Budapest, dag 4, Tiszakécske

I går ble vi hentet av privatsjåfører og kjørt til Tiszakécske.

Her blir vi tatt godt vare på.

Så egentlig er vi ikke i Budapest lenger.

Deilig frokost ble servert i dag.

 

Hjemmeavlede tomater.

Og godseierens aprikossyltetøy.

Fuglene fikk resten av rundstykkene servert i treet.

Grønne fiken.

I går kveld var vi ute og spiste.

Koselig restaurant med god mat.

Det tordnet og lynte i ett i går kveld, men vi kom oss avsted mellom bygene.

Det var en stor ku over hodet på oss.

Jeg spiste gyros og der var kjempegodt.

Gubben spiste langtidskokt oksekjøtt gryte.

Han fikk noen få poteter 😜

Syltet agurk med rømmedressing er vanlig tilbehør her.

 

I dag kjørte vi en liten runde i byen.

Her bor ca 11000 innbyggere.

Her dyrkes mye mais.

Vanningsgrøfter trengs så varmt som det er her.

Alle har gjerder rundt huset sitt.

Ikke alle hus var like velholdt.

Mange rømte fra Ungarn under revolusjonen

Sitat:Etter revolusjonen i Ungarn i oktober 1956 flyktet ca. 200 000 mennesker i løpet av noen måneder fra Ungarn. Om lag 1500 av disse flyktningene kom til Norge. Dette var hovedsakelig unge, enslige arbeidsføre menn, men gruppen bestod også av unge kvinner og noen familier med barn i varierende alder.

 

Og at vi er her, er en følge av den revolusjonen, for hvis ikke ville ikke godseieren hatt tilknytning til stedet og kjøpt seg hus her.

Jeg er jo også født som følge av en krig. Min mor ble jo evakuert fra Finnmark og kom til Romsdalen etter krigen. Noen av hennes søsken var evakuert dit.

Inne i skogen her kan man se varme kilder når det er mørkt, men mest når det er kaldt.

Tisza heter elva. Dette er et yndet badested.

Den ser ikke ren ut, men det er den fine sandgrunnen som gjør den grå.

Den er ren å bade i.

Man kan også drikke vannet fra springen, men vi bruker flaskevann så vi ikke risikerer å bli syke.

Det er jo en annen bakterieflora.

Vannet er nok ikke kaldt, men jeg står over badingen.

Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe en kamel til gubben men det er vel nok at han er øltørst som en kamel.

Vi vil bestille mat.

Hjelp. Vi trenger tolk.

Her bestemmer vi hva vi vil ha.

Så henter man en lapp der man krysser av for tilbehør.

Gubben har visse utfordringer med å finne tilbehør til burgeren sin.

Mens vi venter på mat, nyter vi utsikten.

Jeg har oppdaget at det finnes mange gode lemonader, her pasjonsfrukt.

Det ble nok mat ja.

Gyros er godt.

Det var denne også men den i går var enda bedre.

Moro er det å gå på dagligvarebutikken.

En type paprika jeg ikke har sett før.

 

Bra det er bilde av produktet utenpå pakken.

Litt andre varer enn på Rema hjemme.

Jeg er ikke så interessert.

Dette derimot fanget meg.

Nå har jeg spist uti mye av det jeg hadde i skuffen hjemme, men nå skjærer det seg.

Hjemmelagd suppepasta i ulike fasonger.

Det skal jeg garantert ha med meg hjem.

Jeg elsker å handle ting som jeg kan bruke hjemme for det forlenger feriefølelsen.

Det var rapporten fra Ungarn.

I dag

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg