Hviledager er viktige

Hviledager kan være helt fint hvis man ellers har det bra, slik jeg har det.

Jeg og bøkene hjemme alene.

Og ikke hvilken som helst bok i dag.

Jeg fikk melding fra posten om levering på butikken og da var jeg snar.

Den siste boken i søstre-serien til Lucinda Riley.

Leseeksemplar. Verdenslansering.

Kommer nok helt klart til å bli den mest solgte i år.

Alle vil vite slutten på mysteriet om de syv søstre.

Og har du ikke begynt, har du 5200 sider å lese.

Egentlig hadde jeg tenkt å vente til jeg er hjemme fra ferie i slutten av måneden, men siden den er her, vil jeg lese den nå.

Greit å lese før for mye blir avslørt, selv om jeg er ganske avslappet til det hele, er jeg jo litt nysgjerrig også.

Jeg må innrømme det.

For de som ikke kjenner til disse bøkene så handler det om en søstreflokk.

De får melding om at faren er død men at han ikke er deres far, men adoptivfar.

Men omstendighetene rundt hans død, er uklart og hvor er kroppen hans?

Det viser seg at hver søster kommer fra hvert sitt land og vi reiser dit i boka for å finne deres historie.

Blant annet Norge som vi visstnok skal innom i denne siste boken også.

Vi har vært i Brasil, England, Irland, Danmark og mange flere.

Dette er jo også et sjakktrekk fra forfatteren, for dermed vekke interesse i mange land og lærerikt for oss lesere.

Jeg liker godt den historiske biten i bøkene.

Lucinda Riley døde i 2021, før hun fikk avsluttet serien, men hun hadde skrevet ned 30 sider med hovedtrekk om hva som skulle skje.

Sønnen Harry lovte sin mor og skrive den ferdig.

Det har vært mange som har vært rimelig skeptisk til om det kunne bli bra.

Etter å ha lest 40 sider, tenker jeg at sønnen skriver bedre enn sin mor, så dette er lovende.

Skal uttale meg mer om 700 sider.

Som Harry selv sa når jeg så intervju med han på feelgood festen så følte han at moren hjalp han med skrivingen.

Det er mange forfattere som sier at historiene daler ned til de mens de skriver, så det ser jeg ikke på som usannsynlig.

 

Så tenker jeg på hva bøkene mine har gitt meg her jeg sitter.

De gir meg mye arbeid, ikke bare å lese, men å skrive om de og følge med hva som kommer.

De gir meg mange fine menneskemøter, både på nett og real Life.

De gir ro til kroppen min.

De holder meg med selskap.

I dag planla jeg faktisk temaer for august og september.

Galskap sier noen, gøy sier jeg.

Jeg skal for helsa si skyld, prioritere lesing enda mer de neste månedene.

De gir meg masse hjernemat, lærdom.

Jeg reiser til ulike land og lærer om ulike mennesker i ulike tidsepoker.

Dette har jeg igjen bruk for i det jeg driver med mediumskap.

I går moret jeg meg med å ta ned og fortelle om historien til en gård her i nabolaget.

Det blir veldig spennende å høre om vi kan finne bekreftelser på det jeg fortalte eller om jeg tar feil.

 

 

Bøkene gir meg glede.

Når jeg ser på dem, skapes gode følelser som løfter meg mentalt.

Nå får jeg mange bøker fordi jeg jobber hardt med å inspirere, men bøkene kan lånes på biblioteket helt gratis.

Alle har derfor muligheten. Man er ikke nødt å kjøpe de.

Man kan også laste ned lyd og e-bøker gratis.

Så her sitter jeg og ser på bøkene mine.

Er jeg litt nedstemt, ja da stabler jeg.

Akkurat nå er det juni som planlegges ferdig.

Selv om jeg ikke følger stablene slavisk.

Slik som, denne måneden når jeg først leste ut Jenny Colgan, fra forrige måned og privatdetektiv Olivia, samt Atlas fikk gå foran.

Bøkene beriker livet mitt.

I dag

 

Atlas – Historien om Pa Salt er den åttende og siste boken i Lucinda Rileys serie De syv søstre, og endelig blir seriens store spørsmål besvart: Hvem var Pa Salt, og hvorfor adopterte han de syv søstre? Atlas – historien om Pa Saltspenner over et helt liv med kjærlighet og tap, den krysser grenser og hav og fører serien De syv søstre til frem til en fantastisk, uforglemmelig avslutning.Paris, 1928 En gutt blir funnet, forkommen og døden nær, og en vennlig familie tar seg av ham. Den stille, talentfulle gutten blomstrer i sitt nye hjem, og familien gir ham et bedre liv enn han noen gang kunne ha drømt om. Etter hvert som han vokser opp til en ung mann, som forelsker seg og blir student ved det prestisjetunge Conservatoire de Paris, hender det at han iblant glemmer fortidens redsler og trusselen som henger over ham. Men i sitt hjerte vet han at den dagen vil komme hvor han må flykte igjen. Egeerhavet, 2008 For første gang er alle de syv søstrene samlet. De er om bord på Titanen for å ta et siste farvel med den gåtefulle faren de elsket så høyt. Til alles overraskelse har Pa Salt valgt å gi ledetråden til fortiden deres til Merry, den savnede søsteren, i form av en dagbok. Men for hver detalj som avsløres, dukker det opp nye spørsmål. Hvem var denne mannen som adopterte barn fra alle verdenshjørner? Søstrene må etter hvert innse at deres elskede far var en mann de knapt kjente. Og enda mer sjokkerende: Alle hans hemmeligheter kan få konsekvenser for dem den dag i dag.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg