Flere grå hår

 

Ja, jeg drar nok på meg flere grå hår.

De kommer nok uansett, for de holder på å formere seg, ser jeg.

Det er helt ok, for jeg ser at det er moderne med grått hår nå for tiden.

De unge, farger håret sitt grått.

Ja, jeg vil se at de gjør det når de får grå hår på rett.

Men for meg er det grå håret greit tror jeg, for jeg får veldig lyst, grått hår.

Da slipper jeg vel å bleke striper i de, slik jeg gjør nå.

Men nå snakker jeg meg helt bort her.

Jeg får nemlig flere grå hår, tror jeg,  fordi jeg holder på å lære meg regnskap.

 

Jeg opprettet jo et enkeltmannsforetak i januar.

Jeg tenkte det var greit å starte fra begynnelsen av et år.

Jeg ønsker ikke å jobbe svart,  jeg vil gjøre ting riktig.

Jeg lever jo i troen på at det som er riktig for meg, det legger seg til rette.

Jeg var derfor ikke altfor forundret når jeg fikk tilbud om dnbregnskap.

Det er en betaversjon som dnb nå kjører ut, gratis hele året.

Det passer jo meg utmerket og jeg funderer på om det var tilfeldig at det dukket opp rett foran nesen min,  i akkurat det øyeblikket,  jeg skulle begynne å føre opp inntekter og utgifter.

De har support og det kan hende at de som jobber der, også får flere grå, hår før jeg har lært det jeg skal.

For jeg spør og jeg spør og jeg spør.

Og jeg river meg i håret av frustrasjon,  når jeg ikke klarer å konvertere kvitteringer til pdf- fil, blant annet.

Men nå har jeg lært å legge inn salg og fakturere.

Ja, jeg har bare en faktura som må sendes ut, til Egmont for bloggingen.

Jeg har fått lønn for tre måneder i fjor, 643,94 kr.

Wow, jeg blir nok rik,hehe, men moro likevel.

Ellers har jo jeg forhåndsbetaling, så da må jeg legge inn salgene og klikke på at de er innbetalt.

Det har jeg nå lært, så det går fremover.

 

Det er ikke pengene som er viktigst for meg, det er engasjementet.

Det at jeg har en lidenskap, at jeg får brukt hjernen min.

Ja, jeg får brukt hele meg, og hva er vel mer verdifullt enn det, når man er hjemmeværende, full tid.

For noen år siden tok jeg et års bedriftsøkonomi, fordelt på to år, nettbasert, gjennom Høgskolen på Hedmark.

Ja, det har jeg bruk for nå.

Selv om jeg ikke husker mer enn en brøkdel, har jeg litt grunnlag.

Jeg har også hatt arbeidstrening på et regnskapskontor og på Rauma energi, der jeg la inn bilag.

Jeg har jobbet i bokhandel i flere år, og med salg, både innkjøp, bak disk og ute i felten.

Jeg har også vært daglig leder for en mixkiosk.

I perioder har jeg hatt lagd mat, på både aldershjem og fjellstue.

Jeg har når jeg var ung, vært guide og jeg hadde et vikariat i et buss-selskap, der jeg blant annet måtte sette opp busser til cruiseskipene.

 

Når jeg ser tilbake, er det derfor noe forunderlig rart.

Alt det jeg har erfart, har jeg nå bruk for,  når jeg nå har opprettet Lillasjel.

Jeg skriver om reiser, mat og bøker.

Jeg har med mennesker å gjøre, kundebehandling,  salg og markedsføring.

Absolutt alt jeg har lært og erfart, kan jeg bruke.

Kan det hende at livet mitt så langt har vært en Lillasjelskole, skal tro.

Det er ihvertfall en fin tanke, her jeg sitter og teller grå hår.

I dag

6 kommentarer
    1. Imponert.Ikkje enkelt å halde styr på regnskapet sjølv.
      Glad eg er vanleg arbeidstakar.Men ellers hadde eg nok trengt hjelp
      Her er eg nok heilt grå om eg slepp det til,og ikkje fint grått,men trasig grått.Så enn så lenge kjem det farge i

    2. Grått hår er ei tilvenningssak,pyton i starten,ser ut som ei grå mus.Men det går seg til,og når eg til og med får skryt over kor sveisent dette er,ja då er det topp.Og frisørkontoen er minimalistisk,hipp hurra!

      1. Jeg synes det kan være ganske så flott. Men kan være det er uvant i starten ja, særlig hvis man går fra å være helt mørk til å bli grå. Jeg er jo blond så det er ikke så stor overgang……..tror jeg 🙂

    3. For å ta det gråe håret først…. Det slipper vi ikke unna noen av oss. Selv ble mitt grått eller kanskje mer hvitt for mange år siden.

      Dette med regnskap er ikke lett, så det er imponerende å klare det. Jeg hadde regnskap da jeg gikk på handelsskole, den gangen hjernen min var mer mottakelig for informasjon enn den er nå. Syntes det var vanskelig. Flink du syntes jeg 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg