Finn det du mestrer


 

Mange av oss har begrensninger

Vi kan ikke gjøre alt vi har lyst til

Det er så mye vi kunne ha gjort, men ikke har mulighet til

Men lar vi det styre oss, da drar vi oss selv ned

Det vil vi ikke

 

Vi må lære oss å ha et godt liv med det vi har

Derfor må vi finne det vi mestrer

Noe vi koser oss med å gjøre

Noe vi er gode til

Det kan være hva som helst

Hagearbeid, håndarbeid, synge, spille instrument, male

Hva som helst som du selv har glede av

Gleden er nemlig veldig viktig for kroppen

Gleden og mestringsfølelsen

 

Selv er jeg flink til å lage mat

Jeg er flink til å organisere

Det kan jeg bruke hvis jeg får middagsgjester

Da kan jeg planlegge hva de skal få å spise

Da er det viktig samtidig å ikke la seg dra ned av det man ikke er flink til

Jeg har ikke ryddig hus og jeg er ikke flink til å dekorere og lage de vakreste bord

Men god, hjemmelagd mat, det er jeg flink til

Derfor har jeg latt det ble en av mine oppgaver i løpet av dagen

Lage gode middager

 

Jeg blir mer sliten av å dra på besøk enn å ha besøk hjemme

Derfor er det bedre for meg å ha gjester enn å være gjest

Jeg hviler bedre når jeg er hjemme

Når jeg lager mat til flere, da fordeler jeg det utover dagen

Jeg tar meg mange hvilepauser

 

Enn annen ting jeg er ganske god på , er ord

Jeg elsker å skrive

Jeg elsker det de gangene når ordene faller ned i hodet på meg av seg selv

Men også når jeg selv forfatter, som nå

Jeg kan kombinere matlagingen og skrivingen ved  å skrive om mat

Det er helt ypperlig

Det gir meg en stor glede i hverdagen

Det gir meg også mestringsfølelse

 

Hva er dine sterke sider

Hva gir deg mestringsfølelse

Tenk over hvilken glede du har av de

I dag

 

10 kommentarer
    1. Jeg har ofte fokus på hva jeg kan…Selv om jeg strir litt innimellom med nye jobboppgaver…som jeg ikke KAN ennå…Men skal nok kunne dem etterhvert… 🙂

    2. Ja du er flink med ord, og det er bestandig så godt å lese det du skriver. Rart det der, noen ganger tenker jeg at jeg ikke orker å lese alle bloggene, vil gjerne hoppe over noen – men så bare MÅ jeg innom deg. Det er nok ikke alltid jeg kommenterer, men jeg leser. Det gjør noe med meg – noe godt. <3

    3. Ja gjett om jeg forstår hva du mener, det er å porsjonere rett. Det er vel nesten det vanligste å erkjenne at en ikke makter. Jeg synes du er utrolig god til å få det til. Og her kommer en god klem fykende til deg. 🙂

    4. Utrolig viktig å gjøre det vi er god på innimellom. Noe bare må gjøres, men det er forskjell på det vi bør gjøre for oss selv! Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg