Det er opplevelser du har bruk for

Mange er veldig opptatt av ting

Av fasader og hvordan de ser ut

Det skal være perfekt rundt dem på alle vis

Ja, det må man få lov til hvis det er hva man ønsker

Men det som former en innvendig  som menneske, er opplevelser

 

Vi vet jo at vonde opplevelser setter spor

De endrer oss

Det  viktigste er å huske at det gjør også de gode opplevelsene

Bildet viser min sønns samboer Amalie

Hun er for tiden på reise rundt om i verden

Hun har vært i Sør-Afrika der hun har vært frivillig dyrepasser

Nå har hun kommet til Australia

Der har hun hoppet i fallskjerm, tandemhopp

Aldri har hun gjort noe lignende før

Senere skal hun videre til Thailand og Vietnam og Kambotsja

To måneder på tur

Jeg er sikker på at når hun kommer hjem igjen, er hun endret som menneske

Hun vil ha fyllt på ryggsekken sin med fantastiske opplevelser

 

Den dagen vi oppsummerer vårt liv, så teller vi ikke ting

Vi snakker ikke om hvilken sofa vi hadde eller hvilken makeup som var best

Vi teller opplevelser

Det må ikke være de store reisene

Det kan være små opplevelser som likevel er store

Det er flest av de små

Derfor er det viktig å gjemme de godt i minneboken vår

Da kan vi ta dem frem igjen og kjenne på dem

Det kan være bøker vi blir oppslukt i

Mennesker vi møter på veien vår

Gode måltid og godt selskap og nære samtaler

Turer i skog og mark eller en dag i solveggen på balkongen

La oss samle på disse opplevelsene som om vi samlet på frimerker eller servietter

Lage vår egen minnebok i hjertet vårt

De gode opplevelsene gjør godt for hele kroppen

Ha derfor fokus på at du unner deg disse

At du ikke har det så travelt i hverdagen at du ikke tar deg tid

Ta deg tid til å leve

I dag

 

 

12 kommentarer
    1. linnhelens: Tusen takk 🙂 ja, jeg elsker å oppleve ting og det må ikke store opplevelsene. for meg er bøker skatter med masse opplevelser i , for da reiser jeg i hodet mitt inn i de opplevelsene 🙂

    2. Så herlig å lese om Amalie 🙂 En sånn fantastisk opplevelse former henne garantert. Alt dette du skriver her, er jo virkelig så sant. Det er sånn jeg lever selv, tar vare på opplevelsene, for det er dem som gir meg den ekte gleden <3

    3. Det er helt klart opplevelsene som er viktigst i livet, ikke hvilken sofa eller bil vi hat hatt. Med en gang jeg så bildet så tenkte jeg at det der sikkert er en herlig opplevelse – men at jeg kan være den foruten. Sikkert herlig å sveve nedover, men jeg hadde blitt så redd for at fallskjermen ikke hadde løst seg ut, så jeg hadde aldri hoppet. Av og til skulle jeg ønske at jeg hadde ønsket å sette litt villere ideer ut i livet, men samtidig er det noe som holder meg hard igjen 🙂 Tror man må være ung og fri for å leve sånn – nå har jeg jo mann og barn og familien jeg må ta hensyn til…men hvorfor egentlig?

    4. Kanskje fordi du ikke har behov for denne type opplevelse 🙂 Det har ikke jeg heller 🙂 Men jeg har andre opplevelser jeg higer etter som andre ikke har, så det gjelder å finne det en selv har behov for 🙂 Du har jo hatt en stor reiseopplevelse som ikke alle andre har. 🙂 margarites:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg