BØKER LEST HØSTEN 2013

Kun 4 bøker ble lest siste kvartal av 2012

Det var likevel 4 sterke bøker

Når jeg begynte å se tilbake var det faktisk 4 sterke kvinneskikkelser

 

Den første var Monstermenneske av Kjersti Annesdatter Skomsvold.

Jeg var så heldig å høre et radiointervju med Kjersti i juli og deretter fikk jeg møte henne på et bokmøte.

Hun har så nydelig stemme og så mange fine ord, jeg blir fengslet av å høre på henne.

Etter bokmøtet skrev jeg om det i dette innlegget

http://lillasjel.blogg.no/1380665618_noen_dager_er_sjelens.html

Nå har jeg lest boken og dette er ikke noe bok man skumleser.

600 sider med Kjerstis tanker og opplevelser om hvordan hun opplever å ha diagnosen ME og hvordan hun klarer å gi ut en roman mens hun er syk.

Jeg har selv kjent utmattetheten på kroppen og kan kjenne igjen noe av det hun skriver om.

Jeg har og en høysensitiv hjerne med tanker som kverner til enhver tid men jeg tror at hun har flere tanker enn meg også.

Det er forunderlig for meg at en så vakker og sterk person kan ha et selvbilde som det hun skriver om i boken.

Og tankevekkende

Boken lærer meg mye om hva som kan bo inne i et menneske av tanker og følelser.

Jeg likte godt boken men jeg brukte lang tid på den og  likevel leste jeg den for fort.

Jeg skulle brukt enda lenger tid, for å få med alle ordene og for å forstå alt.

Ikke noe bok man skumleser for underholdningen på en ferietur, men en bok hvis man vil forstå og lære mer om mennesket.

Kjersti Annesdatter Skomsvolds debutroman er Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg.

Det var boken hun fikk gitt ut mens hun var syk og den står på leselisten min

Hun har og gitt ut en diktsamling i høst med tittelen Litt trist matematikk

Teksten under er hentet fra Bokkilden

Da hun var sytten år, løp hun fortest og lengst og var ikke til å stoppe, men så stoppet alt opp. Kjersti skulle egentlig studere til å bli ingeniør, men ligger i stedet på gamlehjem. Hun hører en dame dø på den andre siden av veggen. Kjæresten orker ikke å bære henne lenger. Kjersti tenker at hvis hun kan klare å skrive en roman, vil hun igjen føle seg som et menneske. For en roman må være skrevet av et menneske. Hun begynner å skrive på gule post-it-lapper som hun klistrer på veggen over senga. Monstermenneske stuper inn i det syke, det stygge, det vakre, det selvransakende og det sårbare, med tankevekkende alvor og sjenerøs humor. Hvordan slutte å være redd og bli et menneske ute i verden?

 

Den andre boken er en krimbok, Tusenfryd av Kristina Ohlsson

Boken fengslet meg. Det er Kristina Ohlssons andre roman. Debutromanen heter Askepott og var også veldig spennende så med Frøken Ohlsson har jeg fått en ny favorittkrimforfatter.

Anbefales på det varmeste for de som liker krim.

Teksten under er hentet fra Bokkilden

Andre bok om politietterforskeren Alex Recht og Fredrika Bergman. Et eldre prestepar blir funnet skutt i sin egen leilighet. Det ser ut som om mannen har drept konen sin og deretter seg selv. Låst inne i en leilighet venter Ali på beskjed. Han har flyktet fra Irak i håp om en ny fremtid i Sverige. Det eneste velgjøreren hans krever, er en simpel byttehandel. Og at han tier om avtalen deres. I Bangkok er en ung svensk kvinne i ferd med å bli avskåret fra omverdenen. Noen er i ferd med å bryte ned livet hennes bit for bit. Etterlyst av thailandsk politi tar hun opp jakten på dem som forsøker å ødelegge tilværelsen hennes. Fredrika Bergman og kollegene hennes i etterforskningsgruppen til Alex Recht er satt på saken med dobbeltdrapet. Snart forstår de at det dreier seg om noe langt mer komplisert enn et selvmord. Diverse begivenheter utenfor Sveriges grenser synes å være beslektet, men forbindelsene mellom dem er uklare. Tiden går, og de som vet noe, tier. Dette er andre bok om politietterforskeren Alex Recht og Fredrika Bergman.

 

Tredje bok er boken om Malala

Wow, her snakker vi ung sterk kvinne. Jeg er Malala, er en bok jeg absolutt anbefaler alle å lese.

Den gir en historisk innsikt i hvordan Taliban kommer inn i Pakistan og greier å kneble hele landet,

Og for ikke å snakke om en modig ung jente som taler autoritetene midt i mot,

Og en far som vet at kunnskap og lærdom er det beste våpenet vi har for å få fred i verden.

 

Teksten under er hentet fra Bokkilden

I oktober 2012 stoppet menn fra Taliban en buss med pakistanske skoleelever i Swatdalen: – Hvem av dere er Malala? Malala ble skutt i hodet, men overlevde utrolig nok attentatet. I sin bok forteller hun om hvordan Taliban gradvis tok kontrollen over hennes hjemby og nektet jentene å gå på skole. Malala er blitt et symbol for jenters rett til utdanning og er den yngste noensinne til å bli nominert til Nobels fredspris.

 

Den fjerde boken jeg leste før nyttår var Naken i Hijab av Gunn Marit Nisja

Gunn Marit skriver med en letthet som gjør at man går inn i historien og alt rundt deg forsvinner, fengslende.

Naken i Hijab handler om en ung naiv kvinne som reiser på ferie til Egypt og lar seg bedåre av den lokale Kareem.

Vi følger henne i hverdagen der hun blir mer og mer fanget opp av den egyptiske kulturen.

Fenglende og interessant bok, og jeg gleder meg til å følge Nisja videre

Hun har også gitt ut romanen Porselenspiken, og den er lagt til Åndalsnes, i hjertet av Romsdalen og dit jeg har utsikt fra balkongen min, så det blir spennende å ta fatt på den.

Hun har ogsåt gitt ut flere diktsamlinger før hun kom med debutromanen sin.

 

Teksten under er hentet fra Bokkilden

Live reiser sammen med en venninne på en etterlengtet ferie til det eksotiske Egypt. Det blir en reise som skal treffe Live rett i hjertet. En overveldende romanse utvikler seg mellom henne og den lokale Kareem. Men valgene Live nå tar, skal komme til å sende henne i møte med et Egypt hun ikke kjenner, et tradisjonsbundet samfunn som stadig ligger og gnager mot den skinnende turistkulturen i Luxor by. En forelsket Live gifter seg med Kareem og flytter inn i hans familie hjem, etter å ha skrevet under på en ekteskapskontrakt som blir fatal. Det tar ikke lang tid før hun er fanget i hijab, og finner seg i handlinger fra Kareem som hun aldri ville akseptert i Norge. Etter å ha født sin datter forstår Live at hun må flykte fra en kultur som truer med å ødelegge både henne og den nyfødte ungen. Dette er en unorsk og vakker roman om en ung kvinnes kamp for kjærligheten og for sitt barn.

 

Det var mine fire høstbøker, og merkelig nok og helt tilfeldig, 4 historier om sterke kvinner.

Jeg anbefaler dem alle sammen

6 kommentarer
    1. Ja, det var jo et bra knippe du har fått med deg. Jeg har kun en bok, som jeg enda ikke er ferdig med-fra ifjor, men tror jeg skal klare det i år. Boka heter Fatimas hånd og er på nesten tusen sider. Skrevet av Ildefonso Falcones. Meget anerkjent forfatter på verdensbasis. Fått mange priser på de to bøkene han har skrevet hittil.
      Men jeg har begynt bra i år. To er allerede lest. Det er Moren av Marit Christensen og deretter ble det En av oss av Åsne Seierstad.

    2. Heh…! Har vært på bokmøte med KAS og blitt aldeles betatt av henne selv, men bøkene er jeg ikke like begeistret for. – Og det syns jeg er oppriktig synd.

    3. ellikken: Jeg har lest bare monstermenneske så langt:) Jeg likte den og er glad jeg har lest den, men den er noe tung i og med at det er så mye tankevirksomhet der og så klarer jeg ikke helt å forstå alt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg