Hvordan har dette skjedd?

 

Jeg lever og ånder for de bokstablene mine.

Hvis jeg ikke stabler og ser bøkene foran meg, ja da blir det lite lest.

Å plukke en og en etterhvert, det duger ikke lenger.

Jeg blir for rastløs på et vis, vanskelig å forklare.

 

Gubben er også glad i å lese bøker.

Han har lest mest på senga og når vi er på ferie.

Jeg hviler jo mye når vi er på tur og da leser han.

Vanligvis forer jeg han med bøker jeg selv er ferdig med, men innimellom leser han noe jeg ikke har lest.

Og det er det som har skjedd her.

 

Alle disse bøkene er han ferdig med, mens jeg ikke har lest de.

Ja, det er nesten krise det, skal jeg si dere.

For når skal jeg da få de inn i stablene?

De kan ikke være med på ferie, for da må jeg ha med bøker han kan lese også.

Og han leser bare krim.

Det har rotet seg inn en annen, nemlig Noen kjenner mitt navn.

Jeg trodde det var krim serru, helt til han leste den og knurret litt, for han følte seg lurt.

I tillegg til Hendelser ved vann,som det står er krim, men som han påstår var ikke krim.

 

Nå har jeg ihvertfall fått samlet de, så jeg har kontroll.

Det er derfor denne bloggen ble til, det er arkivet mitt

Jeg legger ved presentasjonen jeg, så får vi se hvem som blir lest først.

Foreløpig har jeg lagt Kartografen, Det svakeste ledd, Gjemsel og Gladiator til januar, så jeg håper å få lest de før vi drar.

Mange av disse har jeg kjøpt selv, noen er leseeksemplarer.

Jeg har ikke betalt eller er pålagt å lese de fra forlagene, men jeg pålegger meg selv å få lest de snart, så gubben og jeg blir ajour.

Men nå drar vi på ferie og  kjenner jeg oss rett, blir jeg hengende etter der også.

Den listen skal dere få i morgen, tenker jeg.

 

Lawrence Hill, Noen kjenner mitt navn

Kjøpt selv.

 

 

 

 

 

 

Noen kjenner mitt navn er en storslagen historisk roman som spenner over tre kontinenter og to århundrer. Men denne prisbelønte boken er fremfor alt en hjerteskjærende beretning om livet til Aminata Diallo, en elleve år gammel jente som blir bortført fra sin landsby i Vest-Afrika og tvunget ombord i et slaveskip med kurs for South Carolina. Etter å ha jobbet på en indigoplantasje i mange år blir hun videresolgt, men klarer å flykte fra sin eier i New York, der hun havner midt i den amerikanske uavhengighetskrigen mot britene. Mange dramatiske begivenheter senere befinner hun seg nok en gang ombord i en seilskute på Atlanterhavet. Men nå er hun fri og på vei bort fra et land hun helst vil glemme, med kurs for et hjemland som ikke lenger finnes.

Lawrence Hill har med Noen kjenner mitt navn skapt et levende og troverdig bilde av slaveriets grenseløse ondskap og menneskets ukuelige livskraft. Boken er blitt hyllet av et samstemt internasjonalt kritikerkorps, og har innbrakt forfatteren The Commonwealth Writers? Prize, som deles ut til den beste boken skrevet på engelsk i et av Samveldets 53 land.

 

Roar Ræstad, Ravnens time.

Leseeksemplar lånt av Norli Åndalsnes

 

Vi leste på Rhodos:

Roar Ræstad, Sovende hunder

Vi leste på Gran Canaria:

Roar Ræstad, Elven

 

 

Juli 1943. Det er høysommer i Trondheim da en tysk marineoffiser og hans unge NS-kjæreste blir funnet brutalt drept. Tyskerne er allerede hevntørste etter luftangrepet mot byen for to dager siden og nå skal noen få svi. Statspolitibetjent Gabriel Navarseth lever farlig der han sjonglere etterforskningen mellom norsk politi og Gestapo. Samtidig som han fortsetter sitt arbeid for motstandsbevegelsen, driver norske angivere sitt dødelige dobbeltspill. Hvem kan man stole på i slik en tid?
Når så Gabriels tidligere flamme dukker opp i byen blir sommervarmen nesten uutholdelig.
Roar Ræstad (f. 1968) debuterte med Sovende hunder i 2014, den første romanen om politibetjent Gabriel Navarseth i Trondheim under andre verdenskrig. Ræstad har en master i historie fra NTNU og underviser på videregående. Sovende hunder ble nominert til Maurits Hansen-prisen for beste krimdebut i 2014. Ræstad kombinerer det beste fra den historiske romanen og den plottdrevne spenningsfortellingen.

 

Roar Ræstad, Slagmark

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Bok nummer 4 i denne gode serien fra krigen

 

 

Fra omslaget:Krigen er snart over, men det blir bare fred for Gabriel Navarseth om han velger riktig vei ut. Mai 1945. Gabriel Navarseth og forloveden Anna Rhone kjemper seg gjennom det krigsherjede Europa. Hva fikk dem til å forlate Trondheim og legge ut på en livsfarlig reise gjennom Europas slagmarker nå som krigen er så godt som over? Roar Ræstad har levert en imponerende slutt på den storslåtte sagaen om dobbeltagenten Gabriel Navarseth.

 

Geir Tangen, Maestro

Kjøpt selv

 

Den første serien til Tangen, har jeg enda ikke fått lest. Gubben likte de godt. Han har lest de to første.

 

En tung høstdag våkner Haugesund til drapet på en kvinne. Hun er blitt kastet ut av en høyblokk. Drapet er varslet. Dagen før mottok journalist Viljar Ravn Gudmundsson i Haugesunds Avis en epost som han ikke tok alvorlig. Når han får en ny epost, står han med begge beina plantet i det som fortoner seg som en dårlig tv-krim.

Politietterforsker Lotte Skeisvoll får i oppgave å stanse drapsmannen før han oppfyller sine egne profetier, og hun har dårlig tid. Hvert sekund teller for å redde menneskeliv.

I bakgrunnen for det hele slår dirigenten med taktstokken i sitt personlige rekviem. Han har partituret og kjenner notene. Det er han som er Maestro.

 

Geir Tangen, Hjerteknuser

kjøpt selv

 

Bok nummer to i serien. Den tredje heter Død manns tango.

 

 

Fra omslaget:Journalisten Viljar Ravn Gudmundsson og politietterforsker Lotte Skeisvoll har akkurat begynt å komme seg etter saken med seriemorderen som kalte seg selv Maestro, idet en ny kriminalsak ryster dem begge. I et av Haugesunds finere villastrøk blir en ung jente funnet drept etter en fest.

Nærmere undersøkelser avdekker et mye tyngre ungdomsmiljø enn noen hadde kunnet forestille seg, en dødelig cocktail av høyreekstremisme, eksperimentell sex og narkotika. Og midt i dette: Viljars egen 17 år gamle sønn. For en usikker ungdom er avstanden mellom himmel og helvete farlig kort, og hvert nye skritt et potensielt feilsteg.

 

 

Tove Alsterdal, Ingen vei tilbake

kjøpt selv

 

Målet er å lese alle av Tove Alsterdal for jeg liker bøkene hennes svært godt.

Tove Alsterdal, Synkehull

Tove Alsterdal, Rotvelte

Tove Alsterdal, Blindtunnel

 

 

 

 

Et mørkt familiedrama, en thriller om pasjon og svik, forbrytelse og forsoning.

Helene Bergman har forlatt forstaden. Hun har slått en strek over sin bakgrunn og brutt med familien: en mor som forlot sine to barn, en far som drakk og søsteren som ikke kunne skille mellom fantasi og virkelighet.

En natt faller søsteren Charlie ned fra en balkong i ellevte etasje i den svenske forstaden Jakobsberg. Bak henne ligger et liv med narkotika, kaos og uoppfylte drømmer og lengsler. Politiet avskriver saken som selvmord.

Samme natt vandrer den slitne og herjede Ridderen gjennom Jakobsberg sentrum. Han ser Charlie komme ut fra en nattklubb sammen med en mann – men hvem skal bry seg om ham som vitne?

Hvem var egentlig Helenes søster? Tok hun virkelig livet av seg? Og hva gjorde hun i Buenos Aires fire uker før sin død?

I sin jakt på sannheten konfronteres Helene med en brutal del av historien som går dypere inn i hennes eget liv enn hun noensinne kunne ane.

 

Pernilla Ericson, Fellen

Leseeksemplar fra Harper Collins Norge

 

Liker du spennende krim, må du bare lese Pernilla Ericsons Erla-serien. Dette er tredje bok. Gubben syntes disse bøkene var så bra at han ba om å få lese de først og det skjer nesten aldri. Vanligvis kommer han og spør hva han skal lese og så leser han det jeg finner i til han.

 

Fra omslaget:En kvinne blir brutalt voldtatt av en ukjent mann i sitt eget hjem på Södermalm i Stockholm. Gjerningsmannen kan pågripes på stedet og ved første øyekast ser det ut som en enkel sak. Men ingenting er slik det ser ut på overflaten. Politiet finner nemlig en innbydelse. Et ønske om hardhendt sex.

Når Erlagruppen nå samles igjen, går de løs på en sak preget av kvinnehat. Etterforskningsteamet jakter på en eller flere personer som ikke skyr noen midler for å terrorisere kvinner. En stjålet identitet er et effektivt våpen. Og skrekken sprer seg.

Samtidig må politi Liv Kaspi ta et valg. Hun elsker en mann med en bakgrunn i en mørk underverden – men kan hun stole på ham?

Fellen er den tredje frittstående delen i ERLA-serien.

 

 

Kristina Ohlsson, Mios Blues

Kjøpt selv

Bok nummer to om advokat Martin Brenner. Egentlig leser jeg alt Kristina Ohlsson gir ut, men jeg leste Lotus Blues og ble ikke overbegeistret, det ble heller ikke gubben, men vi hadde de med på ferie og han leste derfor også Mios blues, mens jeg henger etter. Bok nummer tre, Henrys Hemmelighet, har jeg i hylla, men den har ingen av oss lest.

Kristina Ohlsson, Lotus blues

Men joda, jeg skal lese de, men ikke enda.

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Gyldendal, men boken er ikke sponset.

https://www.gyldendal.no/Skjoennlitteratur/Krim-og-spenning/MIOS-BLUES

«Den etterlengtede oppfølgeren til Lotus blues.

Hva skjedde egentlig i Mios barnehage den siste dagen før han forsvant? Mot sin vilje har advokat Martin Benner blitt dratt inn i jakten på den forsvunne fireåringen. Så lenge barnet er borte, kommer ikke mafiaorganisasjonen til å la Martin være i fred. Martin er desperat og følger opp de få sporene som finnes.

Men Mios forsvinning er ikke Martins eneste problem. Han må også bringe klarhet i hvem som prøver å legge skylden på ham for to mord han ikke har begått. Martin blir mer og mer paranoid for hver dag som går. Hvem er det som følger ham så tett på uten å være synlig selv? Jakten på sannheten stiller ham overfor et uhyggelig dilemma: Kan han redde både Mio og seg selv? Eller vil flere liv gå tapt før Martin Benner får ro?

 

 

Ingrid Berglund, Det svakeste ledd

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Berglund liker jeg svært godt og gleder meg til å lese henne på ferie. Hun har gitt ut de tre eldste bøkene sine i heftet format, ypperlig for kofferten. Det er foreløpig helt uaktuelt for meg å ha med lesebrett på ferie. Det første vi gjør når vi kommer frem er å lage oss bibliotek. Vi stabler de opp og det gir oss en ekstra luksus feriefølelse. Fri, sol, lesing. Herlig. Og nå fikk bok 1 være med til Gran Canaria og der leste gubben den, nå legger jeg den til januar, så jeg får lest den.. Bok 2 og 3 skal få reise lenger, nemlig helt til Sydney.

Ingrid Berglund, En skygge på min grav.

Ingrid Berglund, Den svarte svanen

 

 

 

Iselin Norman (31) er psykolog. Jobben hennes er å hjelpe mennesker til å komme i kontakt med sitt indre, få dem til å godta det de ser, for slik å finne harmoni med seg selv. Hun lærer dem å bekjempe sine problemer og traumer på egen hånd. Nå er mennene i hennes liv er borte. Og hun makter ikke å hjelpe seg selv.

Den ene mannen var hennes far. Den pensjonerte journalisten og drukkenbolten er død. Det var ikke uventet slik han levde. Det som er uventet, er at noen har drept ham. På åpen gate i Oslo. I fortvilelsen over å ha mistet sin aller nærmeste finner hun styrke til å kvitte seg med den andre mannen i sitt liv, Andreas, hennes store kjærlighet.

Andreas er politimann i Kripos. Iselin skal komme til å trenge ham av den grunn også. For to dager etter sin egen begravelse har Iselins far satt inn en personligannonse i Aftenposten til henne! Annonsen inneholder et stedsnavn, det første sporet av flere som skal lede Iselin og Andreas inn i den siste saken faren arbeidet med – hemmeligheten om det norske tungtvannet. Noen visste at han arbeidet med en sak som aldri måtte komme på trykk.

 

 

Jan Erik Fjell, Gjemsel

Leseeksemplar fra Bonnier Norsk forlag

 

Jeg har lest noen av Fjell, men mangler noen, tror jeg leste de tre første og dette er nummer 6. Men jeg har ikke fått tak i de jeg mangler og satser på at jeg greier meg uten. Jeg har så mange gode forfattere som jeg henger etter med. Jørgen Jæger, Trude Teige, Anne Holt, Gunnar Staalesen, Jan Egeland, og flere.

Denne er ikke med på det nye bildet for gubben har stjålet den med seg på jobb. Denne skal være med på ferie. Der leste gubben den og dermed ble jeg hengende etter med denne også. Ja, dette er jo krise. For nå skal den neste være med på neste reise og da må jeg jo bare ha lest denne, før vi drar. For jeg vil ikke lese kun krim i ferien.

 

 

En ung kvinne blir funnet drept. To år tidligere rømte seriemorderen Stig Hellum under en fangetransport. Drapet bærer hans signatur, og Anton Brekke vet to ting med sikkerhet: Stig Hellum har våknet fra dvalen. Og han kommer ikke til å stanse av seg selv.

Texas, 2006. Om få timer skal den dødsdømte fangen Nathan Sudlow henrettes. I 11 år har han tiet. Nå forteller han sin historie til pater Tom Sullivan.

Hva er sammenhengen mellom Stig Hellum og Nathan Sudlows rystende beretning? Anton Brekke får ansvaret for den pågående drapsetterforskningen, og han blir umiddelbart konfrontert med det eneste han egentlig tror på: ondskap.

 

 

Anette Hemming, Kartografen

 

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Kartografen ser spennende ut og jeg gleder meg. Har hatt den på vent lenge og nå vil jeg få lest den.

Gubben likte den godt.

Anette Hemming (f. 1990) er fra Bærum. Hun har studert ved Handelshøyskolen BI og jobber med web og digital markedsføring. Kartografen er hennes debut som forfatter.

 

 

Fra omslaget

I et velstående nabolag i Bærum forbereder den nyskilte tobarnsmoren Lisbet en helt vanlig frokost da hun oppdager et håndtegnet kart festet på kjøkkenvinduet. Kartet viser rommet hun befinner seg i, og er markert med et rødt kryss. På baksiden er det størknet blod. Dagen etter blir hun funnet drept på sitt eget kjøkken.

Ikke lenge etter drapet mottar Lisbets eksmann og andre i hennes omgangskrets mystiske kart. Snart tikker det også inn tekstmeldinger til sønnen Mikkels telefon, signert hans avdøde mor.

Etterforsker John Persvik sliter med å finne et motiv og en mulig drapsmann, men så hevder en lokal dranker at han kan ha vært vitne til noe drapsnatten.

 

Jens Henrik Jensen, Gladiator
Leseeksemplar fra Aschehoug
Det hadde gått meg hus forbi at det hadde kommet en ny Oxen bok, så den må både gubben og jeg lese selvfølgelig.
Ja, skal lese, men kun gubben nådde å lese den i forrige ferie.
Jensen har gitt ut en ny Oxen bok på dansk så det er best vi leser så vi er ajour til den kommer. Den er på vei nå på nyåret.

.

 

Fra omslaget:Fire menn er funnet skutt og drept ved en rasteplass i et øde skogsområde, og likheten med en uløst drapssak er åpenbar. Alle ofrene er krigsveteraner.
Politiets etterretningstjeneste ber den tidligere jeger og krigsveteran Niels Oxen om hjelp. Han sier ja til å assistere sin gamle makker og venn Margrethe Franck fra PET, men etterforskningen viser seg å være ytterst vanskelig.

Drapsmannen har nok mye mer på samvittigheten, og en ung, kvinnelig betjent krysser stadig sporene deres på en mystisk måte.
I tillegg har PET – uvisst av hvilken grunn – tilslørt deler av saken.

For PET er den høyt dekorerte Oxen rette mann å sende ut i jakten på den skyldige. Men da Oxen selv, helt uten forvarsel, blir sporløst borte, tar etterforskningen med ett en dramatisk vending.

 

 

Katrine Engberg, Blodmåne

Kjøpt selv

 

Engberg ble jeg heller ikke helt fenget av første boken, Krokodillevokteren, men gubben likte de godt, så jeg må prøve å få lest de, for jeg har mange av henne, mangler kun de aller nyeste.

 

Katrine Engberg, Krokodillevokteren 

 

fra omslaget:Blodmåne er den andre boken i den kritikerroste Københavnserien om politietterforskerne Jeppe Kørner og Anette Werner.

En død mann blir funnet i en snøskavl i Ørstedparken. Det viser seg at mannen er en kjent personlighet fra motebransjen, og at han er blitt myrdet på bestialsk vis. Polititet setter alle ressurser inn i jakten på morderen.

Det er etterforskerparet Jeppe Kørner og Anette Werner som får i oppgave å løse saken. Jeppe oppdager at hans beste venn, skuespilleren Johannes Ledmark, er en bekjent av drapsofferet. Men Johannes er forsvunnet i løse luften, og Jeppe kan ikke avgjøre om vennen selv er i fare, eller om han er involvert i det som har skjedd.
Men at ting ikke alltid er slik de tilsynelatende ser ut, vet den pensjonerte snushanen Esther de Laurenti bedre enn noen. Og hun går i beina på politiet og starter sin egen etterforskning, noe som skal vise seg å være langt fra risikofritt.

 

Katrine Engberg, Glassvinge

Kjøpt selv

 

 

 

Fra omslaget:Glassvinge er den tredje boken i Københavnserien om politietterforskerne Jeppe Kørner og Anette Werner og den påståelige snushanen Esther de Laurenti.

Det er høst i København og regnet pisker mot bakken. I en av byens mange fontener oppdager man liket av en naken kvinne. På kroppen finner politiet en underlig samling små symmetriske kutt, som det skal vise seg at har ført til kvinnens død. Hun har rett og slett forblødd. Og politiet står overfor en drapsmetode de ikke tidligere har sett.

 

Kerstin Ekman, Hendelser ved venn

kjøpt selv

 

Dette er en roman gubben ikke helt falt for, men er den boken flest av de jeg møter som liker å lese, har som favoritt. Men jeg har sett at den har kommet på tv, så det spørs om jeg ender opp med å se den der.

Hendelser ved vann ble gitt ut i 1993 og Ekmann har skrevet mange bøker.

Bøker lest november 22, 14 bøker, herav 6 krim

 

 

 

Det skjer et grusomt dobbeltmord ved Svartvattnet, i Nord-Sverige. En ung kvinne får et glimt av en mann som kan være morderen. 18 år senere ser hun ham igjen, og minnene fra fortiden vender tilbake. Det uoppklarte mordet har virket sterkt inn på mange av de som bor på stedet, og formørket deres liv. Først nå begynner de å ane sannheten om hva som egentlig skjedde, og konflikter og hendelser som er blitt tiet i hjel, dukker fram i lyset.
“Hendelser ved vann” er en fortelling med mytiske elementer, psykologisk innsikt og skarpsindig samfunnsanalyse. Det er også historien om et landskap og hvordan menneskene griper inn og ødelegger skogen og vannet.
Boken ble kåret til årets beste krimroman ved utgivelsen i 1993. Den fikk også Nordisk råds litteraturpris og den svenske Augustprisen. Boken har senere gått sin seiersgang over hele verden og er oversatt til et stort antall språk.

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg