Gunn Marit Nisja, bokpresentasjon

 

 

 

 

Jeg hadde den glede her en kveld å få være på bokmøte med Gunn Marit Nisja.

Gunn Marit er nå aktuell med boken Jeg skal ta vare på deg, som kom ut nå i høst.

 

Hvis du vil høre, istedetfor å lese, kan du høre jeg leser bloggen her:

 

Nisja har vokst opp i Sunndalen, men bor nå i Modum og jobber som avdelingsleder på Blaafarveverket. Hun forteller at det lå egentlig i kortene når hun var barn, at det var forfatter hun skulle bli, for hun elsket bøker. Hun ville heller lese enn å være ute og leke. Hun oppdaget at hjemme hos ei venninne hadde de ei kasse bøker så dit dro hun. Det hun ikke visste var at moren hadde skrevet en lapp på ryggen hennes der det stod at Gunn Marit skulle være ute og leke, så hun ble sendt ut igjen. Dette fikk Gunn Marit høre først etter at hun hadde blitt voksen.

Hun gikk tre år på lærerskole men fant ut at lærer kunne hun ikke bli for hun turde ikke å stå foran noen og forelese. Noe vi nesten nektet å tro der hun satt foran oss og leste fra boken og fortalte sin historie med en ro og tilstedeværelse og en nydelig lesestemme, så vi ønsket å sitte og høre på henne hele kvelden.

 

 

Nisja sin første bok, Naken i Hijab, kom ut i 2011. Den ble nominert til Bokhandlerprisen og solgte over 20000 eksemplarer. Naken i hijab er en kombinasjon mellom egen historie og fiksjon, da Nisja var gift i Egypt i tre år.

Min omtale:

BØKER LEST HØSTEN 2013

Fra omslaget: Live og venninnen reiser på en etterlengtet ferie til eksotiske Egypt. Det blir en reise som skal treffe Live rett i hjertet. En overveldende romanse utvikler seg mellom henne og den lokale guiden Kareem. De gifter seg, og Live flytter inn i hans familiehjem. Men det går ikke lenge før Kareem forandrer seg, og Live finner seg selv fanget i en hijab

Porselenspiken kom i 2013. Der har Nisja lagt handlingen til Åndalsnes, for hun gikk der på kokkeskole et år og det er der vi var på bokmøte.

Min omtale:

https://lillasjel.blogg.no/1400866439_bker_lest_vren_2014.html

 

 


Kristin er i slutten av tredveårene, og til morens skuffelse fremdeles singel og uten barn. Men hun får sin drøm oppfylt da hun åpner kafeen “Små gryter” på Åndalsnes. Om kvelden på åpningsdagen banker nitten år gamle Marta på døren. Kristin ansetter Marta, til tross for at den unge jenta tydelig bærer på en tung fortid. Da faren til Kristin brått går bort, forventes det at hun skal komme hjem og ta over gårsdriften. Men kan hun svikte familien og følge sin egen vilje?

 

Så kom en ny bok med bakteppe fra Egypt, Olivensteinen, i 2014,  en bok jeg likte svært godt og som jeg ønsker meg en fortsettelse på.

Min omtale

BØKER LEST SEPTEMBER 2014

 


Hoda er 18 år og skal giftes bort. Familien driver det populære vertshuset Tree of Life ved Gizapyramidene i Egypt. Vertshuset er både et livlig samlingsted for vestlige turister og et privat hjem der den unge datterens ære strengt voktes. Familien presenterer Hoda for flere ekteskapskandidater, men hos Hoda vokser helt andre følelser frem. Da den norske journalisten Sigrid flytter inn og råder henne til å følge sitt eget hjerte, får det uante følger for dem begge …

 

 

Nisja ga ut sine bøker hos Juritzen forlag. Så begynte de å trappe ned sin forlagsvirksomhet og Nisja valgte da å gå nye veier. Hun ville lete etter et nytt forlag. Selv etter tre utgitte bøker, hadde hun fremdeles liten tro på at det ville nytte å gå til de store forlagene. Likevel sendte hun manus til Cappelen Damm, nærmest for å vise en venn at det var umulig, for så å oppleve at de tar kontakt umiddelbart og prosessen er i gang.
Det førte til at Etter oss, ble utgitt i 2019. Også med handling fra området her ved Åndalsnes. Ja jeg syntes det var kjekt at hovedpersonen bodde bare noen hundre meter fra huset mitt.

En fin bok om vennskap og hvordan livet preger oss.

Min omtale:

Gunn Marit Nisja, Etter oss

 

En varm roman om vennskap, kjærlighet og meningen med livet

1967. Fire jenter drar hver til sitt etter et spennende og omveltende år på Lundavang Folkehøgskole. Førti år senere sitter Ingrid igjen alene etter at mannen Arvid brått har gått bort. En søndagsmorgen ringer uventet en av de gamle venninnene. Snart vekkes både kjærlighet og konflikter til live. Kanskje er det ikke for sent for dem likevel …

 

 

Høsten 2020, kom så, Jeg skal ta vare på deg, boken som jeg spår vil ta Gunn Marit Nisja utover landegrensene.

Cappelen har gitt den betegnelsen pårørenderoman. Der handler nemlig om en datter, Vilja, som får en oppringing fra sin mor, som hun finner veldig underlig. Det viser seg at moren har fått hjernebetennelse og det fører til at hun blir såkalt ung dement, hun var bare 52 år når dette skjedde.

Vilja blir dermed ung pårørende til en med alvorlig sykdom og det er ikke mange bøker som har dette temaet, som dessverre er veldig aktuelt. Nisja har hatt tett samarbeid med sin ekssvigerinne som selv opplevde dette med sin mor og Nisja har fått bruke henne som rådgiver under skrivingen.
En trist bok, men også veldig fin og tankevekkende. Anbefales varmt. Flott gave å gi bort til en som er glad i å lese.

Min omtale:

Gunn Marit Nisja, Jeg skal ta vare på deg


Det er en helt vanlig kveld på Viljas studenthybel da moren ringer. Samtalen blir derimot alt annet enn vanlig. Moren snakker forvirret og usammenhengende. Har hun drukket? Det pleier hun ikke. Skremt tar Vilja affære, og moren blir lagt inn på det lokale sykehuset. Da Vilja ankommer, kan legen fortelle at moren er rammet av akutt hjernesykdom.

Jeg skal ta vare på deg er en roman om livets brå omveltninger – en fortelling om en datter som må ta ansvar for morens framtid så vel som sin egen, og de dilemmaer det medfører. Men også historien om en splittet familie som forsøker å vokse sammen omkring noe nytt.

Gunn Marit Nisja skriver lavmælt og fint om vanlige menneskers liv og drømmer.

 

 

Hyggelig var det å møte Gunn Marit igjen. Jeg har vært på bokmøte med henne en gang før.

Litt stolt er jeg også over at jeg er sitert på pocketutgaven av Etter oss. Når man ikke er blitt forfatter, er det jo koselig å se navnet sitt på bøkene likevel, om enn med bare et sitat.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg