Gode råd når du føler deg nedstemt

 

Alle kjenner nok på nedstemthet fra tid til annen.

Jeg er blitt mye flinkere til å takle det enn jeg var før.

Nå snakker jeg ikke om depresjon, der du kanskje bør søke profesjonell hjelp.

Men når du uten grunn plutselig føler deg motløs og nedstemt.

Slike humørsvingninger kommer ofte sammen med skifte i energier ved overgangene mellom lys og mørke. Vi “gamlinger”, som vet hva overgangsalder er, får også gjerne smake på disse følelsene.

 

 

Råd 1:

Den er ekstremt viktig og en felle vi lett lar oss fange av.

Gruble ikke frem bekymringer

Det er så lett å begynne å bekymre seg når vi er nedstemt og da forsterker vi de negative følelsene.

Første tanke, som vi gjerne må gjenta, er at det er ingenting som har forårsaket denne nedstemtheten. Det er ikke min skyld og det vil gå over.

 

Råd 2.

Hvis det kommer hyppig eller varer lenge,

sjekk om du har nok folsyre,  D-vitamin og b12.

Mangel på disse kan gjøre at du føler deg deprimert.

 

Råd 3:

Ikke pøs på med sukker eller alkohol.

Sukker og alkohol kan forsterke nedstemtheten.

 

Råd 4:

Frisk luft og natur

Har du ikke mulighet til ut og gå tur, åpne døra, pust inn frisk luft.

 

Råd 5:

Sov ikke for lenge.

Man blir ofte veldig trøtt og sliten når man er litt nede mentalt og senga fanger en, vi har ikke lyst til å stå opp, vi vil bare sove.

Det er bare det at sover vi for mye, blir vi enda tyngre i kroppen. Sett heller på klokka og stå opp til rimelig tid. Gi deg heller tid til å våkne etter at du har stått opp med en koselig morgenstund. Kroppen min er ofte trøtt etter at jeg står opp og noen ganger sovner jeg igjen i stolen. Likevel føler jeg meg da våknere og lettere i form, enn om jeg hadde ligget i sengen.

 

Råd 6:

Meditasjon og healing

Selv få minutter med meditasjon og/eller healing, kan gjøre underverker. Det roer kroppen.

Se for deg at hvitt lys, (eller en annen farge du føler for), fyller kroppen din og tar med seg stresset i kroppen så det renses ut. La tanker som kommer, bare gå ut igjen, som om de bare går gjennom deg, uten at du griper tak i de. Jo mer du gjør dette, jo bedre blir effekten. Et vidunderlig verktøy og helt gratis og tilgjengelig samme hvor du er. Fargene gul og mørk blå liker jeg godt å bruke. Har jeg klump i magen, ser jeg for meg at jeg fyller magen med gulfargen. Mørk blå ser jeg for meg at jeg bader i, hvis jeg ikke får sove.

 

Råd 7:

Trening

Trening er et fantastisk verktøy for god mental helse, men mange av oss har ikke den muligheten.

Husk at ett minutts trening er bedre enn ingenting. For de som har utmattelse er det fint, for ett minutt bygger energi, men kroppen når ikke å bli tappet.

 

Råd 8:

Les eller lytt til en bok

Ser du film, tenker du ofte samtidig, men fordyper du deg i en bok,  må du konsentrere deg om teksten og alt rundt deg forsvinner.

 

Råd 9:

Finn på noe å gjøre. 

Selv om det kan være tungt å komme i gang med noe, er dette viktig. Å sitte og synes synd i seg selv, gjør det verre.  Uansett hva det er, bare du får tankene over på noe annet.

 

Råd 10

Sett deg små mål

Dette er ikke tiden for å sette de store strabasiøse målene. Lag deg så små mål at du fullfører de, for mestringsfølelse gjør underverker for kroppen.

 

Råd 11.

Unngå stress

Unngå ting som vanligvis stresser deg eller gjør deg urolig, for da vokser gjerne det fysiske ubehaget og nedstemtheten forsterkes.

 

Råd 12:

Gi deg selv  gleder

Gjør ting som gir deg glede, små og store. Legg vekt på at nå har du lov å kose deg og stelle godt med deg selv.

Skriv en liste over det du er takknemlig for. Det gir en god følelse inni en.

 

Råd 13.

Ha ikke dårlig samvittighet 

Veldig viktig er det å tillate seg å ta livet litt med ro. Ha ikke dårlig samvittighet for at du føler som du gjør og at du ikke får gjort alt du burde burde. Det viktigste er å føle at det er ok at du ikke bestandig er på topp og at det er lov å gi seg selv en timeout, til man føler seg bedre.

 

Råd 14:

Snakk med noen

Å ha samvær med sine venner er fint. Tøm gjerne ut frustrasjon, men bli ikke værende i grøfta sammen. Få det ut og snakk heller om det som løfter humøret.

 

Råd 15:

Husk at det går over

Fly gjennom det og vit at solen kommer tilbake

6 kommentarer
    1. Jeg våknet opp i dag og var litt nedstemt. Jeg tillot meg selv å ligge i sengen til jeg hadde funnet flere positive ting jeg kan gjøre i dag – innenfor smittevernreglene i min kommune – sto opp og leste dette og nå er jeg full av hvit-farge og sitter og smiler. Fint vær er det også, så dette blir bra. Tusen takk, Mariann 🙂 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg