La deg ikke lure

Ja nå er hun ute på viddene igjen tenker du.

Bilde av en gørr kjedelig brødskive.

Til og med kjøpebrød, noe som sjelden er å finne hos meg.

Stort sett baker jeg brød.

Det har jeg gjort i over 40 år for jeg tror kjøpebrød som dette, er lim i tarmene våre.

Samtidig er jeg ikke fanatisk så innimellom er det helt ok.

Men det var nå ikke det vi skulle snakke om nå.

 

Det var hvordan den kjedelige brødskiva gir meg ord til noe helt annet.

Nemlig at vi ikke må dømme noen etter hvordan ting tilsynelatende ser ut.

Dette er nemlig ikke en kjedelig brødskive.

Under pålegget serru, der gjemmer det seg mye bra.

Persille, agurk og paprika og majones, selv om det siste kanskje er mindre spennende så passer det inn

Likedan som den brødskiva rommer mer enn den ser ut, gjør også dine medmennesker det samme.

Døm dem ikke før du ser hva de rommer inni seg.

Jeg har tendensen selv, jeg innrømmer det gjerne.

Vi mennesker har så lett for å danne oss et inntrykk av noen og så er det helt feil.

 

Slik er det også med oss selv.

Ha ikke fokus på alt du ikke liker ved deg selv.

Eller alt du ikke mestrer.

Du rommer så mye mer.

Vi er mennesker, ikke roboter.

Det du ikke er god på, det kan kanskje en annen mestre bedre.

Slik kan dere utfylle hverandre.

Mange er så stolte, skal ikke be om hjelp.

Men hva hvis den som du spør, føler seg bra nettopp ved å bli spurt.

Følelsen av å kunne hjelpe.

Og for all del, tell ikke tjenester.

Ikke tenk at du ikke vil hvis du ikke får noe tilbake.

Du får skjønner du, du får fra andre og på ulike måter.

Og nå snakker jeg ikke om de som hjelper for mye.

De som hjelper så de møter veggen til slutt, som må lære å sette grenser for seg selv.

Til og med jeg forstår at det kan vi ikke snakke om i dette innlegget

Man skal nemlig også hjelpe seg selv.

Man skal lære seg å sette grenser

Og man skal lære seg selv å kjenne.

Se hvem man er som menneske.

Og da også de gode tingene.

Hva bærer du på dypt inni deg av det som godt er?

I dag

 

4 kommentarer
    1. det er helt sant ,en skal ikke dømme andre og iallefall ikke utifra utseende ,det kan være mye godt som vi ikke ser :=)akkurat som med brødskiva di .
      I dag har jeg ikke tenkt ,tror tankene kokte bort i heten ,fikk nesten heteslag ,ble både kvalm og svimmel og hjerte mitt slo ville vesten ,så jeg måtte gå i hus ,drikke mange glass og ta en sval dusj ,det hjalp ,men det var en skummel opplevelse ,da tenkte jeg att jeg må kjenne etter før det går så langt en annen gang

    2. Gode Mariann =D Disse ordene er så sanne som de er sagt. Godt at du setter så gode ord på det. Hver og en av oss, burde ta en liten tenkepause en gang iblant 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg