Minner

 

Jeg er veldig glad i denne sangen

Den er blitt en del av min historie

Mine minner

En augustdag for over 5 år siden

Jeg hadde ikke hørt Matildas musikk før

Denne dagen satt jeg på en fortauskant og lyttet til Matilda

Det var strålende blå himmel

Det var Raumarock, men lite folk enda, for festivalen hadde nettopp åpnet på ettermiddagen

Jeg satt der derfor helt alene

 

Jeg var der for å avreagere

Dagen før hadde jeg fulgt min mor over til den andre siden

Hun ønsket seg fred og nå fikk hun det

When something ends, handler nok om kjærlighetssorg

For meg fikk den en annen betydning

Den står for at jeg må legge ting bak meg og gå videre i livet

Jeg må ta vare på de minnene som er gode

 

Det er ikke bestandig så enkelt akkurat det

Vi har så lett for heller å fokusere på de vonde opplevelsene

Det som er vondt, setter dypere spor

De roper på en måte høyere i hjernen

Som om de står og hopper opp og ned og forlanger å bli hørt

De trenger seg foran de gode minnene

Det er forsket på dette

Det vi opplever av negativitet i hendelser og ord, setter seg fast i hjernen vår

Der danner de nevrologiske tankesløyfer

Tanker som går i loop, de kommer igjen og igjen

Det er nok derfor det som er vondt, kan være vanskelig å legge bak seg

Det påvirker hvordan vi opplever verden og styrer dagene våre

Uten at vi er er klar over det

 

Hvis vi er bevisst på dette, kan vi endre det

Vi kan fokusere mer på de gode minnene

Det som er vondt, kan ikke gjøres om

Vi vil for alltid bære det med oss

Men vi kan tillate oss at det får mindre plass

Vi kan legge de vonde opplevelsene nederst i sekken

Da får de ligge der og være som en grunnstein til det vi er i dag

Det som har formet oss til det mennesket vi har blitt

Vi har jo vokst som mennesker de fleste av oss

Så kan vi fylle opp resten av sekken med de gode, lette minnene

Det kan vi bestemme oss for

De gode minnene som varmer hjertet vårt

Sekken blir aldri for full av de

Nyt så turen videre

I dag

8 kommentarer
    1. Det er så sant 🙂 Min mor, som virkelig kunne ha grunn til å klage, og å se negativt på ting, sier alltid: “Det er ikke noe poeng å snakke så mye om de triste greiene, det blir ikke noe BEDRE av den grunn. Man blir bare mer lei seg. Nei , la oss snakke om noe hyggelig” Det handler om å snu fokuset. Det som ikke er bra ER der likevel, men bør ikke få for mye fokus, så sant det ikke kan endres på..

    2. Åh, jeg har akkurat postet et innlegg med akkurat samme bakgrunn, selv om mitt var mye mer personlig. Det var godt å lese dette nå, det gjør meg mer styrket i min egen avgjørelse.

    3. Fin sang, jeg har ikke hørt den før. Mange ting må vi bare lære oss å leve med, for det blir ikke bedre om vi prater aldri så mye om det. Vi blir bare triste selv. Flott innlegg, bra skrevet som alltid <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg