Når det er bare oss to

Den siste dagen i året, sies det.

Hadde vi bare sett pris på hver ny dag, sier jeg.

Jeg er ingen nyttårsfeirer, men gleder meg til lysere dager.

Men kalkun er  blitt tradisjon her i huset.

Når det er bare oss, bruker vi filet.

 

Egentlig skulle vi være helt i to i dag.

Jeg liker jo rolige dager men vet at tjeneren er mer rastløs.

Så falt det en tanke ned at vi kunne besøke sønnen med familie, som er på hytta på Bjorli.

 

 

Jeg hadde ikke før luften tanken høyt her, før han ringte og lurte på om vi kom en tur.

Og en liten luftetur er jo fint.

Snuse inn litt dagslys og nyte synet av fjellene.

Trollstigen i det fjerne men det er ikke den veien vi skal.

 

Vi skal oppover mot Dombås, vakre Raumadalen.

Det blåser på Vengetindene.

 

Romsdalshorn koser seg i lyset fra sola selv om solstrålene på denne tiden på året, ikke når helt ned.

Det blåser på Trolltindene også, så de har pakket seg inn i litt skyer.

Men det er ikke kaldt, to varmegrader.

 

Og se, der er den. Solen

 

På Bjorli ser de solen for her er fjellene lavere.

 

Fint å være på ski her i dag for de som liker det.

Se der ja. Der er sofaen min.

 

Og krusene mine og tv-kannen også.

Er det min hytte skal tro?

Nei sier gubben, når jeg har gitt det bort, er det ikke mitt lenger.

Det har har nok rett i.

Koselig at de kan bruke disse tingene.

Sofaen hadde vi i mange år og den var veldig god.

Men stolene ble brukt mest og de er så god at jeg flyttet de ut på balkongen.

En har vi måtte kassere og jeg kommer vel til å grine når jeg må gi slipp på de to siste for de er så gode å sitte og lese i.

Etter en kopp kaffe, vendte vi nesen hjem igjen.

Veslefrøkenen fikk vi hilst på, men storegutt var i slalombakken.

 

Da har jeg forberedt middag.

Jeg hadde ikke ananas til waldorsalaten så jeg lurte i en mandarin.

 

Nå står den i ovnen og godgjøre seg.

Utenom waldorf går jeg får surret purreløk og blomkål og soppsaus.

Vi vet å kose oss.

Nå husket jeg at jeg har marsipankake i fryseren.

Den skal jeg ta opp, så blir det bedre plass der.

 

 

Egentlig skulle jeg lest ut denne, men tror jeg tar litt fri.

Jeg begynte i går kveld men lesingen tok brått slutt når strømmen forsvant.

Mulig jeg lar den ligge til april.

Da skal jeg ta igjen de bøkene fra 2023, som jeg ikke nådde lese i år.

Vi lager oss en fin dag.

I dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg