Da røpes hemmeligheten

 

Her kommer en oversikt over neste langtur vi har planlagt.

Ja så veldig hemmelig har det ikke vært, vi har sagt at neste langtur blir Asia.

Her får dere en oversikt over byer og land.

Når man reiser på cruise er det som å reise på  ferie med en flytende småby.

God mat og service og man fraktes avsted uten å måtte løfte en finger.

 

Vil du på cruise, får du hjelp hos Tove Nord:

https://www.cruise-travel.no/contact

 

 

 

Det er to år til vi drar, så det vil nok komme like mye mas om denne som før vi dro til Australia.

Tid for å se tilbake

Gleden av å glede seg, er nemlig viktig for meg, for den skaper gode følelser inni meg.

Du må ikke glede deg for mye, sa alltid min mor. Du blir så skuffet hvis det ikke blir.

Bullskitt sier jeg.

Blir det ikke, da er det ikke meningen, men jeg har ihvertfall har gleden og forventningens boblene inni meg.

Hva som skjer de to neste årene, det aner vi ikke.

Men enn så lenge gleder jeg meg.

De fleste av byene og landene er ukjente for meg, så i det jeg skriver denne bloggen, får jeg det første smugkikket inn i hvor jeg skal.

Senere skal jeg kose meg med å se på utflukter, men det er for tidlig enda.

Vi starter i Singapore og da gjør vi som i Sydney, kommer to netter før.

Ja, etter å ha sett bare noen minutter på YouTube, frister det med tre netter før, for det ser ut til å være en fantastisk annerledes by.

 

Det ser ut til å være en by midt i et dataspill, noe så fantastisk.

Ja, to hele dager må vi ha her.

 

Første havn etter to avslappende sjødager er Benoa på Bali.

Ser ut til å være en litt ubestemmelig havn dette. Har sett mange YouTube klipp, men ikke noe wow.

 

Jeg prøvde undervannsbåt på  Barbados  for jeg har så lyst til å se ned i sjøen. Vi meldte oss på snorkletur i Mexico men det greide jeg ikke. Fikk klaustrofobi av utstyret. Gubben måtte gi seg også for det var uvant å puste med slange over munnen. Jeg har sett dette seawalkerutstyret og tenkt at kanskje kan dette være noe å prøve.

 

Celukan bawang, finner jeg heller ikke noen fine klipp fra.

 

Nestled along North Bali’s pristine shores, Celukan Bawang is home to lush landscapes, ancient traditions and a maritime heritage. Explore coral gardens while snorkeling in clear waters or seek serenity at Gitgit Waterfall in the heart of the rainforest. The sacred temples here offer insight into Bali’s spiritual soul, while bustling markets make it easy to immerse yourself in the area’s vibrant culture and daily life. As the sun sets, savor Balinese cuisine’s symphony of flavors at street food stalls and busy cafés — it’s one of the best things to do in Celukan Bawang, Indonesia. This port isn’t just a stop — it’s an authentic Balinese experience, where natural beauty and culture intertwine.

Vi må vel på tur tenker jeg. Inn i en ny regnskog.

Verdens eldste, i Australia har vi jo jo vært.

Celebrity Edge, Australia, Jan 24, dag 17

 

Så er vi i sjøen igjen to dager, på vei til Malaysia

Port klang

 

 

Penang i Malaysia ser helt fantastisk ut.

Wow, jeg skal glede meg i to år.

 

 

Det første cruiset har Phuket i Thailand, som siste havn.

 

 

Da er vi ferdig med 11 dagers cruise og er tilbake i Singapore.

Fra tidligere erfaring med back to back, er det usikkert om vi tilbringer dagen i byen eller om vi blir ombord.

Kommer litt an på hvor godt innsjekking foregår.

Vi må ut av skipet for så å gå på igjen for skipet skal alltid være tomt før neste seiling.

Kun i Roma har vi opplevd å slippe å gå gjennom passkontroll på land.

Men en paraplydrink og fin utsikt, er en dag ombord med få passasjerer, svært deilig.

 

Ho chin Mihn, Vietnam

Både Malaysia og Vietnam ser flott ut.

Blir nok noen fine inn og utseilinger.

 

 

Nha Trang

 

https://www.youtube.com/watch?v=72__Mdioty8

Hong kong.

 

Taipei, Taiwan

 

 

Og så er det Japan.

Nagasaki

 

Siste havn på denne reisen er Kagoshima

 

Det er et mye mindre og gamlere skip vi reiser med denne gang.

Her er det bare en hovedrestaurant.

Det spiller ingen rolle for oss for vi brukte bare den ene på Edge også, enda vi hadde 4 å velge mellom.

Kun de første dagene byttet vi litt på.

 

Millenium har ca 2000 passasjerer

Mange er veldig glad i disse mindre skipene,  for servicen er ofte svært god, for den blir mer personlig.

Man blir mer kjent med de som jobber der.

 

Vel, det var første smakebit.

Så blir det nok fred en stund fremover, til jeg begynner å studere utflukter.

Nå må vi spare fremover,  for nå er vi to hjemmeværende.

Noen turer er bestilt og betalt, slik som den vi skal på til Gran Canaria snart.

En tur til Budapest blir det i juli, når gubben skal på formel 1 løp.

Mer har vi foreløpig ikke planlagt.

Vi må gå oss til litt hjemme fremover, finne oss til rette i pensjonistlivet.

I dag

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg