Minette Walters, Endetid

Minette Walters, Endetid

Spennende bok fra da svartedauden kom til England. Vi følger borgen Develish og Lady Anne, som forstår at sykdom og smitte henger sammen med, at det ikke kun er Gud som bestemmer hvem som skal bli syke eller ei.

I siste del av boken følger vi også en gruppe menn som tar seg ut av borgen for å undersøke om det finnes liv rundt dem og om de dermed kan finne mat og våpen med mere.

En bok som er veldig fengende og vanskelig å legge fra seg og det kom et stønn fra meg i går kveld, når siste ordet er

…………………….fortsettes.

Ja, nå har jeg sagt mange ganger at Ken Follett kunne ha delt inn sine bøker slik at vi slipper de tykke kolosssene, så nå gleder jeg meg veldig til Walters kommer med fortsettelsen. Den skal bli slukt ganske så raskt.

Jeg retter en stor takk til de i bokgruppene som anbefalte meg Endetid.

 

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Gyldendal og boken er et leseeksemplar

 

Juni 1348, svartedauden kommer til England via et skip i havnebyen Melcombe i Dorsetshire. Helt uforberedt på denne dødelige sykdommen og hvor raskt den sprer seg, dør folk i tusentalls. Pesten sprer redsel og uhygge på sin vei.

Kirken proklamerer at sykdommen er Guds straff over mennesker som lever syndige liv. Men i borgen Develish og dens tilhørende landsby, tar Lady Anne kontroll over sitt folks fremtid med andre virkemidler enn bønner og botsgjerninger. Lady Anne er klok og selvstendig, en kvinne forut sin tid. Hun bestemmer seg for å innlemme alle landarbeiderne i borgen og stenge alle utganger og innganger for å holde avstand til pesten som nærmer seg området deres med rasende fart.

I dette nye innestengte samfunnet oppstår det både intriger og konflikter. Lady Anne skaper seg fiender, blant annet sin egen datter. Beslutningen om å stenge borgen kommer til å kreve mot, utholdenhet og oppfinnsomhet.

Endetid er en medrivende historisk roman.

4 kommentarer

Siste innlegg