Er det å være ufør, mer som en ferie

 

Jeg er hjemme på heltid

Ufør heter det

Egentlig et veldig trist ord

Det høres ut som om man er helt udugelig

Det kan faktisk innimellom føles sånn også

De dagene man lar negativiteten få et lite innpass i kroppen

 

Mange tror at det å gå hjemme hver dag, må være herlig

Slippe mas og tjas og rutiner

De glemmer da lett hvor godt det er å  komme tilbake til jobb, etter å ha hatt ferie

Man blir litt dorsk og lat i ferien, blir man ikke

Er ikke så enkelt å komme i gang igjen, når man har hatt lange dager uten så mange jern i ilden

Hvordan tror du tempoet hadde blitt, om du var hjemme hver dag

Tror du at du hadde føket rundt med allskens gjøremål som du ellers ikke får gjort i travelheten

Nei, det er lett å sige ned og ikke få unna alt man tenker man kunne ha gjort

Ofte er de tingene man har å gjøre, ikke så vannvittig morsomme

Rydding, husvask, matlaging, rydding, husvask, matlaging, rydding, husvask,matlaging

Høres det innmari spennende ut

Og det haster jo ikke, man kan gjøre det i morgen

 

Det som også er lett å glemme, er at det er en grunn til at man får uføretrygd

Det er fordi man ikke fungerer ute i en vanlig jobb

Hvor sårt tror dere det kan føles

Å ikke kunne være i full fart

Å ikke kunne bruke alle de kvaliteter man har og den utdannelsen man har strevet for

Mange sitter mye alene hjemme, for vennene er på arbeid

Ja, hvor aktiv har dere vært og hvor morsomt hadde det vært, hvis dere fikk sitte hjemme hver eneste dag hele året

Og glem ikke nå årsaken bak

Alle som er ufør har utfordringer å takle, så dere må ta med det også

Mange har smerter døgnet rundt, lucky me, sier jeg, som ikke har det

Jeg har bare et stoffskifte som hopper opp og ned som en jojo

En kropp som går til streik hvis jeg legger på for stor belastning

En ferie på 10 dager i Spania, ble så slitsom at den sendte meg ned i godstolen, over en uke

Likevel er det deilig å komme seg bort, nettopp fra godstolen

Suge til seg inntrykk, lukter og smaker

Være sammen med venner, føle man deltar i livet og få ny inspirasjon

Så kommer man hjem igjen og siger ned igjen

 

Hvor mye energi tror dere det går med til å klare å være positiv

Det er nemlig det viktigste av alt

Prøve å være glad og takknemlig for alt man har og alt man kan

Det kan ikke kjøpes på butikken

Det er mentalt arbeid med eget hode som gjør hverdagen god

Mange som er ufør prøver å finne noe de kan jobbe med hjemme

Noe som gir dem glede og inspirasjon

For egen del er det skrivingen av denne bloggen og  Lillasjelsiden min på facebook

Takknemlig er jeg for hver en som liker den

Det gir meg en kontakt med mennesker, selv om de ikke er direkte i stuen min, er de der likevel

Heldig er jeg og som har varme hender og er en kanal til det åndelige

Det betyr at jeg kan gjøre en jobb hjemmefra, readinger, fjernhealing og husrens

Noe jeg kan være god til og som  jeg ikke er nødt ut av huset for å utføre

 

Neste gang du hører om en som er ufør, tenk litt

Vær litt forsiktig med å tro at det er himmelrike

Også de dagene du føler det er travelt og du er sliten

Ta deg da heller litt tid til deg selv og finn hvile

Nyt det at du kan være aktiv og i full fart

Lær deg meditasjon, yoga eller mindfullness

Det er et fantastisk verktøy for kroppen for å hente seg inn igjen

Kroppen liker å være aktiv, men den trenger og å spenne av

Pass deg for indre stress, for det kan skape sykdom, mye mer enn du tror

Hjelp kroppen din til å være i balanse fysisk og mentalt

Selv siger jeg ned i godstolen hjemme

I dag

ps

Jeg setter pris på alle som liker Lillasjelsiden min på facebook

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

 

30 kommentarer
    1. Så ærlig og ekte skrevet. Flott å lese dine refleksjoner. De er slik for mange.
      Nyt godstolen. I dag.

    2. Nå er ikke jeg ufør enda, men går på aap, og jeg kjenner meg utrolig godt igjen. Har man gjort noe uvanlig så er man fullstendig utslitt i flere dager, og noen ganger uker. Da setter jeg meg ned og sover, og sover og sover enda mer. Veldig gøy altså 😉

    3. Jeg føler faktisk virkelig med deg. Helt sant. Ikke noe falskhet.
      Jeg jobber i hjemmetjenesten og kommer hver dag hjem til mennesker som sitter alene hjemme hele dagen og ser TV. Det ser nitrist ut og jeg misunner dem ikke et øyeblikk. Og de blir så glade når jeg kommer! Det gjør meg veldig glad, så de gjør meg godt! 🙂 <3
      Nei å være ufør er ikke noe å trakte etter.
      Hadde jeg blitt Lottomillonær så hadde jeg ikke satt meg ned. Da hadde jeg gitt bort alt og fortsatt å jobbe. Ja, kanskje kjøpt småbruk da. Men uansett. Aktivitet. Det er vidunderlig.
      Føler virkelig med deg. Si fra om det er noe jeg kan gjøre. 🙂

    4. Jeg har det veldig godt jeg, på alle vis. Jeg har jobbet mye mentalt og for det aller meste koser jeg meg hjemme og jeg er glad for at tiden med å presse seg selv lenger enn hva som er sunt for en, er over. 🙂 Men jeg vet at det er mange dom sliter for de møter uforstand. Takk for omtanken <3 ruskerufsen:

    5. Det å være “ansatt” hos nav er ikke en dans på roser, nei.. Føler en stadig blir dømt og sett ned på, at vi er “syndere på staten” på en måte.. Så føler med deg

    6. Heldigvis mange år siden jeg har møtt slike holdninger men at jeg hadde år jeg ikke ble trodd, ja det hadde jeg og det ødela veldig mye for meg. De siste årene har jeg kun blitt møtt med forståelse og hjelp og støtte og det er jeg takknemlig for. 🙂 Beate Pedersen:

    7. Jo, jeg sover, er bare oppe en til to ganger om natten og sover ikke på dagen. Det er der meditasjon og healing er ypperlige verktøy. Mediterer før jeg sovner. Noe søvnproblemer skyldes ofte overgangsalderen også. Vi er vel der både du og jeg 🙂 morsmiddag:

    8. Klart det ikke er noen ferie. Jeg ville ikke vært ufør hviertfall. Jeg er glad jeg har jobben selv om jeg er drittlei litt nå om dagen.. Men uten jobb ville jeg IKKE vært ..

    9. Dette er en viktig sak, Og viktig å få frem at det er en grunn til at noen blir uføretrygdet. Det er ikke sånn at noen drømmer om å bli det…. Som ung tenkte jeg nok litt negative tanker om dem med uføretrygd, men alder og erfaring har lært meg at dette ikke stemmer. Jeg synes også det er fælt å høre på folk som klager på sykemeldte kollegaer som legger ut bilde på FB feks, fordi de har vært ute på noe kjekt (les: men de mener at vedkommende heller burde vært på jobb siden han/hun tydeligvis kan gjøre noe annet enn å være hjemme i sengen eller inne i egen stue). Men det er en grunn til sykemeldinger og uføretrygder – man har rett på å leve et verdig og verdifullt liv likevel. Og en tur ut kan være deilig og nødvendig der og da – selv om vedkommende vet at dagen etter eller timer etter kan bli tyngre enn om denne turen feks ikke ble tatt. Alle har rett på respekt og opplevelser. Jeg synes du skriver veldig bra her <3

    10. Jeg må bare innrømme at jeg hadde sånne tanker selv at var folk friske nok til å gå tur, kunne de gå på jobb. Jeg har nok fått erfart noe annet ja og det er dette med å prøve å gå i noens sko før en dømmer. Du verden hvor mye flinkere jeg er blitt der. 🙂 margarites:

    11. Kanskje er du drittlei for at du skal tenke nye utfordringer ? Nei, vi vil nok helst være i jobb 🙂 Men glad jeg ikke er av de som har smerter hele dagen. Jeg kan jo hvile og da har jeg det fint. Og i dag har jeg vært barnevakt og da er jeg kry 🙂 frodith:

    12. Jeg er 30% ufør. Og det tok maaaaaange år før jeg kunne forsone meg med å ikke være “flink pike” og klare alt lengre. Mye skam og skyldfølelse. Jeg er heldig som kan jobbe noe, men det er en hårfin balanse på hva som blir for stor belastning. Jeg dømmer ingen. Det er alltid en grunn for at ting er som de er….. Klem til deg fra meg 🙂

    13. Det er nok lett å kjenne på det ja, når man er lei av jobb og mas, at det må være deilig å være uføretrygdet, men sånn innerst inne vet vi jo at det ikke er det. Fint beskrevet, og fint du legger ut viktige tema om igjen 🙂

    14. Bra skrevet.Nesten som mine egne ord.Men jeg har smerter det meste av døgnet.Samt at jeg er mor til en rusmisbruker. Noe som tar det lille jeg måtte ha av energi.Går til ukentlige behandlinger samt psykolog Så noen dans på roser er det ikke å være ufør.Det verste jeg hører er :du som går der hver dag å “koser deg. Du kunne vel jobbet du..nei så enkelt er det nok ikke.Hver dag er en utfordring.Og man ser det ikke utenpå.For er det noe jeg er flink til.Så er det å smile uansett hva.Men det er de som sikkert har det verre enn meg tenker jeg alltid.Livet må leves om man har det vondt eller ikke.

    15. Kjenner meg så godt igjen. Aldri for eller hatt muligheten til å jobbe, selv om jeg mer enn gjerne skulle gjort det. Gå hjemme år etter år, er verken luksus, eller som noen også tror, at en er heldig som kan dra på utenlandsferie når man vil og bo på hotell hele tiden hvis man ønsker. Svarer rett og slett at «ja, om du betaler hele sulamitten, gjør jeg gjerne det»

    16. Her er det mange sannhetens ord å lese for de som tror det å være ufør er det samme som å gå på stas!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg