Det er ditt valg

 

Det har vært mange blogger fra meg om tankens kraft.

Kjedelig sier du kanskje.

Ja deg om det, for meg er det superviktig.

Jeg vet nemlig at hvert eneste valg jeg tar, påvirker dagen min.

Og jeg kan live deg at i utgangspunktet kan jeg være ganske så negativ.

Jeg må derfor arrestere meg selv ofte.

Jeg må gripe tanker og ord og få snudd de, så de gagner meg bedre.

Og Neida, jeg hører deg nok, vi skal ikke fortrenge og late som om alt er rosenrødt.

Å legge det negative på lager, vil gjøre det sterkere og vondere.

Vi skal akseptere det som er vondt og få det ut.

Men……. Vi skal ikke flytte inn i det.

 

Hele dagen blir vi stilt overfor valg.

Hva gir du ditt fokus.

Møter du en sur medarbeider på en butikk.

Hva gjør du?

Forteller du det til alle du møter?

Lar du det fylle dagen din med irritasjon?

Vil du ved å gjøre det, bedre situasjonen?

Nei, ikke bare ødelegges de minuttene sammen med det negative mennesket, men du selv velger å gjøre det mye verre, ved å ha fokus på det lenge etter at du har gått derfra.

Da kan du ikke klandre vedkommende.

Det er ikke denne som har ødelagt dagen din, det er du selv.

Du kunne heller valgt den veien som het: Rist litt oppgitt på hodet, vær glad du ikke er sånn selv, smil.

 

Hele tiden står vi i et veikryss og må velge hvilken vei vi skal gå.

Kanskje er du midt i en vond konflikt.

Du grubler og grubler, dag og natt.

Hva skjer da?

Jo det blir vondere og vondere, konflikten øker i styrke.

Ta det heller tid til å visualisere løsninger.

Se for deg at den beste løsningen skjer.

Velg veien der det står: Jeg sender gode tanker til at det løser seg på best mulig måte.

Selv om du kanskje ikke får det slik du ville ønsket det, er der likevel bedre for kroppen din.

 

Bare tenk hvis du er irritert på noen du bor sammen med.

Vedkommende har sagt noe du ikke liker.

Eller så gjør denne ting feil i forhold til hva du måtte ønske.

Du irriterer deg over dette.

Det vokser og vokser.

Plutselig er det flere ting som er irriterende.

Du snakker om det, tenker på det, mer og mer.

Til slutt er det som egentlig var en liten ting, blitt til et fjell du ikke kommer over.

Hvor mange parforhold går i oppløsning tror du, fordi man fokuserer på det irriterer en, istedetfor å tenke hva kan jeg gjøre for at det skal bli bedre?

Blir det bedre av at jeg går og sutrer og klager?

Eller kunne jeg valgt veien: Hva kan jeg gjøre som gleder den andre i dag?

 

Hver morgen når jeg står opp, begynner jeg å ta valg.

Noen er jeg blitt god på, andre har jeg fortsatt noe å forbedre.

Jeg er et menneske, ingen robot.

En av tingene jeg må skifte fokus på, er når jeg åpner øynene.

Jeg er nemlig oftest negativ i det jeg slår øynene opp.

Eller rettere sagt, når jeg burde åpnet øynene.

I dag våknet jeg, så på klokka, 8.

Nå passer det å stå opp, sa stemmen inni meg.

Jeg orker ikke svarte jeg, bare litt til, øynene ville liksom ikke opp.

Jeg gjorde et lite helhjertet forsøk, bare for å overbevise meg selv om retten til å kunne ligge lenger.

Ergo døste jeg bort en time til.

Noe jeg ikke hadde behov for i dag.

Det fortalte nemlig kroppen meg, men jeg valgte en annen vei.

Bagatell, sier du.

Nei, er ikke det, for jeg kunne stått opp og så slappet av i stolen min, den timen.

Det hadde vært bedre for meg.

Sover jeg for lenge, blir jeg tung i hodet, nedstemt og mindre energi.

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men min kropp vet når det gagner meg best å stå opp.

 

Men opp kom jeg, og nye veikryss dukker opp.

Skal jeg følge skiltet der det står, uff du sitter der alene hele uken?

Eller skal jeg velge: Denne uken kan du kose deg akkurat som det passer deg, heldiggrisen.

På et skilt står det: Du orker ingenting, ikke trimmer du og lite aktiv er du, udugelig.

Men se der, på et annet står det: Heldige du som har bøker å lese, blogg og mange som følger deg, kan bruke dagen din til å inspirere andre, sende healing og bruke evnene dine.

Hele tiden velger vi.

Noen ganger går vi oss bort og ikke finner riktig vei.

Det kan være tungt, men desto gladere blir vi når vi kommer inn på riktig spor igjen.

Livet er aldri en dans på roser til enhver tid.

Vi får noen trøkker som smeller oss ned.

Men tankens kraft er det mektigste verktøyet vi har.

Bruk det riktig.

Se for deg de ulike skiltene i hvert eneste veikryss du møter.

Hva velger du?

I dag

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg