Hurra!!!


Det kom dumpende inn litt fisk, både i går og i dag.

Ikke de store mengdene, men vi har snart fulle frysere, så det er begrenset hva vi kan fryse.

I går lagde jeg fiskegryte.

Så enkelt og så godt.

Man trenger ikke oppskrift for sånt.

 

Jeg surret litt spansk pølse, salchiccon først.

Deretter hadde jeg i 1 paprika, 3 vårløk, 1 hvitløksfedd, 1 chili, 2 gulrot.

Jeg rører inn litt mel, sper med fløte og vann. Jeg hadde litt kraft fra jeg kokte rogn
Nå har jeg løst gåten med rognkoking.

Det var bare at den trengte lenger tid for å bli ferdig.

Sausen får litt salt og pepper og koke noen minutter.

 

Så får fisken koke forsiktig med i sausen de siste minuttene.

 

Potetene tok lengst tid.

Istedetfor å koke hele poteter, kunne jeg delt de i biter, surret og kokt de i sausen, sammen med grønnsakene.

Kjempegodt ble det.

 

Pensjonisten kom med litt fisk i dag også.

Sei for det meste.

Vi spiste opp nesten all seien vi hadde, når hele familien var her i påsken, så kjekt å fylle på med litt seifilet.

Ja det er ikke så lenge siden jeg satt her og ønsket meg fersk fisk og nå strømmer det på.

 

Mor! Mor, Det er sol og mildt. Jeg venter på deg.

 

Jeg kommer.

Du verden hvor jeg gleder meg til å ha våren og sommeren her.

Men det må spyles, for her lukter det at vi har hatt kattebesøk og kattpisslukt liker vi ikke.

Tutta har jo ikke vært ute og hun tisser ikke hjemme, så hun er uskyldig.

 

 

Hurra.

Nå er vi på plass.

Ja, ikke helt.

Teltet skal opp og jeg sitter vanligvis ikke her, men foreløpig.

Gubben snakker om at han skal beise balkonggulvet i etasjen over først.

Vi har en liten balkong der.

Den glemmer jeg av, men den kan jeg jo bruke.

 

 

Det begynner så smått å bli grønt.

Vi byttet jo vinter med sør-Norge i år.

De fikk den vinteren vi bruker å ha og det har ikke gått stille for seg.

Vi bruker jo vanligvis å få en meter over natta i mars og gjerne halvmetern minst, i april, men foreløpig nei.

Uansett forsvinner den raskt igjen nå.

 

Se hvor grønn naboens plen er blitt.

Vi ser bort til gondolen.

Vi må kjøpe oss årskort igjen og ta en tur opp dit.

Vi har kommunekort, vi betaler 1539, som er kommunenummeret.

Da tar vi den så ofte vi vil hele året.

 

Den deilige frokosten jeg bruker å ha, glimrer ved sitt fravær.

Det er diettuke igjen.

 

 

Denne uken har jeg valgt blå meny de første tre dagene.

 

Deretter Lilla. I lilla meny lages kun to retter. Jeg deler middagen i to.

 

Blir det vanskelig og jeg blir matlei, lager jeg grønnsakssuppe, for den er nydelig.

 

 

Postleveandøren, var også snill i dag.

Hva heter det nå når vi ikke skal bruke postmann?

3 bøker fra Cappelen som ser helt fantastisk ut, forfattere jeg liker svært, svært godt.

Utfordringen min er at når gubben er hjemme, går dagene fortere.

Merkelig dette, men nå er det jo slutt på venting.

Før måtte jeg fordrive tiden og da er jo lesing fantastisk.

Jeg satt jo gjerne alene hele uka.

Nå flyr dagene avsted fortere enn jeg klarer å telle dem.

Og det blir mer tv-titting. Før satt jeg jo gjerne hele kvelden og leste.

 

Rekkverket har han også fått på.

Han er flittig og jeg er rolig, slik er det bare.

Han fyker ut før klokka er 7 ut på sjøen.

Så kommer han hjem, spiser litt og så er det ut igjen.

Nå er det sønnen som har bruk for han på verkstedet.

Noe som skulle bygges eller støpes eller ett eller annet.

Bare så vidt jeg vet om jeg kan mase om å få vasket bort noe kattpisslukt.

 

 

Tutta har stukket av.

Jeg trodde hun hadde gått inn igjen, men nei, hun koser seg under bordet.

Er nok lunt og godt der.

Jeg håper vi kan tilbringe dagene mye ute nå.

 

 

Og i det jeg skriver dette, slår det meg.

Lyden!!

Jeg hører Canadagjessene skvaldring.

Nå har de første kommet.

Men jeg hører også noe annet.

Nemlig suset fra Steinelva.

Hurra!!!!

Nå er det vår!

I dag

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg