Gruppedynamikk

 

 

I dag har jeg vært med på en interessant og spennende diskusjon.

Takk til den som startet den.

Den har fått tankene i sving her på formiddagen og det er fint.

Av og til trenger vi å myldre litt.

Denne gangen over gruppedynamikken i en facebookgruppe.

Hvis du har en gruppe, kan du da kaste ut noen eller skal du inkludere alle.

Er man spirituell om man rett og slett kaster folk ut som har en annen mening.

Er man da kynisk og kald og ekskluderende eller er det noen ganger tvingende nødvendig.

Er det å være spirituell det samme som at man godtar alt, er bare snill og god.

Er ikke det spennende å tenke litt på.

 

Nå har jeg en hel blogg jeg kan boltre meg på, for å si min mening.

Akkurat det er jo mer som et mirakel.

Her er det ingen som sier meg imot, det er vel fantastisk.

Men jeg har ikke noe imot at folk sier meg imot.

Jeg liker jo å møte de som mener noe annet enn meg selv.

Jeg liker at man er uenig, for det er da man kan utveksle lærdom.

Man trenger ikke ha noe mål om å bli enig, men å få ny input, skape flere spor i hjernen, tenke mer bredspektret.

Bare man er høflig og viser respekt for hverandre, er det for meg ok.

 

 

Hvis du ber inn til selskap og alle som vil, kan få komme.

Det kommer en stor gruppe mennesker.

Du merker at noen av dem skaper negativ energi.

Folk begynner å unngå dem, de sprer misnøye.

Ja, noen begynner kanskje også å gå igjen.

Vil du da be de gå?

I et selskap der du møter dem øye til øye, er det kanskje vanskelig.

Noen er kanskje hårsår og blir lett fornærmet.

De tåler kanskje ikke så mye, om de er vertskap eller gjest.

Da kan det fort bli gnisninger.

Vertskap som ikke liker å bli motsagt, føler seg kanskje angrepet og føler ubehag.

Andre er mer selvsikker og tenker at dem om det, la de få bare få holde på.

Men selv ville jeg nok passet på at de ikke visste om når neste møte skulle finne sted.

Jeg ville ikke ønsket å ha dem med noe mer.

Jeg ønsker å ha en gruppe samlet, der alle tør å være seg selv og slappe av.

Husk at noen kan tilføre dårlig energi, selv om de ikke sier stort.

Dette kjenner vi vel til.

Vi kan møte mennesker vi kjenner inni oss skaper negativitet i oss, med en gang vi møter dem.

Er vi sensitiv, kan disse påvirke oss.

Vi tar inn deres negativitet og tror det er vår egen.

 

 

Nå tenker du at ja, men dette er mennesker vi møter i det virkelige liv.

Det er noe annet i en facebookgruppe.

Men det rare er at det er ikke annerledes.

Energiene og ordbruken vår påvirker andre, på akkurat samme måte.

Vi tilfører gruppen vår energi.

Da spørs det hvor langt vi har kommet i egenutviklingen vår.

Jeg liker godt å ha mine egne meninger,  som kanskje er ulik flertallet.

Dette fordi jeg synes det er spennende og fordi det fører til nye tanker i hodet mitt.

Derfor møter jeg mange som ikke er enig med meg.

Men det er ikke det som er utfordringen her.

Utfordringen er hvilken energi vi sender med våre meninger.

Hvordan ordlegger jeg meg.

Jeg sender ut en hel pakke med ord og energi.

Ordene kan tolkes ulikt ettersom hvilken erfaring og opplevelser de andre har.

Men………….energiene føles.

Et falsk smil kjenner vi til.

Når et menneske smiler til deg, men du ser tydelig at det er et påklistret smil som ikke kommer fra hjertet.

Energiene dine lyver ikke, du sender nemlig ubevisst ut det du føler.

Er man sensitiv for energier, ja da føler man hva som ligger bak ordene.

Derfor påvirker man hverandre, selv om man ikke er i samme rom.

For mange er dette ganske nytt, da mange har åpnet mer opp de siste årene.

De er derfor ikke klar over hvilken påvirkningskraft de har.

 

Så tilbake til spørsmålet om man skal inkludere alle.

Svaret mitt, er det jeg mener.

Akkurat dette er viktig, …………………..det jeg mener.

Hvis du inkluderer de ordene når du diskuterer, da sier du samtidig at du respekterer at andre mener noe annet.

Du påstår ikke noe, du mener.

Likedan kan du bruke at ………………………jeg tror.

Hvis du bruker jeg tror, jeg mener,  når du skriver noe,  får det en helt annen betydning.

Du fremstår mer ydmyk til  at andre mener noe annet.

Enkelt å lære seg.

 

 

Så har du de som starter grupper, men som tviholder på egen sannhet og kaster ut alle som mener noe annet.

Ja, det må de få lov til.

Hvis de er i en læringsfase og har behov for å være sammen med likesinnede, så er det ok.

Det er helt opp til dem selv.

Alle må få lære i det tempo som passer dem selv.

En del av spiritualiteten er å lære seg å være trygg på seg selv og sette grenser.

Kanskje er du tøff og tåler å blir motsagt, på både den ene og den andre måten.

Kanskje er jeg sårbar og ikke ønsker å få negative innspill.

Vi er forskjellig og vi går hver våre veier og vi må få finne den veien som er riktig for oss selv.

Da må vi godta at våre energier kanskje ikke passer sammen på dette tidspunktet.

Vi kan møtes igjen senere, hvis det er meningen.

Jeg må ikke prakke på noen mine meninger de ikke vil ha.

Likedan som de ikke kan gjøre det med meg.

 

Jeg har jo min egen blogg og min egen side på facebook, Lillasjel

Stort sett hver mandag har jeg gratis fjernhealing, for de som skriver kommentar for å melde seg på.

På denne siden er det jeg som bestemmer

Noen ganger er det de som kommenterer andre som har meldt seg på.

Noen ler av vi tror at fjernhealing virker og kommenterer det.

Noen spør om hvorfor og hvordan vi kan tro på dette.

Bestandig svarer jeg så høflig jeg kan på disse kommentarene.

Jeg respekterer at noen ikke tror, det har jeg forståelse for.

Men………………………..hvis noen blir ufin, hva skjer da

Jo, vips, så er det blokkert.

Da har de rett og slett ikke noe der å gjøre.

De vil tilføre min side en negativitet jeg ikke ønsker.

Min mening er derfor at vi må selv få bestemme hvem vi er sammen med,  både de vi møter øye til øye og de vi møter via energier.

I dag

Og av en eller annen grunn insisterte denne sangen å bli med

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Helt greit at folk mener forskjellig om ting..ellers hadde det jo blitt veldig kjedelig. Men som du nevner måten man sier ting på..at man har respekt for ulikheter osv , det er jo sentralt for at det skal være en saklig/god diskusjon..ellers blir det en krangel og det er jo ikke så veldig hyggelig.. Veldig greit med egen blogg synes jeg også..hehe.. Ønsker deg en fin dag videre <3

    2. Jeg synes det er spennende med en frisk diskusjon og uenighet. Jeg har fått meg mange aha-opplevelser og fått “Uvidet horisonten min” gjennom det! Men: Det gjelder å skille sak og person. Om noen gjentatte ganger sprer negativ energi, er det fullt lovlig å unngå dem så lagt det er mulig. Jeg tror ingen ALLTID sprer god energi rundt seg, men enkelte har en tendens til å skape ufred samme hvor de kommer…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg