Oppsigelse

 

I dag var jeg hos psykomotorisk fysioterapeut igjen.

Jeg måtte spørre om det var unormalt å bli enda mer stresset, når man skulle lære seg å ikke stresse.

Det var ikke unormalt sa hun, tvert i mot ganske vanlig.

De to siste ukene har stressnivået vært høyere enn noengang nemlig.

Klumpen i magen har vært kjempestor.

Hun snakket litt om det, pustemuskelen i magen.

 

 

Som vanlig her i huset, dukker svarene på det jeg lurer på opp, rett foran nesen min, i bøkene.

Jeg har ikke klump i halsen, men i magen.

Noen vil kanskje kalle det angst, jeg kaller det indre stress.

 

 

Kroppen reagerer på endringer med et snev av panikk.

Det er mye som skjer med den.

Etter diett blir jeg ofte mentalt sliten, nedstemt.

Denne gangen sov jeg bra i starten,  men fikk problemer siste dag.

Flere dager i strekk, ville kroppen ikke sove.

Når jeg endelig sovnet, våknet jeg etter en time og ble liggende våken igjen.

Dette skriver jeg ikke for at det er nødvendig for noen å vite det.

Men jeg gjør det for at andre skal vurdere litt hva som skjer i deres kropp.

 

 

Det er så tydelig at kroppen vår reagerer på endringer.

Når man har prøvd å være på vakt og passe på, i mange, mange år, får kroppen litt panikk når noe skjer.

Den roper opp, hallo, det skjer noe her, har du kontroll, pass på.

I formiddag ble jeg plutselig veldig rolig, som om noe falt på plass.

Jeg var ikke en gang stresset fordi jeg skulle avsted til timen.

På vei hjem gikk jeg ned hit for å ta bilder.

Det var jo så usedvanlig vakkert.

Vanligvis får jeg sug i magen og føler jeg faller, ved alle slike kanter.

Men nå kunne jeg rolig gå ned uten å være redd for å snuble.

 

Dessuten har jeg sagt opp.

Før timen i dag, mediterte jeg, to ganger faktisk.

Jeg så for meg at jeg pakket sammen kikkerten inni meg.

Den jeg bruker for å holde vakt 24 timer i døgnet.

Jeg demonterte den og satte den inn i et hjørne.

Tryggheten i at den er der ved behov.

 

 

Se ringene på vannet.

Fisken lekte seg i dag, det spratt overalt.

Tenk på hvordan en slik liten fisk kan lage en liten ring, som sprer seg og blir større og større.

Likedan gjør vi med tankene våre.

Vi tenker en tanke og gjør den større ved å ha fokus på den.

Derfor er det viktig at vi velger de tankene med omhu.

Derfor sa jeg opp i dag.

 

Sa opp, sier du? Du har jo ikke jobb.

Nei, ikke betalt jobb annet enn Lillasjel.

Lillasjel kan jeg ikke si opp fra, det er jo meg.

Men jeg så for meg at jeg leverte oppsigelse.

Jeg sa at må vil jeg ikke ha vakt hele døgnet noe mer.

Jeg vil ikke følge med konstant på alt og alle.

Jeg har pakket bort radaren.

Så tok jeg noen minutter der jeg fokuserte på at det eneste jeg gjorde nå, var å sitte her.

Jeg så et bilde inni meg av meg selv, sittende i ro.

 

Se hvor store bølgene er blitt.

Slik kan jeg bruke tankene mine.

Jeg er ikke nødt til hele tiden stresse med å følge med, tenke på alt og alle.

Jeg kan velge å bare sitte her.

Når jeg er sliten, da anerkjenner jeg det.

Ok, slik kjenner jeg det nå.

Jeg må godta det, godta at slik er det, ikke hele tiden strekke meg etter noe bedre der fremme, noe jeg ikke når tak i likevel.

Jeg blir sliten av å stresse etter å bli friskere, flinkere, bedre, aldri fornøyd.

Etter 63 år kan det være på tide å roe tankene litt.

 

 

Å lære seg å lytte til kroppen, tar tid.

Akkurat slik kroppen selv trenger tid.

Den trenger tid til å forstå at endringene som skjer er ikke negative.

Jeg lærer meg å roe sinnet mitt, akseptere, gi slipp, ikke streve slik.

Vet du hvorfor jeg stresser slik, utenom at det er innlærte, gamle mønstre.

Jo, fordi når jeg føler meg stresset, betyr det at jeg er aktiv, i virksomhet.

Ubevisst lurer jeg meg til å tro at det er bra.

Men nå har jeg sagt opp.

Jeg vil være pensjonist.

Inni meg vil jeg ha ro.

 

Det er moro å lære.

Lære om egen kropp.

Hvorfor reagerer man på ting.

Hvilke mønstre handler vi etter, helt ubevisst.

Og i og med at kroppen reagerer, betyr det at dette er viktig for egen helse.

Så analyser litt din egen situasjon.

Lytt til hva din kropp forteller deg.

Den er ganske så komplisert og i likhet med meg, liker den ikke endringer den ikke har kontroll over.

I dag

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg