Nye eksperimenter

 

Her testes det stadig noe nytt.

De som følger meg vet at kroppen min ikke er helt samarbeidsvillig.

Den er faktisk ganske så ustabil.

Insulinet mitt er altfor høyt, jeg har det som kalles insulinresistens eller metabolsk syndrom.

Blodtrykket er for høyt.

Kolestrolet ligger i grenseland.

Skjoldbruskkjertelen produserer for lite.

Leverprøvene er for høye.

I tillegg har jeg altfor mye jern i blodet.

 

 

Det er en sykdom som heter Hemokromatose.

https://nhi.no/sykdommer/blod/ulike-blodsykdommer/hemokromatose/

Har du det, kan du bli sliten og utmattet.

I tillegg kan det gå utover organene i kroppen.

Den er genetisk.

Du må ha to gener fra samme foreldre står det i papirene.

Fastlegen tok blodprøve og jeg hadde en fra hver foreldre.

Han ville derfor ikke at jeg skulle tappe blod.

Han sendte med meg et ark med informasjon hjem.

 

Sitat fra artikkelen:

Symptomer

Genfeilen vil som regel ikke medføre noen plager i svært mange år, og mange oppdages nå ved at det tas blodprøver som viser økte jernlager (økt ferritin), uten at kroppen har tatt skade. Kun 1-3% får symptomer, og da typisk i 30-40-års alder hos menn, hos kvinner noe senere, i 45-50-års alder. I tillegg er det stort individuelt sprik i forhold til hvor stor jernbelastning som gir symptomer. 

 

Sitat

Sekundær (ervervet) hemokromatose kan forekomme ved talassemi, etter gjentatte blodoverføringer, leversykdom, høyt alkoholinntak og ved såkalt metabolsk syndrom, for å nevne noen.

 

 

Etter en tid bestilte jeg ny time og da sa han ja.

Da hadde jeg også litt høytlesing for han, fra det arket.

Han sa  at det ikke trengtes å tappe før man var over 800.

Jeg ligger på 350-400.

Det normale er opp til 200.

På arket står det nemlig at det er veldig individuelt hva som kan være skadelig for hver enkelt person.

Det står også at de med metabolsk syndrom, kan få sykdommen.

Kanskje har han lest seg opp litt mer, for når jeg nå kom tilbake, sa han ja med en gang.

 

Så nå tester jeg blodtapping for å få ned jernet.

Jeg tappet i går, skal ta blodprøver om 14 dager.

Om en måned tapper jeg igjen.

Vi prøver tre måneder og ser hvordan det går.

Jeg er så drittlei av at ting jeg prøver, ikke funker, så jeg er spent.

I dag

 

 

 

2 kommentarer
    1. Hei

      Er bare tilfeldig at kom til å lese dine helseproblmer. Min kropp heller er ikke så samarbeidsvillig….fullstendig imot meg, det føles som at forskjellige deler styres av hver sin hjerne, hvor jeg -meg , ikke egoen,- men min sjel har ikke noe å skulle sagt.

      På toppen av alt, så jeg ikke har jern….så etter åresvis med mas av å spise jerntablett og DEN rette maten, så en oppegående turnuslege har funnet ut kanskje en må ha jern gjennom sprøyte. Dette løser jo ikke de verste helseskadene , men man har jo håpet at en kan gå og børste håret uten at man må ta pause.

      Jeg har ikke energi engang til å lese , da har vondt i øynene eller strikke og drive med håndarbeid, da nervene er skadet i både føtter og hender. Er glad at du har funnet ut at meditasjon og sånt hjelper deg, desverre æ er ikke mottakelig får sånt da kvernet ikke lar meg i fred og jeg blir mer irritert av å prøve , prøve …Tålmodighet er fraværende , med økende smerter.

      Uansett ønsker deg god bedring i den grad det går an, er imponerende at du klarer å se livet i farger enna. Lykke til med alt . MVH….Elisabeth

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg