Firkløverkake

Jeg er ingen kakebaker.

Det er ikke mange kaker jeg baker i løpet av et år.

Noen enkle eplekaker, det er vel det jeg presterer.

Den enkleste eplekaken

EPLEPAI MED VANILJEKREM-SUPERENKEL

Det hender at jeg kan slå til med en rullekake også, men det er nå vel flere år siden.

 

Rullekake, på 10 min

Alle disse er kaker man lager i full fart, kanskje hvis man får uventede gjester.

 

Ikke lager jeg desserter heller.

Jeg er gruelig kjedelig på den fronten der.

 

Men det er en kake jeg blir bedt om å lage hvis noen i familien eller venneflokken skal ha selskap.

Det er jo slik på bygda at vi har kakedugnad når noen trenger det.

Da “bestiller'” vi kaker hos hverandre.

Hos meg er det Firkløverkake som bestilles.

Den er enkel nok til at jeg kan få den vellykket og innmari god.

Jeg har ikke funnet opp oppskriften selv.

Det er så mange år siden at jeg husker ikke hvor den kom fra.

 

4 egg

150 GR sukker

Røres til tykk eggedosis

 

Sikt og vend så forsiktig inn med en slikkepott

 

100 GR mel

50 GR potetmel

1 ts bakepulver

1/2 plate raspet kokesjokolade

 

 

 

 

Has i smurt form. Jeg bruker en 26 cm

180 grader 40 min

 

Når den er kald,  deler du den, legger den på kakefat og fyller med

1 pk Tine vaniljekrem

 

 

Smør på glasur

Jeg bruker å legge matpapir under, ytterst, for det renner gjerne litt på fatet.

Så tar jeg bort papiret når glasuren er stivnet

 

1/2 dl fløte

40 GR smør

Smeltes forsiktig på lav varme

Ha i 90 GR melis

200 GR firkløver

 

pass på at det er passe konsistens så den ikke er for tynn og renner av.

 

 

 

5 kommentarer
    1. Jeg er ingen kakebaker jeg heller , men denne har jeg lyst til å prøve .
      Kan den fryses ? Håper det , all den tid jeg ikke har noen stor husholdning , men det hender jo det kommer noen innom.
      Ha det bra , jeg liker å følge deg , du er ekte . Jeg heier på deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg