Cruise i Middelhavet, Celebrity Edge, dag 6, Ajaccio, Korsika

 

 

Først må jeg få vise dere den flotte solnedgangen i går kveld på ene siden av skipet. På andre siden stor månen opp. I følge kapteinen er det den største månen i år.

 

 

 

Her kommer den.

 

Det er jo rett og slett magisk.

Vi seiler inn til Ajaccio, Korsika

 

 

Vi skal på spasertur med guide. i byen et par timer.

Først frokost. Kroppen er ikke våken enda, men må spise litt for å få den i gang.

Gruppe 26, det er oss. Det er litt vanskelig å forstå han her. Han snakker gebrokkent fransk/engelsk.

 

 

Her er Napoleon født. Han hadde en mor og en far og det var noe med år 1699. Spør meg ikke. Når jeg må stå rett opp og ned, ikke noe sted å hvile rævva, da orker jeg ikke høre en hel masse historiske fakta.


 

Vi gikk så inn i en kirke. Det liker jeg. Det var en liten messe av noe slag inne der, så det var vakker solosang. Nydelig.

 

 

 

Her kunne jeg tenkt meg et kvarters siesta.

 

 

Jeg er jo mer interessert i hverdagsliv enn i statuer, så jeg synes det var morsomt å se biler som var ulovlig parkert, bli tauet bort. 135 euro i bot.

 

 

Irsk pub er det visst i alle byer.

 

Vi er ikke lenger borte, enn at vi ser hjem.

 

Lokal snacks.

 

Etter mat, var vi innom et marked. Frukt og grønnsaker er veldig dyrt her, for de må  fraktes fra fastlandet.

Skulle ikke tro det fordyrer så mye. Vi må jo få mye fra fjerne strøk, men det var dyrt.

 

 


 

I det vi skal gå hjem, kommer en parade. Det er Frankrikes nasjonaldag i dag. Først mange brannbiler og så en rekke gamle militærbiler. Jeg glir nesten rett inn i de bøkene jeg leser fra andre verdenskrig.

 

 

Jeg syntes det var litt strevsomt med gåtur i dag. Men når jeg så en av de andre utfluktene, nemlig kajakk, ble ikke min så slitsom likevel

Nå er vi klar for lunsj.

 

Cruise bestiller jeg hos Tove i:

https://www.cruise-travel.no/

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg