Noen stjeler fra meg

 

Dette blir et annerledes innlegg fra meg

Kanskje en dum avslutning på året eller kanskje ikke

Den siste tiden har jeg skrevet mye om å sette grenser for seg selv

Jeg er ikke ferdig med temaet.

Det vil komme flere innlegg, blant annet om at vi ønsker å bli forstått.

Dette innlegget er en del av det at jeg setter grenser for meg selv.

Det er nemlig noen som stjeler fra meg.

 

De som følger meg, vet at jeg bestandig skriver fra mitt hjerte.

Jeg er svært åpen og personlig.

Jeg deler av det jeg føler i mitt indre.

Jeg åpner meg for hele verden.

Så opplever jeg at andre stjeler mine hjerteord.

Og misforstå meg ikke.

Jeg elsker at dere deler alt jeg gjør.

Del gjerne mye, så jeg når ut til mange.

 

Men del ikke og lat som det er dine ord uten å kreditere meg.

Det vedkommende har gjort, er å dele mine ord og så ta imot alle fine kommentarer med tusen takk.

Ordene er tatt fra dette innlegget:

http://lillasjel.blogg.no/1482320493_21122016.html

Det er faktisk straffbart i følge åndsverkloven og kan anmeldes.

Og det er likedan med alt vi deler som er andre sitt, også bilder fra internett.

Det skal bestandig stå hvem som eier det eller hvor vi har funnet det.

Denne personen får kommentarer om at denne har skrevet så mye fint i det siste.

Det sier meg at det er ikke første gang dette har skjedd.

Jeg er ganske så snill og mild av meg, så jeg sendte en høflig, fin beskjed om mitt navn kunne bli nevnt som opphavseier.

Hadde det blitt det, eller innlegget ble fjernet, ville jeg ikke tatt det så tungt.

Jeg fikk derimot en melding tilbake om beklager, skal fjerne og så oppdager jeg at det fortsatt tas imot fine kommentarer med smil og hjerter.

Selv er jeg så blitt blokkert.

 

Alle kan vi gjøre feil

Ønske om oppmerksomhet og gode tanker, kan føre oss på ville veier.

Vi soler oss i glansen og nyter det.

Jeg er også tilgivende av meg, bærer ikke nag til noen.

Men jeg har mine grenser.

Ingen skal stjele ordene mine.

Det er som de stjeler en bit av meg.

Jeg ber derfor om at hvis dere kjenner igjen mine ord hos noen, gi meg beskjed.

Det kan dere gjøre anonymt.

Jeg gir ikke fra meg noen navn og vil ikke skape ubehageligheter for noen.

Men vi kan ikke stikke hodet i sanden og late som om det ikke finnes urettferdighet.

Vi kan ikke stå der hodeløs og håpe at alt går over av seg selv.

Vi må reise oss opp, rak i ryggen, se fremover og sette grenser.

Finn dine grenser og stå for de.

I dag

 

10 kommentarer
    1. Om vi “låner” ord fra andre skal det ALLTID oppgis. Det kan slumpe at vi skriver noe som ligner veldig på det en annen har skrevet. Vi kan også bli inspirert av hverandre, men da skal vi henvise til den som har inspirert oss! Det er viktig at du tar opp dette. Gratulerer med fantastiske lesertall! 😀

    2. Fysj!! For noe dritt, jeg syne det er PYTON med folk som holder på sånn. Og ikke skjønner jeg hvordan de kan finne glede i å late som de har laget noe, få positive tilbakemeldinger på noe som ikke er sitt. Hva kan det gi dem?? Synes dette var leit Mariann, og de skal få høre det om jeg dukker opp over dine ord et annet sted 🙁 klem

    3. Det er slett ikke greit! Har opplevd dette selv ved et par anledninger, og jeg tenker at noen er frekkere enn flatlusa, og burde skjemmes. Men gjør de det? Nei!
      Når de i utgangspunktet kan være så lusen, så har de nok rettferdiggjort seg selv og sine handlinger for lenge siden. Måtte de bare bli oppdaget…
      Jeg ønsker deg et riktig Godt Nyttår <3

    4. frodith: Det er nok kjekt å få oppmerksomheten tenker jeg. Hvis man er litt nede i kjelleren, vkler man seg inn i det og blir litt giret av det hyggelige og så blir man litt hekta. Man vet det er galt men så gjør man det likevel. Klem til deg også 🙂

    5. karidansen: Ja, helt sant. Selvfølgelig kan vi alle sitere noe vi har hørt og ikke huske hvem det var. Det må være lov, men ikke et halvt blogginnlegg ordrett, hehe.
      Takk, takk, det daler igjen nå. Det var dette innlegget som fauk avgårde i romjulen:)

    6. fabelastisk: Jeg er ganske så forståelsesfull og tilgivende, men jeg vil bare at det tar slutt, Så hvis det ikke blir gjort mer, så er det ok. Andre har jo delt ordene igjen videre derfra også.

    7. Det der er siste sort. Og jeg kjenner på frustrasjonen. Jeg har selv blitt frastjålet både oppskrifter og bilder, og selv om en oppskrift er allemannseie, er det vanlig å kreditere, spesielt de som kopierer alt og bare limer inn. Da blir jeg sint. Og da skal vi si ifra, ellers blir det ikke orden på noe. Så du har lov å bli sint, og du må si ifra….antagelig på en rasende måte dette vedkommende forstår 🙂 Men kjekt er det jo ikke… Godt nytt rettferdig år <3

    8. Jeg er ikke noe rasende type men sa fint fra og da fikk jeg en melding med beklager, sletter og deretter ble jeg blokkert. Men jeg har sendt melding til mange av de som kommentert og delt videre, så de blir nok mer skeptisk heretter 🙂 Og jeg følger med fortsatt 😉 Min matgale verden:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg