Julaftenstanker

 

Da ble det jul i år også.

Her står pinnekjøttet på ovnen og sender ut gode lukter.

Vi får vann i munnen fordi vi gleder oss.

Nå skal det dog sies at andre i flokken, slett ikke vil ha pinnekjøtt.

Vi er i svineribbeland, ikke langt fra svenskegrensen.

For meg er det et typisk eksempel på hvordan vi formes av oppveksten vår.

Selv om eldstemann nok vil protestere på det, da han ikke liker pinnekjøtt.

Da kan han representere unntakene i dag.

 

 

I det vi snakker om oppvekst, blir jeg litt alvorlig på en sånn dag.

Mitt hjerte blør for de som ikke har gode minner fra juleaften.

For alle de som er redde denne dagen.

Redde fordi de er utrygge i heimen.

De som ikke har den omsorgen vi andre tar som en selvfølge.

Alle de som ikke kan fråtse i mat og godis av alle slag.

I år ble det igjen kjøperekord i butikkene.

Jeg er takknemlig for at jeg kan si at jeg har alt jeg ønsker meg og mer til.

Det er slett ingen selvfølge.

 

 

Det er vondt å aldri ha nok til at endene kan møtes bekymringsfritt.

Selv liker jeg å støtte Kirkens bymisjon hver måned, via SMS.

Da vet jeg ihvertfall at en middag kommer noen tilgode hver måned.

Ikke at det er så mye men det er litt og hvis mange bidrar litt, blir det mye tilsammen.

Likedan liker jeg å støtte SOS barnebyer.

Det gjør jeg med et håp om at det kan gi noen en noenlunde trygg oppvekst.

Jeg kan ikke sette meg inn i hvordan det er å gå sulten hver dag.

Ikke hvordan det er å være redd hver dag heller.

 

 

Å tenke på de som ikke har det så godt, ja det er vel til liten hjelp for dem.

De får det vel ikke bedre av det, er det lett å tenke.

Det vi kan gjøre er å være et så godt medmenneske som vi kan.

Vi kan passe oss så det ikke er vi som er med og skaper dårlige oppvekstkår for våre barn.

Økonomi kan man ikke bestandig rå med, men det er så mye annet vi gjøre.

Være raus med kjærlighet og gode ord.

Være oppmerksom på de som trenger litt ekstra omsorg.

Særlig tenker jeg på de barna som trenger voksne rundt seg, som bryr seg.

Vær den ene, som ser dine medmennesker.

Da setter du igjen gode spor etter deg.

I dag

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg