Butter chicken

Når vi var på cruise i vinter, var det to ganger vi fikk tilbud om en spesialrett som ikke stod på menyen.

Det var Butter chicken og Tikka masala

Begge var topp, men Butter chicken var spektakulær.

Derfor ville jeg prøve å lage det hjemme.

Jeg var redd det ble veldig sterkt så jeg lagde raita og mangosalsa i tillegg, for de bruker å mildne det sterke.

For meg ble det mye arbeid.

Jeg er ikke vant til å jobbe etter lange internettoppskrifter så det ble my blaing.

Sikkert vært bedre å ta bilde av oppskriften.

Slik sett er kokebøker å foretrekke.

Jeg bruker jo vanligvis ikke oppskrifter, jeg bruker de mest til inspirasjon eller lære nye ting, men med indisk, må jeg lære mengder av krydder jeg vanligvis ikke bruker  så mye.

Og nye fremgangsmåter.

Det ble heldigvis ikke for sterkt, bare akkurat passe.


Kyllingen marinerte jeg dagen før.

Først skulle jeg dra av skinnet.

Det har jeg aldri gjort før, men det var enkelt.

Oppskrift:

 

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/butter-chicken—indisk-smorkylling/?google=amp&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIu43nu_HxhQMVhQqiAx1fKgWJEAAYASAAEgI2TPD_BwE

 

Først nå ser jeg at det er YouTube klipp

 

Slik ser kyllingen ut dagen etter, før jeg putter den i stekovnen. Jeg brukte stekepose.

Når den var kald plukket jeg kjøttet av beina.

Man kan nok bruke bryst eller lår, jeg ser det er brukt i mange oppskrifter, men jeg ville ha hel kylling som blir stekt lenge,

Så lagde jeg saus etter oppskrift. Jeg hadde i kraften som ble i stekeposen i tillegg, ca 1 dl

 

Raita brukte jeg denne enkle oppskriften, men hadde ikke mynte så hadde i litt koriander.

Koriander har jeg ikke likt noe særlig, men hvis jeg ikke bruker for mye, er det godt ,og sakte men sikkert vil vel smaksløkene tilpasse seg smaken.

https://detgladekjokken.no/oppskrift/en-enkel-oppskrift-pa-raita/

Jeg lagde disse nanbrødene men de ble ikke gode, de ble harde.

Men når jeg ser bilde av deigen, ser jeg at det er for mye mel,

https://www.melk.no/Oppskrifter/Bakst/Broed/Nanbroed

 

 

Hadde jeg hatt i mindre mel, ville de nok vært luftigere.

Prøver ut en annen oppskrift neste gang.

Det står ikke i oppskriften hvor lenge brødene skal steke, men jeg stekte de 6 min 250 grader

Salsa lager jeg uten oppskrift.

mango, avocado, paprika, rødløk, agurk, hvitløk, persille, sitronsaft, en ss eplesidereddik , olivenolje, salt, pepper

Jeg bruker vanligvis chili, men turde ikke det hvis kyllingen ble sterk.
Kommer nok til å eksperimentere etterhvert så jeg slipper oppskrift.

Servert med ris.

Nok til en middag til for oss to.

Det ble nydelig godt, men ikke en slik sensasjon som den vi fikk på cruise.

Jeg hadde ikke bukkehornkløver, aldri hørt om, byttet med sennepsfrø

Kardemomme droppet jeg også, da det ikke er noe favoritt.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg