Er det noen som ikke forstår hvordan du har det

 

Hadde jeg enda blitt forstått

Jeg ønsker at de skal forstå hvordan jeg har det

Dette er noe jeg hører ofte i møte med mennesker

 

Jeg sier deg, slutt å vente på å bli forstått

Når du føler du har behov for forståelse, gå til de som har erfart det du erfarer

Dette sier jeg ut fra egen erfaring

Og husk det er bare min erfaring, det er ikke nødt til å stemme for deg

Alt jeg deler er mine tanker

Jeg er ingen fagperson som sitter på noe fasit

Men det jeg har erfart er at når jeg sluttet å forvente forståelse, fikk jeg det bedre

 

Det er en ting vi må innse

Hvis vi forventer forståelse fra et menneske, da må vi også være i stand til å forstå

Og spør deg nå selv ærlig om du er det

Greier du å forstå de som ikke forstår deg

Oftest er svaret nei

Vi greier heller ikke å forstå alle

Vi må ha erfart for å kunne forstå

Jeg snakker mye med kronisk syke som ønsker å bli sett og forstått

Vi som lever med begrensninger må også forstå at det nok ikke er lett å leve sammen med oss

Det er ikke enkelt å forstå hvordan en har det

Vi kan ikke endre et annet menneske

Det eneste vi kan endre er oss selv

Og vi vet hvor vanskelig det er

Derfor kan vi ikke forvente at andre klarer det fordi om vi ønsker det

Så legg det bort

Legg bort forventningen om å bli forstått

Du vil kanskje ikke tro det, akkurat nå, men du har faktisk ikke bruk for det heller

Det er nemlig noe du selv kan gjøre

Noe som fjerner behovet ditt for forståelse

Det lille behovet som er igjen, får du dekket med å snakke med de som har erfart det samme som deg selv

 

Nøkkelen heter grensesetting

Du må være din egen sjef

Kroppen din er jobben din

Du må gjøre så godt du kan og det må være nok

Når andre maser og ikke forstår, tar du ikke lenger inn betydningen av ordene deres

Du holder fast med dine egne

Du vet at presser du deg, havner du i kjelleren, du blir syk

Du kan ikke klandre noen andre for det

Det er din jobb å passe på

Det er du som har ansvaret for at akkurat den maskinen som heter din kropp, holdes i gang

Jobber du på en fabrikk, kan du ikke forlate din maskin fordi om noen maser

Der kan du ikke bry deg om at noen ikke forstår hvorfor du står der

Du må passe jobben din

 

Jeg sier ikke at dette er enkelt

Men det er faktisk mye enklere enn å få alle rundt deg til å forstå

Det er nemlig klinkende umulig

Begynn i det små

Du er ikke nødt til å fortelle noen at du øver

Det kan være din egen lille hemmelighet

Men jeg lover deg at hver gang du får til, er en seier

Og jeg skal og fortelle dere noe merkelig som skjer

Etterhvert som du viser at du ikke gir etter for press, vil de rundt deg endre seg

Da endrer de seg helt av seg selv

Hvorfor, tror du

Jo, de gidder ikke fortsette med noe som ikke nytter

Når de ser at du ikke får dårlig samvittighet lenger

Du hever ikke stemmen for å forsvare deg

Du gir ikke etter for press så de får viljen sin

Sakte, men sikkert vil de faktisk……………forstå

Da har du likevel oppnådd det du ville

Men du har og vunnet så mye mer

Du har vunnet grensesetting og respekt for deg selv

I dag

 

13 kommentarer
    1. Helt umulig å skjønne NØYAKTIG hvordan eller hva folk mener, da man er forskjellige. Og hvor viktig er det at folk skjønner HELT hva man mener? Må man det? I mange tilfeller er det ikke nødvendig. Men har vi en viss ramme, så er det ofte bra nok 🙂

    2. Mange som er kronisk syke sliter med å få familiemedlemmer og venner til å forstå hvor slitne de er eller hvor mye smerter de har, men det er vanskelig å forstå for en som ikke selv har kjent det på kroppen og det må vi forstå, så det går begge veier 🙂 frodith:

    3. Det er akkurat sykdom jeg tenker på. Man KAN ikke skjønne det helt, men man kan ha respekt for at andre har det sånn likevel. Og å tro på det folk sier om hvordan de har det. Men å VITE, forstå det HELT er umulig mener jeg. Og burde ikke være nødvendig, man bør ha respekt nok for at det folk sier er sant likevel. 🙂

    4. Helt sant, men det er nok desverre ikke sånn. Når man ikke forstår, tror man ikke på det heller. Mange mangler vilje til å forstå og da sliter man seg ut hvis man strever etter å oppnå forståelse. frodith:

    5. Det begynner å bli mange år siden jeg sluttet å ønske at andre skal forstå meg. Jeg har heller kvittet meg med negative mennesker og heller vært mer sammen med folk som bryr seg om meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg