For de som følger mitt bli frisk prosjekt

 

Mitt bli frisk prosjekt har nå pågått noen år

Oppturer og nedturer og er ikke i mål enda

Slett ikke i mål

De som har fulgt meg her på bloggen, har nok fått med seg at jeg har vært litt motløs i det siste

Motløs, fordi jeg føler at det ikke går fremover, men bakover

Heldigvis ikke deprimert 

Har ikke hatt bekymringsknuten i magen som har kommet og gått det siste året 

Det har vært deilig å være kvitt akkurat den klumpen

Hvorfor den forsvant, vet jeg ikke, men etter august har den vært helt fraværende

Jeg forstår jo at den egentlig ikke har noe med psyken å gjøre, for mine bekymringer har hverken minket eller økt

Jeg kan bare spekulere

Jeg foretok to endringer før det stoppet

Jeg økte stoffskiftemedisinene og jeg begynte på igjen med folsyre(B-vitaminer)

Jeg har tatt folsyre i årevis, men gikk beskjed om å stoppe i desember i fjor.

Om det har noe sammenheng, vet jeg ikke, men kan være en grei ting å prøve for de som har sånne utfordringer

 

Etter at jeg kom hjem fra Spania i oktober, har formen vært håpløs

Jeg har ikke hatt krefter.

Alle slimhinner krasjet, og jeg ble tett.

For mange år siden, før jeg fikk stoffskiftemedisinene , var jeg forkjølet tre av fire uker, hver måned

Jeg forstod at det hadde noe med menstruasjonssyklus å gjøre.

Jeg ble sendt til gynekolog som bekreftet at det kunne være tilfelle.

Når vi får og avslutter menstruasjon, utvider slimhinnene seg og trekker seg så sammen igjen.

Har man ømfintlige slimhinner, kan dette slå ut med forkjølelse

Hver gang jeg tygget meg i tannkjøttet visste jeg at, aha, er det den tiden igjen nå ja

Jeg begynte med c-vitaminer og allergitabletter.

Var ikke legen som anbefalte det og igjen vet jeg ikke om det var årsaken, men jeg ble bra.

Jeg hadde også for lite østrogen i kroppen, noe som bedret seg når jeg fikk stoffskiftemedisiner.

Når jeg nå er i overgangsalderenen, går slimhinnene igjen litt bananas.

Særlig hvis jeg stresser meg opp før kroppen er helt våken, om morgenen.

Da blir jeg plutselig helt potte tett i nesen.

 

 

Oj, blir visst lang denne oppsummeringen.

For så har vi kommet til stoffskiftet.

De siste årene har jeg forsket på det.

I og med at legene ikke var helt sikker på at stoffskiftet mitt var i uorden, besluttet jeg å slutte med medisin.

Det var da jeg startet bloggingen.

Et av de første innleggene var når jeg startet bli frisk prosjektet.

Det viste seg at stoffskiftet slett ikke var bra.

Jeg begynte på igjen med levaxinen, den vanlige stoffskiftemedisinene, etter over et år uten medisin

Det fungerte ikke. Jeg ble ikke bedre.

Jeg gikk så privat, til Balderklinikken og begynte med ny medisin. Armour

De fant og ut at jeg hadde jordmangel, selv om det tok dem tre år, å fortelle meg det.

Etter dette, har jeg jevnlig tatt stoffskifteprøver og regulert medisiner.

Jeg har vært for høy og for lav og nå har jeg økt medisinene på nytt.

Utfordringen når du går hjemme hele dagen og ikke greier noe, er at du blir litt usikker

Du hører om alle de som er alvorlig syke og begynner å tvile.

Er det andre ting som ligger bak, alvorligere ting.

 

Hele denne tiden når jeg har hatt et ubalansert stoffskifte, er jeg blitt fortalt om å være forsiktig med stress.

Stress ville ødelegge fremgangen.

I og med at jeg blir stresset når jeg skal på butikken en tur, har jeg tatt det veldig med ro.

Jeg har heller ikke hatt krefter til noe annet.

Jeg har derfor ikke fått bevegd meg, noe som vi alle vet er direkte skadelig.

Enkelte dager har vært bedre og jeg har tenkt at nå går det bra, men så streiker kroppen igjen.

Jeg har jo også insulinresistens i tillegg til stoffskiftet.

Jeg har nok insulin til tre personer.

Når man har det, skal man spise sukkerfattig kost og akkurat det har jeg vært flink til.

Jeg tok av 5 kg når jeg begynte med armour, og har ikke gått opp igjen de, men har 35 kg for mye på kroppen.

Stresshormoner trigger insulinen som igjen trigger fettlagring, og stoffskiftet gjør at forbrenningen er lav.

Dette er derfor en sirkel der man biter seg selv i halen.

Trim kan løse det hele, men når man da er konstant sliten, er det slett ikke enkelt.

For å toppe det hele, ble venstre kne vondere og vondere.

Det hovner opp og er veldig vondt til tider, så det å gå, skaper store problemer.

Nå er ikke jeg den som vil at noen skal synes synd på meg, så dropp den tanken.

Det gagner meg ikke, men jeg skjønte etterhvert at noe må gjøres.

 

 

Jeg gikk derfor til legen og kom hjem igjen med høyt blodtrykk og enda høyere kolestrol.

Jeg gikk med blodtrykksapparat og det viste at blodtrykket var høyt også når jeg sov.

Før har jeg sagt at jeg vil ikke ha mer medisin, men nå forstod jeg at jeg hadde ikke noe valg.

Blodtrykksmedisiner om morgenen og kolestrolsenkende om kvelden.

Men slik kan det ikke fortsette, så først nå kommer jeg til det jeg egentlig skulle skrive om.

Som de sier i den dumme reklamen: Hvor tar vi det herfra.

Jo, jeg må få til endringer, uansett hvor dårlig formen er.

 

Kosthold:

Heldigvis er jeg her allerede flink.

Jeg lager 95 % av all mat fra grunnen av, veldig lite ferdigprodusert.

Jeg spiser lite sukker og lite salt og varierte grønnsaker.

Jeg kommer aldri til å leve 100 % perfekt, for det får jeg rett og slett ikke til.

Men likevel kan jeg gjøre enkelte endringer.

Mindre smør på brødskiva, mindre fett i matlaging, der har jeg litt å hente.

Mer bønner, linser og erter, der har jeg slurvet unna lenge.

Rødbeter for blodtrykket og havre for kolestrolet.

Smoothie med mye blåbær.

Jeg kjøpte noen havrehjerter på apoteket som blir brukt som kolestrolsenkende.

Det var veldig dyrt og jeg oppdaget at 40% var sukker.

Derfor må det andre tiltak til.

Knekkebrød med store havregryn og havremel er løsningen.

Legen anbefaler meg å ligge unna alt med sukker på kveldstid.

Kroppen lagrer nemlig mer av sukkeret når vi legger oss til å sove etter å ha spist det.

Man skal spise mange måltider pr dag, helst grønnsaker til hvert av dem.

Jeg kan og spise mindre middagsmåltid, for jeg er så glad i middag, at jeg spiser for mye.

(Akkurat det siste, er nok for meg det aller vanskeligste, for jeg lager jo god mat og elsker middag)

 

 

Bevegelse:

Ja, hva gjør man der når man nesten ikke klarer å gå.

Når man ikke har krefter til å vaske et gulv uten pause.

Der må jeg ta meg selv i nakken og ta elipseapparatet mitt i bruk.

Jeg har kommet i gang.

Det som er hemmeligheten der, er – 1 minutt

Et eneste minutt så raskt man bare greier.

Da får man opp pusten og man bygger opp igjen energilagrene i kroppen.

Jeg lover deg, at et minutt, er tøft for en uten krefter.

Men det går fint.

Til og med kneet finner seg i det.

Jeg blir ikke verre.

Var på røntgen for kneet i går.

Så der er jeg nå

Nå må jeg innføre disse endringene for igjen å få slippe medisiner for blodtrykk og kolestrol.

Og for å se om jeg igjen får igjen kreftene mine.

Ønsk meg lykke til.

I dag

 

18 kommentarer
    1. Kjenner jo veldig igjen det der at ting kanskje bedrer seg i perioder for så å være like ille om ikke verre igjen etter en stund…for meg er også stress den verste fienden… Ønsker deg masse lykke til <3

    2. Hei!
      Så interessant å lese……….. selv om du har fortalt mye om dette da vi møttes, var det interessant å lese hvilke valg du har tatt og hva du har måttet gå tilbake til og forandret på underveis. Vi er nok hele tiden underveis – og jeg synes du har tatt tak i helheten på en veldig flott måte, Mariann. Du er kjempeflink. Du ha ikke bare en eller to eller tre ting å ta hensyn til – du har mye å ta hensyn til.
      Ønsker deg lykke til og det er det med ETT skritt av gangen 🙂

    3. Takk, kjære venn 🙂 Ja, noe skal vi ha, både du og jeg 🙂 I dag har jeg fått vasket gulvene mine, så nå er jeg glad. Det er deilig når det er gjort. Håper vi møtes igjen. 🙂 Etdiktomdagen:

    4. Håper du blir bedre snart 🙂 Jeg har jo også lavt stoffskifte, men merker lite til deg. Får levaxine og må ha det, har jo ikke skjoldbruskkjertel overhode.. Men merker lite nå at jeg er trøtt eller på annen måte er preget av noe 🙂

    5. Jepp, vet du har sagt det og er glad på dine vegne at alt funker. heldigvis er det sånn for mange. Men så ble jeg en av de som falt utenfor. Det er mange som sliter med stoffskiftet sitt. Fastlegen sa at det virket som om de som gikk lenge uten å få hjelp, var de som sleit for å få det stabilt, så er kanskje noe med det. 🙂 Mange blir raskere slitne enn det som er normalt, dessverre. Reagerer lettere på stress, får oftere forkjølelser og andre infeksjoner. Mens andre igjen, har det helt fint, slik som du og det er bra 🙂 frodith:

    6. Jeg ønsker deg absolutt lykke til. Kjenner meg igjen i noe. Veit ting kan være fryktelig vanskelig. Startet sjøl å blogge for å finne ut….
      Men du er i gang, HURRA :)!!!!!!
      Bevegelse er viktig, også for vonde knær. Ellipsemaskin er perfekt i så måte. Du har ikke varmebasseng i nærheten???
      Stå på…jeg skal innom å lese og kanskje får du meg motivert. Klem.

    7. Lykke, lykke til! Jeg tror du er på rett vei, for du virker veldig bevisst og gjennomtenkt. Selv om jeg ikke har noe sykdom kjenner jeg en del i gjen her, og det der med trimming er lurt. Start med ett minutt! Det er helt klart bedre enn ingenting. For tanken på å starte med 30 min feks gjør nok at mange (les jeg) lar være fordi tid og ork ikke er på samme parti. Kanskje jeg skal ta i bruk elipsen her i huset for en mye kortere økt enn planlagt, så blir den i hvert fall brukt 🙂

    8. Ja, det er forsket på dette og legen min sier det også. Et minutt så raskt du greier, helst fullt tempo på en sykkel men jeg har ikke sykkel. Det øker energilagringen i kroppen og gir bra trim 🙂 margarites:

    9. Lykke til videre. Du er god til å finne løsninger og gjennomføre selv når det koster deg mye.
      Kjenner igjen mye i egen situasjon og har også fått innspill til ny forståelse av egen tilstand. Så takk for det.

    10. Så bra at du er i gang med “bare litt” på tredemøllen! Babysteps, har jeg lært mye om og erfart at det er det som skal til! 2 skritt fram, 1 tilbake, 4 fram, 2 tilbake…. det går framover sakte, sakte. Det viktigste er å ikke gi opp! Når det kommer til mat har jeg funnet ut at det beste for meg er å kutte ut alt fra ku, gluten, sukker og gjær. Vekk med poteter og ris, inn med quinoa. Gjør jeg det, lever jeg lettere og bedre 🙂 Jeg sender mange klemmer din vei!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg