Oyinkan Braithwaite, Min søster er seriemorder

Oyinkan Braithwaite, Min søster er seriemorder

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Denne var jeg spent på, om det stemmer at den er så bra som alle omtalene sier. Er ikke bestandig det stemmer, så da var det bare å lese og se hva jeg synes. Bak i boken er det flere sider med gode omtaler.

Etter å ha lest den, tenker jeg at du verden det var merkelig at denne har fått så mange gode omtaler, selv om den var ekstraordinær. Det er liksom ikke type bok til å få alle gode priser. Det er ofte de bøkene med litt annet innhold liksom. Ofte de man ikke skjønner seg på.

Jeg koste meg gjennom sidene, den var lettlest, 230 sider og mye luft.

Den er originalt skrevet, plottet har jeg aldri vært borti.Jeg humret og lo. Og det vil jeg si, at det er mørk humor vi snakker om her.

Nå har jeg lest noen psykologiske thrillere som skulle være kjempespennende men de var ikke så spennende for meg, denne derimot, den syntes jeg var spennende.

Det dukket nemlig opp mange grublingsspørsmål underveis. Hvem er drept, hvem blir drept, hvem får skylden, vil mannen i koma våkne opp, hvilken rolle spiller moren, hva skjedde med faren,  hva skjer med den pene legen og hvem vil sitte i saksa til slutt. Slik grublet jeg meg gjennom boka mens jeg smålo over måten den er skrevet på.

Sitat fra da de frakter ut et lik:

“Vær så snill og hold på heisen!” ropte en stemme. I øyekroken så jeg at Ayoola var i ferd med å trykke på knappen, den som hindrer dørene i å lukkes. Jeg slo vekk hånden hennes og trykket på knappen til første etasje, flere ganger, i rask rekkefølge. I det dørene lukket seg, fikk jeg et glimt av en ung mors skuffede ansikt. Jeg følte meg litt kjip – hun hadde et spedbarn i den ene armen og to bager i den andre –  men ikke kjip nok til å risikere fengsel. Dessuten, hva slags muffens var det hun drev med, som fløy omkring på denne tiden av døgnet med et spedbarn på armen?

 

Haha, tok du den eller?

 

Sitat:

“Din far var en fantastisk mann. Han tok alltid kontakt for å høre om jeg hadde det bra og han hjalp meg å finansiere utdannelsen min…” Jeg er fristet til å informere henne om at han hadde flere elskerinner ved diverse universiteter i Lagos. Vi mistet tellingen for lenge siden. Han fortalte meg en gang at du må fore kua før du slakter den; det var en livsstil.

Jeg svarer enkelt: ” Ja, han støttet mange økonomisk. Har du nok penger, er studiner det samme for menn som planktom er for hvaler

 

For meg var det en gjennomgående herlig ironisk humor  med en underliggende spenning. Og nettopp det at du ikke kunne forutse hva som skulle skje, fordi det var så sykt, ble det morsomt. Ikke enkelt å være storesøster til en seriemorder og ha lært at du har ansvar for å passe på lillesøsteren din.

Anbefales alle som klarer å more seg selv om det som foregår ikke er helt stuerent, for å si det mildt.

Og jeg er slett ikke enkel når det gjelder humoriske bøker, men denne var midt i blinken.

Aprillesestabelen

Denne gangen ble det nesten slagsmål her, men selv om det er litt murring fortsatt, er april planlagt

Myriam H. Bjerkli, Djevelens yngel

Tonje A. Lissandrin, Venteromsnoveller

Henrik Fram, Anestesi

Anne Mette Hancock, Pitbull

Elizabeth Strout, Olive Kitteridge

 

Nå leser jeg Renita D`Silva, Jenta på maleriet

 

 

Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite er garantert ulik alle andre seriemorder-thrillere du har lest, selv om historien inneholder drap store mengder blod, uhygge og til og med en politietterforskning.

Romanen handler om de to søstrene Korede og Ayoola, som har vokst opp med en sadistisk far og en dominerende mor i et pent strøk i Lagos. Faren døde i en ulykke for noen år siden, og de to søstrene stoler bare på hverandre.

Historien starter med at Korede blir avbrutt i middagen av et nødanrop fra søsteren Ayoola, da vet hun hva hun må gjøre: Finne frem blekemiddel, gummihansker og nerver av stål. Dette er den tredje kjæresten Ayoola har drept. Korede burde ha gått til politiet, men hun er glad i søsteren sin, og som man sier: Familien kommer først. For blod er tykkere – men vanskeligere å fjerne fra teppet – enn vann.

Priser og nominasjoner:

  • Nominert til Booker-prisen i 2019
  • Nominert til International Dublin Literary Award i 2020
  • Vinner av LA Times Book Prize for Mystery and Thriller i 2019
  • Vinner av Amazon Publishing Reader’s Awards for beste debutroman i 2019
  • Vinner av Anthony Award for beste roman i 2019
  • Utvalgt til Guardian, Daily Mail og Cosmopolitans “Beste sommerbok” i 2019
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg