Hurra!!

Hurra!!

For en helg.

Pensjonisten var hjemme i flere timer i går og tror dere vel ikke at han stakk innom norn timer i dag også.

Jeg klarte å lure han med på en liten tur og vi ble bedt på kaffe.

Men det ble en liten kaffepause, for da dro han i vei igjen.

Så var han innom så jeg fikk fore han med litt Svinesteik og så dro han avgårde igjen.

Vi kjørte oppover Raumadalen, Romsdalshorn der fremme.

 

Bispen, Kongen og Dronninga, der fremme. Trollstigveien går halvveis ned i Bispen. Den er stengt enda. Det går mye ras der nå.

Trolltindene.

Det går en fin vei/sti ned til Eiafossen.

Her var jeg mye som barn.

 

 

Det er så nydelig å gå her.

Hvitt i hvitt med hvitveis.

 

Jeg suger til meg grønnfargen.

Nyter energien mellom trærne.

Det er et stort område oppover dalen her som er fredet.

Dette fordi det er hundrevis av gravhauger i området.

 

 

Vakkert ja?

Rauma elv. Rommer hele barndommen min.

Den gang den var bekymringsløs.

 

Vi hadde elverettigheter på andre siden.

Usikker på om det var helt hit ned.

 

Fin trapp over gjerdet.

Det går jo dyr her hele sommeren.

 

Idyll

 

Bekkeblom plukket jeg mye som barn, sammen med hvitveis.

 

 

Gubben venter på fotografen.

Nå begynner elva å vokse.

Oppover her kommer laksen hoppende.

Tenk at den kommer seg oppover her.

Laksen kommer tilbake dit den stammer fra, for å gyte.

Tenk at den finner hjem igjen.

Så stopper den i rolige kulper og der var der man satte teiner i gamle dager, for å fange den.

Det sies at tjenestefolkene på gårdene hadde kontrakt på at de ikke skulle måtte spise laks mer enn tre ganger i uken.

Det var andre tider det.

Vi satte mye garn før i tiden.

Så kom gyrodactylusen på laksen og ødela alt.

Elva måtte behandles og alt liv i elva døde.

Jeg husker enda når det fløt døde laks overalt eller at de hadde behandlet elva.

Flere ganger har de behandlet den og nå må stammen få vokse opp igjen.

 

 

Vi blir bedt på kaffe i Isfjorden og snur derfor nesen hjem igjen.

 

Da er vi høyt oppe i Isfjordsbygdene.

Vakkert her også.

Romsdalseggen til venstre.

Men vi ble ikke lenge her heller, for nå ringte det en som ville kjøres på fotballtrening.

 

Og kjerringa hadde ei Svinesteik i ovnen.

Jeg satte på potet, gulrot og kålrot, så det fikk koke i krafta steika hadde kokt i, i ovnen.

Jeg hadde nemlig litt vann, løk, purre og gulrot, under steika.

Lenge siden jeg har lagd bruning.

Planen er steik i dag, brun lapskaus på tirsdag, pluss en steikmiddag til gubben uken etter, for da vil jeg på diett igjen.

Jeg begynner neste søndag slik at jeg er ferdig til 17. mai.

Sausen spes med kraft, litt rømme og litt fløte og får koke sammen med et par champignon.

Jeg klipte opp nettingen rundt steika og satte på grill så svoren ble sprø.

 

Den ble saftig og god.

 

 

Nå er vi mette men senere blir det jordbær og is.

Fint er det her også.

I dag

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg