Jeg er heldigvis sta

 

I dag ser bordet mitt slik ut.

Jeg har ryddet.

Da skulle det vel vært tomt, kun med litt pynt, nei, ikke her hos meg.

Jeg skal straks spise frokost.

Et par bøker er lest, omtaler skrives.

3 tynne bøker håper jeg å få lest de to siste dagene i denne måneden.

Den første i hver måned, starter jo jeg på en ny stabel.

Akkurat det gir forventning og krever ikke viljestyrke.

Og det er viljestyrke som er temaet i dag.

 

Jeg har bestandig vært sta.

Heldigvis, vil jeg si.

Å være sta er ikke bestandig en dårlig egenskap, hvis det brukes riktig.

Det har jeg nemlig god nytte av i min jobb som hjemmeværende.

Nå ler du kanskje og sier at det krever vel ikke stort, å sitte der i en stol og lese.

Der tar du i så fall feil.

Du kan spørre hver eneste en som er blitt ufrivillig hjemmeværende.

Det krever en enorm vilje.

I tillegg til at kroppen spenner ben under en og en blir sittende, blir en lett tiltaksløs.

De tingene som må gjøres, de krever at en bruker mye viljestyrke.

 

Jeg har mine metoder for å få noe gjort.

Jeg har også utrolig mye jeg ikke får gjort, for viljestyrken er ikke like sterk hele dagen.

Ofte vokser alt som burde vært gjort seg stort som et troll og du føler deg hjelpesløs.

Gjerne hører du noen si at du må ta deg sammen.

Kjøre vene, har du prøvd dette selv, hele dagen tar man seg sammen.

Man plukker frem det man kan av vilje de dagene det er mulig.

Heldigvis for meg, har jeg utrolig mange gode dager, ikke alle er så heldig.

Noen er helt utmattet eller har store smerter hele døgnet.

Kom ikke å si til dem at de må ta seg sammen.

 

Men jeg kan, og jeg gjør det, selv om jeg selvfølgelig skulle gjort det enda mer.

Jeg sier strengt til meg selv: Nå gjør du det bare.

Det kan være alt fra å rydde bordet mitt i dag, bake brød istedetfor å kjøpe, vaske klær, trekke på senger.

Små ting som andre lett tar som en selvfølge, krever viljestyrke her hos meg.

Det er så lett å bli så tiltaksløs at man til slutt ikke orker noe som helst.

Et annet knep jeg ofte bruker, er :Gjør ihvertfall litt.

Litt er nemlig mye mer enn ingenting.

Litt setter i gang kropp og hjerne, det løfter humøret.

Hvis du da ikke setter deg ned og surmuler fordi du klarer bare litt.

Litt kan være kjempemye det.

Det gir deg glede og inspirasjon og skaper dagen din bedre.

I dag er målet å lage syltaflesk og å føre regnskap for en måned.

Det skal jeg få til.

Jeg førte en måned i går. Flink pike.

Det eneste jeg slipper å bruke viljestyrke til, er Lillasjelarbeid.

Å gi healing og skrive readinger, er de lette tingene, for de er givende.

Nå vil jeg ha frokost.

Bare det krever vilje.

Å lage næringsrik og god mat, fore kroppen med alt den trenger.

En skive hjemmebakt brød, med røkt laks, persille, paprika og omelett med tomater.

Det blir godt for meg.

I dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg