Auður Ava  Ólafsdóttir, Arr

Auður Ava  Ólafsdóttir, Arr
Kjøpt selv 

Ólafsdóttir er ukjent for meg og jeg hadde to bøker av henne i stabelen, så jeg håpte at jeg ville like de. Arr er hennes tredje roman. 

Jeg leste den nyeste romanen av henne først, Dyreliv og synes den var rotete og vanskelig å forstå.

Arr likte jeg mye bedre, selv om jeg nok ikke synes det er all verdens fantastisk. Kanskje kunne det vært litt mer, både før han reiser fra Island og også litt mer hvordan det går. Det ble en brå slutt.

Men for meg mye bedre enn Dyreliv og nok til at jeg vil lese mer hun har skrevet tidligere.

Fra omslaget: Jónas Ebeneser er en mann på snart 49, «fraskilt, heterofil, uten makt, uten sexliv». Imidlertid er han en «gjør-det-selv»-type, som gjerne fikser og reparerer ødelagte ting. Han har tre kvinner i livet sitt: moren, ekskona og datteren, alle med navnet Gudrún. Men Jónas har mistet livsgnisten, og reiser fra Island. I kofferten har han en drill og noen gamle dagbøker. Han kommer til et krigsherjet land, der han lar seg innlosjere på det nedslitte Hotel Silence. Han planlegger å bruke en uke på det dystre oppdraget han har gitt seg selv: selvmordet. Men de han møter i det nye landet, og møtet med hans yngre selv i dagbøkene, gir Jónas nye perspektiver på tilværelsen. Og på grunn av hotellets ustanselige behov for reparasjoner, blir det stadig vanskeligere for ham å avslutte livet.

Vinner av Nordisk råds litteraturpris 2018!

 

Ólafsdóttir, Auður Ava

Auður Ava Ólafsdóttir (f. 1958) er en av Islands mest kjente og populære forfattere. Hun er utdannet kunsthistoriker fra Sorbonne i Paris. Ólafsdóttir fikk sitt internasjonale gjennombrudd med Stiklingen, som var innstilt til Nordisk råds litteraturpris i 2009 og ble en leserfavoritt i blant annet Frankrike, med 300 000 solgte bøker. Hennes andre roman Regn i november ble først utgitt på norsk i 2015. I 2018 kom romanen Arr, som Ólafsdóttir ble tildelt Nordisk råds litteraturpris for samme år, i tillegg til den islandske bokhandlerprisen (Icelandic Literary Prize) i 2016. For Frøken Island ble hun tildelt Prix Médicis étranger 2019. Dyreliv er forfatterens femte bok på norsk. Auður Ava Ólafsdóttirs bøker er solgt til 33 land.

 

Så kan det se ut som om jeg har hoppet over mange land, for nå leser jeg islandsk igjen. Men jeg har vært innom Sverige, Danmark og Finland, men det ble ikke egne omtaler av dem. Jeg bruker ikke av lesetiden på å skrive om de bøkene som ikke faller i smak. Men det kommer rapport i månedsoversikten.

Men er det en glede å lese:

Arnaldur Indriðason, Jenta ved broen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Arnaldur Indriðason er en krimforfatter jeg liker godt. Jeg har ikke lest alle av han, men flere i serien hans om Erlendur Sveinsson og den første i denne nye serien om Konráð, Mørket vet. 

Arnaldur Indridason, Mørket vet

Den tredje, Den tause moren, venter i hylla.

 

 

Fra omslaget: Jenta ved broen er den andre boka i den kritikerroste serien om den pensjonerte politimannen Konráð.

Et eldre ektepar er bekymret for barnebarnet Danní og henvender seg til den tidligere politibetjenten Konráð. De vet at hun har vært involvert i narkotikasmugling, og nå er hun forsvunnet. På samme tid blir Konráð oppsøkt av en gammel venn. Hun får ikke fred før hun får vite hva som skjedde med en tolv år gammel jente som druknet i Rekjavik på sekstitallet.

 

Januar 2022

Tema Nordiske forfattere

Lesestabel januar 2022, Tema Nordiske forfattere

 

Jón Kalman Stefánsson, Ditt fravær av mørke

Caroline Säfstrand, Klubben for lykkelige avslutninger

Ane Riel, Beist

Johanna Mo, Nattsangeren

Tommy Kinnunen, Lyset bak øynene 

Tony Gulløv, En konges ætt

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta #marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg