Grønnsakkasse nummer 6

Denne uken blir en annerledes uke.

Jeg har ikke helt kontroll over dagene.

Det er slektstreff,  så det blir kanskje ikke middag hjemme hver dag.

Ihvertfall ikke lørdag.

I går lagde jeg kjøttsuppe, så det skal vi spise i dag også.

 

Det var hvitløk.

Det er så herlig å ha fersk, nydelig hvitløk.

 

 

Dette er rosa stangselleri.

Det har jeg aldri hørt om.

Jeg prøvde å Google men finner ingen oppskrifter.

Jeg må spørre Avdem gårdsgrønt hvordan jeg bruker den.

 

 

Beter, både rød og gul og polka, tror jeg. Jeg har ikke sett så nøye på det.

Beter kan brukes til nesten alt. Skav den med ostehøvel i salaten. Den røde er ikke så god til det for den smitter farge. Jeg bruker ofte å bake beter eller jeg bruker dem i juice. Nå kom jeg på at jeg har et glass fermenterte i kjøleskapet. De må jeg spise. Kanskje det er på tide med en leverpostei/rødbet periode. Ja, sier kroppen, det vil den ha.

Man kan bruke stilkene også.

Jeg tenker også beter i ovnen med chervre eller snøfrisk. Kanskje bakt fetaost med beter og rødløk. Hmmm, det vil jeg prøve.

 

 

Små, fine rødløk. Her kan  jeg bruke stilken også.

Sukkererter har jeg nok aldri brukt, jo kanskje, for lenge siden.

Hvis vi er hjemme fredag, blir det kanskje sukkererter og gulrøtter med blåmuggdip.

En form for salat. Den er litt rødlig, må sjekke om det er radicchio. Den kan være bitter så må ligge i vann 15 min hvis den skal i salat, men kan også i wok. Det må bli en wok, med mye av disse godsakene.

 

Smaken av fersk nyplukket gulrot er smaken av barndom. Jeg spiste tre umiddelbart, gadd ikke å skrelle dem heller og jeg formelig hørte hvordan tarmtottene mine jublet.

Hjernecellene hopper og danser og planlegger. Kan ikke fastsette meny siden vi ikke vet helt hva vi skal, men bakte beter/fetaost og en wok, er det godt mulig det blir.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg