når gjestene kom og dukket ikke opp igjen , før de hadde dratt.

 

 

Så kom gjestene med masse mat.

Kake og poteter og focaccia og biff og grønnsakspyd.

 

Og kyllingvinger med tilbehør og nydelig salat.

 

Maten har kommet på grillen

 

Vi koser oss med sprudlende mens vi venter.

Ingen bilder av mennene denne gang, for damene var jo så flotte, der de stod.

 

Da er vi klar for spising.

Vi bladde tilbake i bloggen og det ser ut til at vi hadde første grillfest i 2012, men jeg er usikker på om vi hadde hvert år i starten.

2012: Grillparty

2014: GRILLPARTY

2016::Samle venner til festlig lag – Grillaften

2018: Da ble det grillfest i 2018 også.

2019: https://lillasjel.blogg.no/vellykket-aften.html

2020: Årets grillfest i strålende vær

 

 

Vi bytter på i gjengen å ha fest, men det har vært tradisjon at vi har hatt grillfesten her hos oss, før ferien.

På grunn av sykdom, ble det altså slik i år også.

Det jeg ser, når jeg ser gjennom de gamle innleggene, er at jeg serverer nesten det samme hver gang.

Laks og scampi hver gang.

Neste år tror jeg at jeg må finne på noe nytt.

Klippfisk kanskje eller kveite.  Men scampipakkene er så gode.

Nå lever jeg nesten på rester resten av uka.

Utenom i dag, får jeg holder jo på teste en del oppskrifter av det som blir levert i grønnsakkassene.

Så i dag blir det biffstrimler i Wok, med litt gjenbruk.

Nydelig vær.

 

Jeg leser Palladino, Den som frykter snøen. Leseeksemplar

Lesestabel juni, Tema nyheter 2022

Jeg har lest altfor lite denne måneden, i forhold til det jeg hadde planlagt.

Mange av de i junistabelen må flyttes til høsten.

Jeg må ha enda en måned med nyheter.

Og så får vi jo en ny bokhøst.

Ojoj, det er travelt å være bokidiot.

Nå er måneden snart slutt og jeg må begynne på bloggen om julibøkene.

I dag

Ps. Den stabelen blir enda større og da må jeg nok flytte enda flere bøker. Men jeg elsker jo å stable og bite St jeg har så mye jeg kan lese.

 

4 kommentarer
    1. Det ser ut som du/dere hadde en hyggelig kveld sammen også 😊 Ja nå er det tid for cruise-skipene og turistene flokker inn i byene. Jeg går ut fra at noen har vært innom Oslo allerede, men jeg har ikke vært nede i byen på en stund så jeg har ikke sett dem. Ha en nydelig søndag 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg