Gdansk juni 2016, del 2

Det var interessant å se hvordan byen så ut etter krigen. De har gjort et fantastisk arbeid med å bygge den opp igjen til det den er i dag og enda stod det ruiner rundt omkring som det ble jobbet med.

Trist å se ødeleggelsene. Her er det vakre rådhuset.

Vakkert var det om kvelden også.

Sjørøverbåt til sighteeing her som i mange andre byer. I byene rundt Middelhavet er det nesten ikke en eneste by uten sånne skip.


Arsenalet fra år 1605 sett fra innsiden av gamlebyen. I første etasje er det butikker, med inngang fra forsiden

Lørdag gikk vi til et supermarked som lå like  i nærheten, men når jeg kom inn dit fikk jeg nesten panikk. Jeg kjente jeg måtte bare ut igjen og det for,t for det var varmt og lite luft og mye ståk. De andre synes ikke det, men nå er jo jeg av og til litt vanskelig, så jeg begav meg ut på veien tilbake. Der snublet jeg over inngangen til en kirke. Litt nølende gikk jeg inn, men glad er jeg for det. For en vakker kirke dette var, med en helt spesiell atmosfaære. Jeg satt for meg selv på en benk og mediterte og fant igjen roen inni meg.

St. Nicholas Church


Denne kirken brant i 2006

I gatestumpen Mariacka ? eller St Maries gate ? finner du rariteter, brukskunst, antikvariater og antikvitetsbutikker

For det meste selger de smykker av rav. Det var lite variasjon i utvalg, alle hadde stort sett de samme tingene. Spørs om de har regler for hva de har lov å selge. Det begynte å regne den dagen vi gikk der, og da krøp vi under tak i en av de mange bittesmå restaurantene som ligger der. Noen få bord ute på trappen. Kjempekoselig.

Ikke visste vel jeg at min mann, Magne T, fantes i tablettform.

Svinekjøtt med hvitløk og champignon og spinat i parmesansaus med gnocchi. Det smakte himmelsk. Jeg må prøve å lage gnocchi selv, det er helt sikkert. Gnocchi lager man ved å presse kokte poteter gjennom en sikt, blande de me litt mel, lage små klumper som kokes noen minutter i kraft. Vi spiste på tre ulike steder. Hard Rock, Meksikansk og på denne restauranten og det var veldig god mat overalt.

Del tre vil ha bilder fra Maria kirken

#Gdansk # Polen
 

6 kommentarer
    1. Flotte bilder fra turen din (leste det andre innlegget ditt også)! 😉 Gdansk er en fin by, jeg var der for et par år siden, og kjente meg igjen på flere av bildene dine! 😉

    2. Ser fint ut der..og mange flotte bygninger …spennende å lære litt om historien fra steder/byer man besøker :)) Også er det gøy med litt shopping og god mat :)) Moro å se bildene :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg