Jeg er heldig

Jeg er blitt utfordret til å skrive om hvilke ting i livet som gjør at man er heldig.

http://morsmiddag.blogg.no/1444388439_jeg_er_utfordret_.html

Vanligvis tar jeg ikke imot urfordringer, for jeg skriver jo fra eget hjerte, det jeg føler er riktig i øyeblikket.

Men denne utfordringen passet akkurat nå.

Jeg har nemlig kommet hjem fra en uke på Kreta

Den uken har vist meg at jeg skal sette pris på en god del ting jeg tar som en selvfølge

 

For det første er jeg utrolig takknemlig for at jeg har mulighet til å reise. Opplevelser beriker livet mitt.

Dette er ikke noe jeg tar som en selvfølge, for det har ikke bestandig vært sånn.

Når jeg selv var barn, var jeg i løpet av oppveksten på tre reiser innenlands.

Når barna våre var små, hadde vi knapt nok råd til å reise på besøk til familie andre steder i landet.

Etterhvert kunne vi ta de med på en tur i året  til Danmark, hvor vi leide feriehus.

Først i 1998, dro vi på vår første utenlandstur sammen, cruise med SS Norway.

Nå har barna flyttet ut, økonomien er bra og vi kan reise mer.

I år har jeg vært på Gran Canaria, 14 dagers cruise i Middelhavet, en uke i England og nå en uke på Kreta.

Jeg føler meg derfor veldig heldig.

 

Jeg føler meg også heldig når det gjelder mange ting vi tar som en selvfølge

1: Å få putte toalettpapiret i do, og ikke i en bøtte ved siden av. Det i det hele tatt å ha vannklosett, tar vi som en selvfølge, men jeg har opplevd utedoen, så jeg føler meg svært heldig som har et toalett med vann, der jeg kan skylle ned både det ene og det andre. Det setter jeg pris på etter en uke der vi måtte ha papiret i bøtter.

 

2. Tilgang til vann. Er dere klar over hvor heldig vi er her i landet som har en utømmelig kilde med vann.  Og strøm, så vi får varmt vann. Tenk dere livet uten. Vi øser ut varmtvann i dusjen og springen uten å skjenke det en tanke en gang. Og det kalde vannet lar vi bare renne til vi synes det er kaldt nok. Dette er faktisk en rikdom som vi bør være utrolig takknemlig for å ha tilgang til.

 

3. Mat. Jeg åpner kjøleskapet og det bugner av mat. Jeg åpner fryseren og kan velge og vrake. Jeg trenger ikke å tenke på om jeg har noe å spise, men hva jeg har lyst til å spise. Jeg kan spise i de mengder jeg ønsker meg av frisk, sunn mat.  Da er man veldig rik, rett og slett.

 

4. Klær. Jeg har skapene full. Jeg har mulighet til å kjøpe de klærne jeg ønsker meg, ikke fordi det er tvingende nødvendig, men fordi jeg har lyst til det. Og er det nødvendig, slipper jeg å være redd for ikke å ha penger nok til å skaffe meg det jeg må ha.  Likevel kjøper jeg ikke dyre klær, for jeg ser ikke betydningen av å kjøpe kostbare plagg til mange tusen kroner, når jeg kan få klær jeg liker, til en billig penge. Likedan med sko på beina. Gode sko. Det er å være heldig.

 

5. Jeg har tilgang på hjelp hvis jeg blir syk. Det er heller ingen selvfølge. Sykehus og leger og medisiner. Også ting vi tar som en selvfølge, men som slett ikke er det for alle i verden.

 

6. Jeg har et  hus,et hjem,  som kun er mitt eget. Ved og elektrisitet som gjør hjemmet godt og varmt om vinteren. Hele døgnet er det en god temperatur. Hvor mange er det ikke som fryser fordi de mangler både varme og  tak over hodet.

 

Alle disse tingene er grunnleggende behov vi  har og som vi tar som den største selvfølge. Men det er ingen selvfølge og av og til kan vi sende en god tanke til disse tingene. Være takknemlig for at vi har mye som andre mangler.  Trygghet.

12 kommentarer

Siste innlegg