Fletteloff, enkel å bake

Jeg bruker vanligvis ikke oppskrift når jeg lager mat, men når jeg baker må jeg ha oppskrift

Jeg garanterer ikke at alle mine arbeidsmetoder stemmer med ekspertenes, så følger du mine oppskrifter er det på eget ansvar

Det er ikke vits i å søke om erstatning hvis jeg har drevet med feil rådgivning:)

Her går det etter gammel vane og hva som har funket for meg

I gamle dager, før internettets inntreden, da samlet jeg på kokebøker

Jeg har en serie kokebøker fra Hjemmets kokebok klubb, deriblant en som heter Gjærbakst

Der er en loffoppskrift som er innmari god og enkel

Jeg har både kenwoodmikser,  foodprocessor og stavmikser

Jeg lager hjemmelagd mat og det skal skje fort

Jeg er ikke noe fancy kokk, det skal være enkelt og ikke ta for lang tid

Da er jeg avhengig av mine gode hjelpere

Formloff

3 store loff

Tilbereding 20 min

forheving ca 50 min

Steketid 40-45 min 220 grader

Nederst i ovnen

100 gr smør

1,2 liter skummet melk( jeg blander lettmelk og vann)

1pk fersk gjær

Nesten 1 ss salt

1ts sukker

ca 2 kg hvetemel

Smelt smøret i mikroen, ha i væsken og varm til ca 37 grader

Her i huset er tørrgjær forbudt ved lov, så jeg bruker kun fersk gjær

Ha væsken i bakebollen, rør ut gjæren, ha i salt,sukker og ha så i hvetemel litt i gangen

Hemmeligheten med all gjærbakst er å ikke ha for mye hvetemel i

Ha i litt etter litt til deigen slipper, men ikke er helt fast

Heller for lite mel enn for mye, du kan justere melmengden når du baker ut

Du skal kunne bake den ut, uten å ha for mye mel på bordet, men du må ha litt

Kjør deigen litt mellom hver gang du har nedi mel så melet blir eltet inn


Ferdig til heving

Siden jeg er husmor av gamlesorten,  bruker jeg å legge tomme smørpapir i fryseren og så bruker jeg dem til å legge oppå brøddeiger

Da holder den seg myk og fin under heving

Heves ca 50 min


Restene av smøret fra smørpapiret har smeltet så fint på deigen

Kna deigen litt sammen med hendene, ikke for mye for da blir den seig, bare så du får ut litt luftbobler

Jeg deler deigen i 3, juster med litt mel så den ikke klistrer i benken

Nå trykker jeg bare deigen ut med håndflatene, lengde brødformen

Nå kan du brette inn inn sidene så den passer inn i formen eller

Siden det er jul, kan vi flette den.

Som jeg har nevnt før, er det ikke fancy greier her, det skal gå fort

Jeg snitter derfor opp leiven min i tre deler og fletter på 20 sekunder

Vinner ikke noe premie i bakekonkurranser, men toppers til hjemmebruk

Dessuten hvem ser flettene når brødet blir oppskjært:))

Pensler med egg eller fløte eller melk, jeg strør på sesamfrø

Her kan brukes alle frø du liker eller ingen frø

Etterheves 30 min

220 grader 40-45 min

De er supergode

6 kommentarer
    1. Nam, dette så veldig godt ut 🙂

      Nå har jeg lagret oppskriften, og så skal jeg bake det en dag jeg har litt overskudd 🙂 Forhåpentlig snarlig 🙂

      Jeg har aldri hørt det med smørpapir før. Det må jeg jammen forsøke 🙂 Tusen takk for tips 🙂

      Håper det går like bra med tørrgjær, fordi jeg har aldri fersk gjær i hus. Det blir tørt innen jeg når å få en god dag til å bruke det 🙂

    2. Ser deilig ut! Kanskje jeg må bake noen sånne til jul. Jeg var også medlem i Hjemmets kokebokklubb i mange år på slutten av -80 tallet. Nå denne uken kastet jeg ca 75 av disse bøkene – jeg åpnet dem ikke lenger. Finner oppskrifter på nett… og det tar mye mindre plass. Utrolig deilig å få ryddet litt 🙂

    3. ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg