Hjem kom vi

Av og til forundres jeg over hvilken flaks jeg har.

Her jeg er tilbake i godstolen med pleddet.

Akkurat oppstått, derav den flotte frisyren.

Smilet er på plass.

På stua surrer sporten.

Gubben og katten er veldig fornøyd begge to.

At gubben skal ut på veien igjen i morgen, liker jeg ikke, men sånn er det.

 

Jeg skal ha hviledager.

Jeg og Tuttapus.

Vi kom hjem klokka 01.05 i natt, 2 timer etter at flyet skulle landet.

For jeg er heldig ja.

 

I sommer når vi var på Rhodos, økte også smitten mens vi var borte.

Men vi hadde en komplett problemfri tur.

Det ble meldt om store køer på Gardermoen, men vi dro og kom, til tom flyplass uten kø.

Denne gang kom meldingen først om at vi måtte søke innreise til Spania.

Det var vi forberedt på for det måtte vi også til Hellas i sommer.

De vil ha kontroll på hvem som er i landet.

Så kom beskjeden mens vi var der om å melde innreise til Norge.

Det var enkelt med kvittering på telefon, men ingen spurte etter den.

Men jeg tenker med skrekk og gru på gamle mennesker( gamlere enn meg), som ikke er vant til Internett.

De må slite med alt dette, for de er ofte kronglete disse hjemmesidene.

 

 

Men heldig ja.

For så kom meldingen torsdag kveld om at alle måtte testes.

Ble noe nervøs da, for vi skulle jo lande 23.05 lørdagskvelden og vi bor jo ikke akkurat i noen storby der det er døgnåpent.

Man kunne nemlig teste seg innen 24 timer etter ankomst.

Men jeg sendte melding på Facebook til Vigra flyplass og spurte hvor vi kunne bli testet.

Fikk ganske raskt svar om at vi ville bli sluset gjennom testing.

Hurra, så fint.

Det er jo betryggende også å få vite om man har med seg virus.

Selv om vi har vært for oss selv og vært forsiktige så vi følte oss trygge.

 

Nå kommer jeg til det heldige.

Jeg fant ikke ut før jeg skulle søke innreise til Spania at jeg kunne logge meg inn på Norwegian og bestille seter.

Jeg hadde trodd det var hos Tui.

Derfor ble vi plassert på hver vår rad nedover.

Men…

Tilfeldigvis kom jeg tidsnok til å bestille på hjemturen.

Jeg så at det var fullt fremme i flyet, unntatt en hel rad, 5 d,e og f.

Da tenkte jeg der vil jeg sitte, for er vi heldige og ikke har fullt fly, vil setet nr 5 d, bli stående ledig.

Jeg betalte derfor kr 500,- for disse setene, fremfor å ta de som var gratis lenger bak.

Så skjer enda mer “tilfeldig”

På hotellet satt vi ved siden av et par som skulle til Stavanger.

Jeg jabber jo og prater med folk ofte.

Så blar han opp på app på telefon og sier at flyet fra Vigra tok av 10 min før tiden, så det var på vei.

Jeg hadde også for første gang bestilt taxi gjennom Tui, istedetfor buss.

Vi kom derfor raskt til flyplassen for der var køene lange.

Vi hadde styrt litt med koffertveiing for vi hadde handlet kjøtt og noe brunt flytende, så vi måtte flytte litt over til håndbagasje.

Den er ikke helt pålitelig vekta vi har med, så vi endte vel på 19.2 og 19.7.

Men på flyplassen veide de 2 x 20.00 kj. Hæ. Går det an? Akkurat lovlig vekt.

Gikk litt tregt i innsjekk.

Det er mange nye ansatte som skal læres opp etter gjenåpning.

 

 

Vel, planen min slår til.

Vi har hele raden alene og det er bare så deilig.

Å slippe å sitte trangt inn til andre mennesker.

Og….

I og med rad 5, kommer vi raskt av flyet.

I motsetning til mange andre som ikke var klar over at de måtte testes, kommer vi raskt i testkø.

Denne gang ledet gubben an og ble nummer 4 og jeg fikk nummer 7.

Pinnen i nesen klødde litt men det tok bare ett minutt.

Så ventet vi ca 10 min på resultat.

Da hadde vi fått hentet bagasje og vært på toalettet.

Gubben sprintet avsted for å hente bil.

Heldig ja.

Kun et tynt snølag på bilen som hadde stått der 14 dager.

I det klokken slår 23.05 og flyet skulle lande, var vi ferdig testet og kommet oss på veien.

Og fine veier hele veien hjem. Ikke snø, ikke glatt, det er jo tross alt desember og Vestlandet.

 

 

Igjen er vi fantastisk heldige på alle vis.

Alt legger seg mirakuløst til rette.

Vi har fått to flotte reiser i år.

Nå koser vi oss hjemme.

Jeg har fått morgenkaffen min servert.

Men den ble ikke på balkongen

I dag

 

8 kommentarer

Siste innlegg